Nye biler i 2016
Årets 11 viktigste bilnyheter
Dette er bilene du bør se etter i året som kommer.
Vi har snart skrevet 2016 i et par uker, men bilåret har ikke kommet ordentlig i gang enda. I tiden frem mot nyttårsrakettene smeller neste gang kommer det flere nyheter på markedet som kan være interessante for mange.
Uansett om du foretrekker sportslige bensinbiler, store elbiler eller småsære hydrogenbiler vil det være noe nytt for deg i året som kommer. Flere modeller som har vært storselgere tidligere kommer i nye utgaver, og det er også flere helt nye modeller som kan gjøre det bra her til lands.
Vi har kun valgt å ta med bilene som kommer i helt ny versjon i denne listen. Det betyr at mer eller mindre omfattende oppdateringer, såkalte facelifter, er utelatt.
Alfa Romeo Giulia
Alfa har slitt med sviktende salg i hele Europa de siste årene. I toppåret 2001 kvittet italienerne seg med drøye 200 000 biler, mens det i 2014 ikke ble solgt mer enn snaue 60 000 nye Alfa Romeoer i hele Europa. Vi har ikke funnet tall for fjoråret, men det er liten grunn til å tro at de er spesielt lystige. Her til lands må vi helt ned på 33. plass i fjorårets registreringsstatistikk for å finne merket, og der står det at det ble solgt 46 nye Alfa Romeoer i Norge i hele 2015.
Med den nye Giulia skal imidlertid Alfa prøve å løfte seg til sin fordums storhet. Det skal de gjøre med en bil som skal konkurrere med mellomstore premiumbiler som BMW 3-serie og Jaguar XE. Alfa er kjent for å legge vekt på sportslighet, og den nye, bakhjulsdrevne sedanen lanseres først i en verstingversjon med voldsomme 510 hester. Litt senere vil den også komme i mer folkelige versjoner med både diesel- og bensinmotorer.
At Alfa prøver å utfordre de etablerte premiummerkene har vi hørt tidligere, men de har aldri klart å få det ordentlig til. Tiden vil vise om de klarer det denne gangen. Bilen kommer til Norge i løpet av sommeren.
Audi A4 Allroad
Nordmenn har en forkjærlighet for høyreiste stasjonsvogner med røft utseende og firehjulsdrift, og det har blitt bevist av A4 Allroad-salget. I et normalår er omtrent 60 prosent av A4-ene Audi-importør Harald A. Møller leverer en Allroad, og det er liten grunn til å tro at det vil endre seg med det første.
Vi var begeistret for den forrige generasjonen, og kalte den blant annet den beste A4-utgaven. Vi liker også den nye A4-en som kom på markedet mot slutten av fjoråret. Med de to tankene i bakhodet, er det vanskelig å forestille seg at den kommende A4 Allroad ikke vil være akkurat det potensielle kunder venter seg.
Bilen ble offisielt presentert på den pågående utstillingen i Detroit, og som ventet er det snakk om en høyere versjon med et røffere utseende i form av en annen grill og diverse plastpynt. På motorfronten er det fem dieselmotorer fra 150 til 272 hester samt en bensinmotor på 252 hester som gjelder - alle med firehjulsdrift.
Her til lands forventer Audi-importøren at de fleste vil velge dieselmodellene på 163 og 190 hester, da den svakeste versjonen kun leveres med manuell girkasse og kundene gjerne vil ha automat.
Salget av bilen starter på vårparten, og det er forventet at de første bilene er på plass i Norge rett før sommerferien.
Audi Q5
Den har allerede rukket å få åtte år på nakken, populære Audi Q5, og har således godt av å bli oppgradert. Med konkurrenter som Mercedes-Benz GLC, BMW X3, Volvo XC60 og Lexus NX, skal egenskapene være topp om kampen om kundenes oppmerksomhet skal vinnes.
Og det er ikke snakk om nok en facelift. En helt ny Audi er på trappene. Gjør Audi noe tilsvarende som de gjorde med nye A4 – som utvilsomt hevet nivået for klassen – kan vi ikke annet enn å glede oss. Sjansen for at Audi gjør nettopp det er stor; nye Q5 er nemlig basert på samme plattform.
Det ryktes om fire- og sekssylindrede motorer – både bensin og diesel, selvfølgelig med turboteknologi. Det ryktes også om en hybrid med utgangspunkt i en firesylindret bensinturbo med to liters slagvolum, og vi vil bli overrasket om denne ikke blir ladbar (plug-in hybrid).
