Prøvekjørt: Mazda 3 1,6D, 2009-modell

Ny nok?

Mazda3 ser virkelig bra ut. Følger egenskapene opp?

Først publisert Sist oppdatert

Ikke lenge etter at Volkswagen presenterte sin etterlengtede nye Golf, kommer Mazda på banen med sin nye treer.

I kjølvannet av den vellykkede Mazda 6 og konseptbiler som eksempelvis lekre Furai og Kiyora, viderefører Mazda sitt sporty zoom-zoom-design og smeller til med lekre 3.

Spenstige linjer, luftinntak i størrelse XL og barske skjermer preger utseendet. Spørsmålet er om Mazda 3 kan by andre nyvinninger som er strengt nødvendige i klassen der storselgerne allerede er godt etablert.

Har tatt en "Honda"

Det første som slår meg når jeg tar plass bak rattet, er noen nye elementer innvendig som hever inntrykket flere hakk. Blant annet har bilen fått et Honda-lignende panel øverst på dashbordet hvor man finner kjørecomputeren samt navigasjonsskjermen for utstyrsvarianter med det inkludert.

Dette flytter blikket opp fra midtkonsollen mot frontruten, og på den måten blir betjeningen både tryggere og mer oversiktelig.

Ellers er det meste som før, for designen på interiøret følger ikke helt opp det spenstige og dynamiske eksteriøret. Men materialvalgene er "mykere" og den generelle kvalitetsfølelsen er bedre enn i forgjengeren.

Her er vår test av Honda Civic

Større, men fortsatt trang

Tekniske data

Mazda 3 1,6 DE

Lengde, mm: 4460

Bredde, mm: 1755

Høyde, mm: 1470

Egenvekt, kg: 1335

Motor: R4 diesel

Effekt, hk: 109 v/ 4000 o/min

Effekt, Nm: 240 v/ 1750 o/min

Forbruk, EU-mix: 0,45 l/ mil

CO2-utslipp: 119

0-100 km/t: 11 sek

Toppfart: 185 km/t

Pris fra, testbil: 231 500 kr

Mazda 3 1,6 MZR

Lengde, mm: 4460

Bredde, mm: 1755

Høyde, mm: 1470

Egenvekt, kg: 1255

Motor: R4, bensin

Effekt, hk: 105 v/ 6000 o/min

Effekt, Nm: 145 v/ 4000 o/min

Forbruk, EU-mix: 0,63 l/ mil

CO2-utslipp: 149

0-100 km/t: 12,2 sek

Toppfart: 184 km/t

Pris fra, testbil: 216 500 kr

Sittekomforten er fortsatt ikke på tysk nivå, men med fireveis justerbart ratt og godkjente seter vil nok de fleste finne en god sittestilling. Velger du utstyrsvarianten Sport, får du elektronisk justerbare forseter. De hever ergonomi-nivået mange hakk, men er kun å få i kombinasjon med de to største motorene i skrivende stund.

Vi skulle gjerne ønsket oss toppmodellen Sport, som i tillegg til rent snadder også inneholder viktige sikkerhetselementer som blindsonevarsling, dekktrykksovervåking og bi-xenon, også kunne kombineres med mindre motorer - de presterer nemlig mer enn bra nok.

Det er synd det ikke er slik, for ekstrautstyret i form av ulike pakker er egentlig meget gunstig priset sett i forhold til europeiske konkurrenter. Administrerende direktør i Mazda Norge, Karianne Westby, sier imidlertid at de vil se på mulighetene for å tilby mer utstyr også på de mindre motoriserte modellene - selv om salgsstatistikken tradisjonelt sett ikke underbygger vår utstyrsteori.

En av de få tingene som direkte skuffer i nye Mazda 3, er den innvendige plassen man har til disposisjon. Bagasjerommet rommer 340 liter, men er for grunt til at det oppleves som rommelig. Heller ikke bakseteplassen overbeviser, for en voksen mann med normale strømpelest-mål skal slite med å sitte greit bak de to foran.

