Citroën DS4

Ny fransk tøffing

Citroën herjer i rally-VM, og følger endelig opp med barsk bildesign.

DS4 har LED-lys rundt frontlyktene.
DS4 har LED-lys rundt frontlyktene.
Først publisert Sist oppdatert

På nittitallet og langt inn i det nye millenniet designet Citroën biler som fikk finsk fjernsynsteater til å fremstå som etersendt champagne.

Det hjalp ikke at merket begynte å dominere rally-VM i Xsara WRC. Heller intet fruktfat av en bil, og mens Ford hadde spenstige rallyavleggere som Focus ST og RS, hadde franskmennene ingenting.

Men så har ting begynt å skje. Citroën, som har designikoner som DS, 2CV og Traction Avant på CV'en, har begynt å lage spennende biler igjen!

Ikke minst representert gjennom den nye DS-serien, som skal være et litt tøffere alternativ til C-serien. C3 har som kjent allerede fått sin DS3. I mars fikk vi se DS4-oppvarmeren Highrider.

Og her er de første bildene av C4's barskere storebror - DS4.

DS4 skal kombinere kombikupeens praktiske løsninger med et sportslig ytre.
DS4 skal kombinere kombikupeens praktiske løsninger med et sportslig ytre.

Bredskuldret

Både denne og neste generasjon C4 vil bli vist frem under bilutstillingen i Paris i september.

De er relativt like i fronten, men DS4 er på en gang både kraftigere og mer sportslig. Tross fire dører gir den, sett fra siden, mer inntrykk av å være en coupe i stedet for en tradisjonell kombikupe. Det siste bidrar også sømløst integrerte bakdørshåndtak til (a la Alfa Romeo).

Andre ting virker i andre retninger. DS4 er for eksempel høyere, og med høyere sitteposisjon, enn C4. Noe som jo bidrar til mer SUV-følelse. Så hevder da også Citroën at DS4 skal være et multitalent.

Citroën DS4 kommer i salg våren 2011 (Citroën Norge har ingen priser klare pr. idag), og først med to dieselversjoner på h.h.v. 120 og 160 hk. Senere kommer tre bensinversjoner, alle på 1,6 liter, hvorav verstingen får 200 hk.

Interiøret er mer påkostet enn i C4. Du kan velge mellom flere skinn- og kromløsninger.
Interiøret er mer påkostet enn i C4. Du kan velge mellom flere skinn- og kromløsninger.

Disse porsjoneres ut via en sekstrinns manuell girkasse, men automatkasse finnes som opsjon.

DS4 skal også være en relativt praktisk bil, til tross for at den er kortere enn C4. Tre personer skal sitte greit bak, og bagasjeromme er på 370 liter (omtrent som VW Golf). Og rallysuksessen begynner også på andre måter å vise igjen i bilparken. DS4 kan også bestilles med aluminiumspedaler!

For noen år siden ville det bare ha vært tåpelig at en Petter Solberg reklamerte for Citroën. Med DS-serien begynner det å bli greit!

Les også:

Citroën DS3 Racing

Citroën C3 Picasso

Ti bruktbiler med mye feil

Denne radioen har alt