BMW 330e Plug-in
Plug-in-hybrider er i vinden om dagen - mye takket være gunstige avgiftsfordeler. Disse sørger for at man får en bil med mye krefter til en pris som ofte tilsvarer de svakere modellene i en portefølje. BMW har allerede en plugin-versjon av X5 tilgjengelig, og flere er på vei. En av de mest interessante er 3-serien, som kommer til Norge i mars.
Fremdriften er det en toliters bensinmotor samt en elmotor som står for. Det gir en total effekt på 252 hester og et dreiemoment på 420 Nm, og bilen kan dermed sammenlignes med den rene bensinversjonen som heter 330i. Denne har samme antall hestekrefter, men maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Prisforskjellen mellom de to er cirka 140.000 kroner, men da må det nevnes at 330i kommer med firehjulsdrift. Dette er ikke tilgjengelig på hybrid-modellen 330e. En annen ulempe er at hybriden kun leveres som sedan.
Teoretisk sett skal bilen kunne kjøre 40 kilometer på strøm, men våre erfaringer viser at dette reduseres en god del i det virkelige liv. 25-30 kilometer er sannsynligvis mer realistisk, men dette holder til det meste for de som bor i bynære strøk.
Startprisen for en 330e er 419.500 kroner, og den er dermed rundt 10.000 kroner billigere enn en tilsvarende 320i med automat.
Ford Focus RS
Ford har en lang historie med kraftige motorer i relativt små biler. Navn som Lotus Cortina og Escort RS Cosworth vekker gode følelser i enhver bilinteressert. RS-navnet har også blitt brukt på de to foregående Focus-modellene. Da har det vært snakk om forhjulsdrevne biler som har levert gode kjøreegenskaper og voldsomt mye krefter. Nå er imidlertid firehjulsdriften tilbake i RS-oppskriften.
Mens den forrige generasjonen hadde den relativt gamle (men vellåtende) 2,5-literen med fem sylindere fra Volvo under panseret, får nye Focus RS en 2,3-liters firer som yter 320 hester. Dette er samme motor som du også kan få i siste generasjon Ford Mustang.
Bilen kommer til Norge omtrent samtidig som snøen forsvinner, og prisen for herligheten er 719.000 før eventuelt ekstrautstyr.
Mercedes-Benz E-klasse
Nylig dukket de første bildene opp på det store internettet, og i disse dager vises den for første gang for publikum på Detroit Motor Show (dørene åpnet i går). Vi snakker selvfølgelig om Mercedes’ kanskje viktigste bilmodell, nemlig E-klasse.
Nye motorer og helt ny teknologi er selvfølgelig på plass når Mercedes lanserer en så viktig bilmodell. Og det må det også være, skal den tukte BMW 5-serie, Audi A6, Lexus GS med flere.
Eksteriøret følger i samme spor som Mercedes’ seneste modeller og minner både om C-klasse og S-klasse. E-klasse vokser noen få centimeter i lengden og får utvidet akselavstand i forhold til dagens modell, noe som antagelig vil gi enda mer utpreget storbilfølelse.
Interiøret minner mye om det som sitter i S-klasse, der toppmoderne utstyr er tilgjengelig for dem som er villige til å betale det det koster. Nye motorer/drivlinjer er også på plass, inkludert den flotte hybrid-drivlinjen vi har testet i C350e.
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra har imponert oss i kombiutgave, og noe av det aller beste er prisen. For 300.000 kroner får du en topputstyrt bil med en moderne bensinturbomotor, og stasjonsvognen er ikke mer enn 10.000 kroner dyrere.
Astra har ikke vært den mest populære kompaktbilen her til lands, og den har heller ikke vært den beste de siste årene. En lettere bil med moderne utstyr og ditto motorer sørger imidlertid for at nye Astra kan konkurrere med sterke konkurrenter som Peugeot 308, Volkswagen Golf og Ford Focus.
Det er allerede åpnet for forhåndsbestilling av bilen, men de første eksemplarene kommer ikke til Norge før i april.
Tesla Model X
Model X er kanskje den bilen flest potensielle kunder har ventet på de siste årene. Teslas suksess med Model S her til lands har vært større enn de fleste hadde forventet, og med nordmenns forkjærlighet for SUV-er er det liten grunn til å tro at den vil bli mindre med Model X.
