Nye Porsche 911

De første bildene

Nye Porsche 911 Carrera lanseres i høst. Slik ser den ut.

Først publisert Sist oppdatert

Nye Porsche 911 Carrera skal presenteres under bilmessen i Frankfurt, som starter 15. september. Bestillinger tas fra 1. september, og biler blir levert ut fra desember av. I følge salgsdirektør Tormod Johansen hos Porsche Center Oslo, blir det lansering i Norge 10. desember.

- Prisene har vi ikke klare ennå, men vi regner ikke med særlig endringer på avgiften. Bilen vil få noe flere hestekrefter på den ene siden, men vil på den andre siden ha lavere forbruk og utslipp av CO2.

Et lavere utslipp oppnås ved hjelp av flere ting, som start/stopp, elektromekanisk styreservo, aluminium/stål-karosseri med 45 kilo lavere vekt enn forgjengeren, syvtrinns manuell girkasse, ombygging av det elektriske systemet m.m.

Ved første øyekast skiller ikke nye 911 seg så mye fra forgjengeren, 997. Porsche har tradisjoner for å ta små skritt med designendringer i 911-serien, og høster nok både lovord og kritikk for det.

Visse designdetaljer er hentet fra Panamera og Carrera GT/918 Spyder (interiøret); blant annet er føreren i enda større grad enn før plassert i en cockpit, med en midtkonsoll som stiger i forkant, og en girspak plassert nær rattet på motorsportsvis. Og mange ser nok også en snev av Cayman-linjer i eksteriøret. Men bilder er en ting - ofte kan slike sportsbiler oppleves helt annerledes når man ser dem i virkeligheten.

Akselavstand og sporvidde er økt, og nye 911 er senket med 11 millimeter.

Innstegsmodellen - i hvert fall inntil videre - for nye 911 vil ha en 3,4-liters boxermotor som yter 350 hk. Også Porsche har fullt fokus på CO2-utslipp, og denne motoren er den første i Porsche-rekka som ligger lavere enn 200 g/km - nemlig 194 g/km.

Med dobbeltklutsj-girkassen PDK (opsjon) klarer 911 Carrera 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Carrera S (3,8 liter og 400 hk) skal klare det samme på 4,3 sekunder (4,1 sekunder med Sport Plus-systemet på), og skal ha en toppfart på 302 km/t.

Se video av vintertesting:

</p> </div>

Les også:

Test: Porsche 911 GT3

Porsche Cayman R

Prøvekjøring: Porsche Panamera Turbo S

Toppkarakter til fingerstyrt PC