Kjøpeguide billig bil:
Nybil til 120 000 kroner
Begynner bilen å dra på årene? Står verkstedregningene i kø? En problemfri nybil kan være billigere enn du tror.
Nye biler har garanti. Ofte for både tre, fem og syv år fram i tid. Så er du lei av eskalerende bilholdsregninger på din halvgamle stasjonsvogn eller SUV?
Da kan det være penger og sjelefred å hente i å snobbe ned.
Basisbilen
En bil fra nedre del av prislistene, med standard utstyr og lite luksus, gjør nemlig fortsatt en utmerket jobb som transportmiddel.
- Hva med bruktverdien da, spør skeptikerne. Det er et poeng, men ikke stort.
En utstyrsribbet basisbil vil riktignok være vanskeligere å selge enn en godt utstyrt bil, men det er fortsatt ikke mulig å tjene penger på ekstrautstyr i bil. Verdifallet i basisbilen vil være lavere enn hva det koster å legge til ekstrautstyr.
Forsake hva da?
Status selvsagt. Men bare så enkle triks som å nøye seg med manuelle vindusheiser, alminnelig nøkkel, standard musikkanlegg, stoffseter etc. sparer deg for tusener.
Det samme gjelder om du nøyer deg med tre dører i stedet for fem, dropper metalliclakk og klimaanlegg. Men tenk nøye over det siste - avkjølt kupéluft kan vurderes dersom du for eksempel kjører mye bil i storbyer i juli-august.
Det du IKKE skal droppe, er såkalt antiskrenssystem eller antisladd, ofte betegnet med bokstavene ESP. Du bør også studere om basisutgaven har tilstrekkelig med kollisjonsputer.
6000-7000 kroner i tillegg
Vår liste viser de 10 beste alternativene i småbilklassen som koster under 140.000 kroner. Faktisk kommer du ned til 119 900 kroner - for en fin liten Picanto fra Kia.
Riktig nok må du da dessverre regne med 6-7000 kroner i klargjøring og registrering, men det gjelder også de øvrig.
NB! Fra listen har vi fjernet to modeller: Citi-Jet6, som er en elbil med begrenset bruksområde, og dessuten registreres som motorsykkel. Dessuten har vi fjernet Smart ForTwo, som diskvalifiserer seg med sine to sitteplasser.
De klikkbare bilnavnene i tabellen leder deg til tester eller prøvekjøringer.
Bilmodell (alle bensinmotor) |
Sylindre /ccm |
kW/hk |
Lengde |
Vekt |
Forbruk |
CO2/km |
Listepris |
Kia Picanto 1,0 LX 61hk |
4/999 |
44/61 |
350 |
861 |
0,52 |
123 |
119 900 |
3/998 |
50/68 |
343 |
800 |
0,46 |
109 |
122 900 |
|
Citroën C1 1,0i X |
3/998 |
50/68 |
344 |
800 |
0,46 |
109 |
123 200 |
Chevrolet Matiz SE ABS AC |
3/796 |
38/51 |
350 |
775 |
0,52 |
123 |
123 900 |
Toyota Aygo 1,0 3-d |
3/998 |
50/68 |
341 |
790 |
0,46 |
109 |
128 900 |
3/996 |
48/65 |
374 |
975 |
0,50 |
120 |
129 900 |
|
4/1242 |
50/69 |
362 |
887 |
0,51 |
119 |
130 500 |
|
4/1242 |
44/60 |
353 |
1055 |
0,56 |
133 |
139 900 |
|
3/1124 |
55/75 |
381 |
930 |
0.55 |
130 |
139 900 |
|
Hyundai i10 1,1 GLS Comf. |
4/1086 |
48/65 |
357 |
925 |
0,50 |
119 |
139 950 |
* Priser og data fra OFV og importør, merk at priser er uten frakt og registreringsomkostninger på ca. 6-7000 kroner i Oslo-området.
Testsjefens favoritter
- Ingen av dem uten ESP, nesten roper Kjell Magne Aalbergsjø gjennom lokalene. Klikk Motors testsjef rister på hodet over denne listen og kaller det for lokkepriser.
- De billigste modellene på prislistene er skapt for å lokke kundene inn i butikkene, før forhandlerne forklarer deg om ekstrautstyret du må ha. På større biler er riktignok nødvendig utstyr ofte inkludert også i lokkeprisbilen, men ikke i denne klassen.
- Jeg ville ikke vurdert noen av dem uten at du legger til de 5000 til 15.000 kronene som er nødvendig for å få antiskrenssystem.
To trillingbiler
Når Aalbergsjø kommer til hektene, er det likevel to biler fra trioen Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo som peker seg ut. Dette er som man kanskje vet mer eller mindre samme bil, men med forskjellige logoer på.
Alle tre yter 50 hester fra den tresylindrede bensinmotoren med 1 liter slagvolum. Det resulterer i et forbruk på meget beskjedne 0,46 liter per mil ved blandet kjøring, og derfor meget snille 109 gram CO2 per kilometer.
Ingen av dem har ESP som standardutstyr. 107 og Aygo kan imidlertid leveres med ESP, mens C1 ikke kan det (ifølge importørens nettsider).
Aygo og 107 er favoritter
Peugeoten er billigst, mens Toyota forlanger ytterligere 5000 kroner for sin gode merkevare.
- Står du imidlertid i valget mellom en av disse to, kan det være vel så viktig å vurdere tilgjengeligheten og servicen hos din forhandler som avgjørende kjøpsargument, avslutter Aalbergsjø.
OBS! Toyota Aygo og Peugeot 107 (og C1) har kun fire sitteplasser. De øvrige har fem.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 14/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.