Opel Astra OPC
Ny utfordrer i GTI-klassen
Opel Astra OPC får en egen innstilling for banekjøring. Det sier mye om hva slags bil dette er.
Modellene fra Opel Performance Center - OPC - er alltid den mest ekstreme versjonen av en modell fra Rüsselsheim. Og nå er turen kommet til nye Astra. En bil som skal ta opp kampen mot modeller som Mini John Cooper Works, VW Golf R, VW Golf GTI og Citroën DS3 Racing.
Basert på kvikkasen Astra GTC har OPC skrudd ihop en versjon som vil bli den raskeste Astra verden har sett. En toliters turbomotor med direkte innsprøytning yter 280 hk, har et dreiemoment på 400 Nm - og en toppfart på 250 km/t.
Astra OPC har et såkalt FlexRide-chassis, der du selv kan justere demperinnstillingene via en bryter. Det finnes en egen innstilling for banekjøring, noe som jo kan være kjekt å ha om du skulle delta på track day, på for eksempel Rudskogen eller Vålerbanen. I tillegg kan du justere ratt-reaksjon og gassrespons.
Differensialbrems på forakselen skal gi økt stabilitet og forbedret veigrep i høyhastighetssvinger, ikke minst på vått føre. Brembo har levert bremsene, som har fått plass på 20-tommers felger.
Spenstig design
Mens Astra GTC så langt har vært den tøffeste gutten i Astra-klassen, også hva utvendig design gjelder, vil den også her bli overgått av OPC-versjonen. Den flekser muskler ved hjelp av nye utbygde støtfangere foran og bak,sideskjørt, en aerodynamisk takspoiler og to trapesformede avgassrør.
Innvendig får Astra OPC sportsseter, OPC sportsratt og OPC-instrumenter.
Astra OPC har ellers ti millimeter lengre akselavstand og 30-40 millimeter bredere sporvidde enn vanlige Astra-modeller.
Motorsportslegenden Joachim Winckelhock har hatt overoppsyn med testingen av Astra OPC på Nordsløyfa på Nürburgring, og lover en opplevelse selv de mest erfarne sportsbilkjørere vil like. Det får vi komme tilbake til om noen måneder.