NYE BMW M5

Har tatt hensyn til puristene

Nye BMW M5 er tidenes raskeste M5 og kommer med firehjulsdrift. Det er det ikke alle som liker. Men ren bakhjulsdrift er kun et knappetrykk unna.

Publisert

Første generasjon M5 hadde sin debut i 1984, og den nye modellen er den sjette generasjonen av BMWs forjettede muskelsedan.

- M5 får sin premiere på bilutstillingen i Frankfurt i september, og lanseres første halvdel i 2018, opplyser Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

Prisene på bilen er ennå ikke klare, men det som er et uomtvistelig faktum er at dette er historiens raskeste M5. Den skal greie 0-100 km/t på 3,4 sekunder, som er et helt sekund raskere enn forrige generasjon, og like raskt som den 612-hester sterke erkekonkurrenten Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+. M5 er noen få tiendeler raskere på sprinten en 605-hester sterke Audi RS 6 Avant performance. 0-200 km/t skal M5 klare på 11,1 sekunder.

Fremdriften besørges av BMWs siste versjon av sin V8-er med TwinPower-turboteknologi og et slagvolum på 4,4 liter.

RØDT: Med de to rødfargede M1- og M2-knappene over girskifthendlene på multifunksjonsrattet, kan føreren konfigurere bilen i to individuelle favorittoppsett. Du som fører kan du sette opp karakteristikken på M xDrive, DSC, motor, gir, understell og styring etter smak og behag.
RØDT: Med de to rødfargede M1- og M2-knappene over girskifthendlene på multifunksjonsrattet, kan føreren konfigurere bilen i to individuelle favorittoppsett. Du som fører kan du sette opp karakteristikken på M xDrive, DSC, motor, gir, understell og styring etter smak og behag.

V8-motoren yter hele 600 hk, med et dreiemoment på 750 Nm. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men økes til 305 km/t ved valg av M Driver's Package. Kreftene formidles med en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse. Eksosanlegget er utstyr med spjeld og lyden varierer etter hvilket kjøreprogram du har valgt. Dessuten kommer bilen med en egen M Sound Control-knapp.

Kan velges helt bort

For første gang kommer M5 utstyrt med xDrive-firehjulsdrift. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i typisk BMW M-manér. Når det ikke er ikke mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Systemet kan ifølge BMW konfigureres på en rekke individuelle måter og puristene kan fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved å enkelt deaktivere firehjulsdriften helt. Da fordeler den aktive M-differensialen kreftene mellom bakhjulene.

M5: V8-motoren yter hele 600 hk, med et dreiemoment på 750 Nm
M5: V8-motoren yter hele 600 hk, med et dreiemoment på 750 Nm

"First Edition"

Cockpiten i M5 er temmelig lik 5-serie for øvrig, men med noen særegne M5-grep, som rød startknapp, røde M1- og M2-hurtigknapper over girhendlene for individuelle oppsett og girspak med Drivelogic-knapp for girskiftenes karakter. Et stort digitalt instrumentpanel holder deg informert om hvilket kjøremodus du er i. Et nøkkelelement her er turtallsvarslingene og indikatorlyset som skifter farge for å vise når du bør gire når du kjører med automatgirkassen i manuell funksjon.

For de som er raskest ute i høst, er det mulig å bestille BMW M5 «First Edition», som kommer i et begrenset opplag på 400 eksemplarer på verdensbasis. Spesialversjonen vil merkes med serienummer i midtkonsollen, kommer med eksklusive farger og materialer, og utvidet utstyrsnivå.

Denne saken ble første gang publisert 21/08 2017.

Les også