Teknisk sett vil mye være likt som i de firehjulsdrevne Model S-variantene. Det betyr at den kommer i versjoner som kalles P90D, 90D og 70D. Disse vil ha en oppgitt rekkevidde på henholdsvis 450, 470 og 400 kilometer samt akselerasjonstider som konkurrerer med langt dyrere biler (Tesla oppgir 3,4 sekunder til 100 for den sterkeste modellen med såkalt Ludicrous-oppgradering).
Prisen er ikke klar enda, men med dagens høye dollarkurs er det ikke urimelig å forvente at fraprisen blir godt over 600.000 kroner, og i verste fall kan bikke 700.000 kroner. For de sterkere modellene må man nok regne med en pris på rundt millionen.
Toyota Mirai
En av årets kanskje aller mest spennende nyheter kommer fra Toyota og heter Mirai. Grunnen til at den er så spennende, er at den går på hydrogen. Hydrogen omdannes til elektrisitet i brenselcellen, med kun rent vann som avfallsprodukt. Elektrisiteten driver så elmotoren, som igjen driver bilen framover.
Hydrogenbilenes største fordel er rekkevidden. Ettersom drivstoffet direkte omdannes til elektrisitet, er virkningsgraden vesentlig høyere enn i en tradisjonell forbrenningsmotor. Faktisk hele 70 prosent, mot 20 prosent i en bensinmotor og 30 prosent i en dieselmotor.
Elmotoren i Toyota Mirai (framtid på japansk) genererer 154 hestekrefter og har et dreiemoment på 335 Newtonmeter. En stor ulempe med hydrogenbilene er at de er tyngre enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor, så Mirai er ikke like rask som motoreffekten skulle tilsi.
Som alltid når det gjelder ny teknologi som produseres i lite volum, vil prisen være høy. Dette til tross for at hydrogenbilene er nullutslippsbiler og er fritatt for avgifter til staten. – Toyota Mirai vil koste rundt 550 000 kroner, fortalte Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, i et tidligere intervju med klikk.no.
Volkswagen Tiguan
Kompakt-SUV-en fra Wolfsburg har vært overmoden for en oppdatering en stund nå. Da den kom på markedet i 2007 var den blant de aller beste i klassen, men siden den gang har alle datidens konkurrentene blitt fornyet, og det har kommet flere til.
Andre generasjon av VW Tiguan er fundamentert på MQB-plattform, og vekten er redusert med over 50 kilo sammenlignet med forrige modell. Nye Tiguan er seks centimeter lengre og tre centimeter bredere enn forgjengeren. Bagasjeromsvolumet er økt med opptil 145 liter, ifølge VW. Bagasjeplassen er oppgitt til 615 liter, som øker til 1655 liter med bakseteryggene nedfelt.
Motorutvalget består av åtte motorer som spenner fra 115 hk til 240 hk. Bensin med 125, 150, 180 eller 220 hk. Diesel med 115, 150, 190 eller råsterke 240 hk. Motorene skal være opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn i dagen modell. De minste motorene kommer kun i kombinasjon med forhjulsdrift.
Senere kommer også en plug in-versjon. Under bilutstillingen i Frankfurt viste VW også frem et Tiguan GTE-konsept med 218 hk. Bilen skal ha en rekkevidde på 50 kilometer på kun eldrift.
Volvo S90 og V90
Volvo har i mange år prøvd å utfordre de tyske premiummerkene, men har med sine tidligere modeller slitt med dette. Nå kan det imidlertid se ut til at den svensk-kinesiske bilprodusenten begynner å få dreisen på premiumbiler. I vår sammenligningstest mellom BMW X5 og Volvo XC90 kåret vi svensken til vinner.
Med S90 og V90 skal de også prøve seg på det klassiske storbilsegmentet - hvor BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6 er definitive konger på haugen. Sedanen kommer først, mens stasjonsvognen V90 er ventet å bli presentert til våren og få en lanseringsdato mot slutten av året.
Motorutvalget blir mye av det samme som vi finner i XC90. Det betyr 2-litere med bensin og diesel samt en plug-in-versjon basert på bensinmotoren. Prisene er enda ikke klare, men det er rimelig å anta at Volvo vil prøve å lande i samme prisklasse som konkurrentene. Isåfall blir startprisen et sted rundt halvmillionen.
Denne saken ble første gang publisert 12/01 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.