Flotte motorer

Mazda 3 vil bli tilgjengelig med fire motorer her på berget: to bensinmotorer og to oljebrennere. Mazda i Norge forventer at bensinmotorer vil utgjøre 65-70 prosent av det totale salget, til tross for at trenden i markedet går i motsatt retning.

Dette fordi en stor andel av Mazdas kunder ikke nødvendigvis får utnyttet fordelene av en dieselmotor, og fordi Mazda tradisjonelt sett har prioritert bensindrevne modeller.

I praksis forsvarer den minste bensinmotoren på 1,6 liter i høy grad det utsagnet. Den har selvsagt ikke voldsomt med dreiemoment å by på, men er fleksibel og komfortabel - et godt kompromiss.

Er du derimot blant de som har blitt avhengig av dreiemoment og veldig lave driftskostnader, er det nok fortsatt diesel som er å foretrekke. Den lille 1,6-literen vi kjenner fra både Ford, Volvo, Citröen og Peugeot yter respektable 109 hester og 240 Nm, og oppleves som tilstrekkelig sterk og kvikk i lette Mazda 3.

Faktisk er bilen lettere enn før grunnet at Mazda har valgt nye ståltyper i konstruksjonen, med sin matchvekt på 1335 kilo med minste diesel. Det er med på å holde forbruket på pene 0,45 l/mil

Innstegsmodellen med 1,6-liters bensin veier for øvrig kun 1255 kilo.

GTI-killer

Skal vi tenke litt med hjertet, gjorde den største dieselmodellen et kruttsterkt inntrykk. Med 185 hester og 400 Nm har bilen - spesielt i mellomregisteret - akselerasjon som kan skremme vannet av mang en hissig GTI-bil.

Mazda 3 2,2 DE

Lengde, mm: 4460

Bredde, mm: 1755

Høyde, mm: 1470

Egenvekt, kg: 1470

Motor: R4, diesel

Effekt, hk: 185 v/ 3500 o/min

Effekt, Nm: 400 v/ 1800 o/min

Forbruk, EU-mix: 0,56 l/ mil

CO2-utslipp: 149

0-100 km/t: 8,2 sek

Toppfart: 213 km/t

Pris fra, testbil: 381 100 kr

Med alt momentet tilgjengelig ved 1800 omdreininger er den også svært så lettkjørt og fleksibel, og bruker kun 0,56 liter diesel per mil på blandet kjøring. Denne motoren er kun tilgjengelig med utstyrspakken Sport og blir isolert sett kostbar i Norge, men du verden så morsom og bjørnesterk den er.

Dessuten har den et langt lavere støybilde og mindre vibrasjoner enn vi er vant med fra dieselverdenen.

Dessverre er ikke kjøreegenskapene like inspirerende som de flotte motorene og det elegante og sportslige utseendet. Selv om bilen både har presis styring og et stramt understell, klarer den ikke helt å innby til aktiv kjøring slik som eksempelvis Ford Focus gjør.

På den annen side visee Mazda 3 seg som både svært så retningsstabil og forutsigbar - selv under hardt press.

En MPS-modell er også rett rundt hjørnet. I mellomtiden kan du lese våre test av den forrige.

Kommer i juni

Førsteinntrykket av nye Mazda 3 er godt, men uten at man føler at noe revolusjon har skjedd. Mazda har et solid kvalitetsrykte og har virkelig fått sving på designen, og et par av motoralternativene imponerer i høy grad.

Om det holder til å kjempe om enda flere Mazda 3-kunder enn før i et steintøft segment, gjenstår å se. Muligheten bør absolutt være tilstede.

Prisene starter på hyggelige 216 500 kroner og er med det konkurransedyktige mot konkurrentene. Eksempelvis koster en 80-hesters Golf 212 310 kr - en bil som er direkte undermotorisert i forhold til Mazda 3 1,6 med sine 105 hester.

De første bilene ankommer Norge i begynnelsen av juni.