Budsjettverstingene:

Ny smell for luksus-SUV

Ny CO2-avgift innebærer gulrøtter til de minste, men betyr mer pisk for luksus-SUV-er og sportsbiler.

Foto: Arkiv
Foto: Arkiv
Først publisert Sist oppdatert

Straffen er nemlig fem ganger hardere enn gulroten: 2500 kroner per gram CO2 over 250 gram per kilometer.

De "snilleste" bilene får derimot 500 kroner i avgiftslette per gram under 120 g/km. Les dagens budsjetthovedsak om CO2-avgiftene her.

Avgiftspisken ligger i å innføre et nytt trinn i CO2-komponenten i engangsavgiften: 2500 kroner per gram for utslipp over 250 gram per kilometer. Dette gjelder store biler med svært høye utslipp, står det i budsjettmeldingen. I år er den samme satsen 1443, 38 kroner per gram.

Derned blir det altså et reelt påslag på 1056,52 kroner per gram CO2 neste år.

Vi har tatt en kikk i lista over biler som hentes til landet via norske importører.

To av verstingene fra AMG-tuneren hos Mercedes-Benz er blant de som råker hardest ut, men aller verst er det for sportsbilen Aston Martin DB9 Volante.

Se alle artikler om statsbudsjettet på Klikk.no her.

Her er de fem

I oversikten er det tre luksus-SUV-er og to typiske sportsbiler. Her ser du anslag for hvor mye luksusbilene vil legge på seg i pris neste år, sammenliknet med prislappen de har i dag.

Aston Martin DB9 Volante - 421 g/km.

2008-pris: 2 545 700, 2009-pris: 2 726 364

Mercedes-Benz ML63 AMG - 392 g/km.

2008-pris: 2 161 799, 2009-pris: 2 311 824

Range Rover Supercharged - 376 g/km.

2008-pris: 2 035 600, 2009-pris: 2 168 721

Porsche Cayenne Turbo S - 358 g/km.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

2008-pris: 2 150 000, 2009-pris: 2 264 104

Mercedes-Benz SL65 AMG - 355 g/km.

2008-pris: 3 219 400, 2009-pris: 3 330 334

Les mer om hvordan SL 65 AMG oppleves her.

Mild familiepisk

Mange stasjonsvogner - samt de typiske folke-SUV-ene - befinner seg i et mellomsjikt når det gjelder CO2-utslipp. De aller fleste turbodieselmotoriserte slipper jevnt over ganske greit fra det. Her er det jevnt over snakk om avgiftstillegg i størrelsen 4500 til 7000 kroner for de tre mest solgte i hver klasse (se tabell under).

I skrivende stund er det Mitsubishi Outlander som er den mest populære, typiske familiebil-SUV-en med firehjulstrekk. 2289 biler var solgt ved utgangen av september, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Neste bil på lista var Volkswagen Tiguan med 2087. RAV4 på 1761.

Også blant de typiske familiestasjonsvognene med turbodieselmotor er det snakk om kun mindre endringer (det er uvisst hvordan nye Toyota Avensis vil bli priset når den kommer på nyåret, red. anm).