Prøvekjørt: Golf Blue-e-Motion

Norges mest solgte kommer snart som elbil

Superselger VW Golf kommer i ny elbil-versjon om halvannet år. Vi har kjørt den.

GOLFSTRØM: Blue-e-motion prototype var på snarvisitt til Oslo. Foto: Geir Svardal
GOLFSTRØM: Blue-e-motion prototype var på snarvisitt til Oslo. Foto: Geir Svardal
Først publisert Sist oppdatert

Verdens store bilprodusenter kappes om å være mest miljøvennlige, og VW har satt seg som mål å være flinkest i klassen innen 2018.

I 2008 var snittutslippet av CO2 fra VW-modeller på 188 g/km. I 2050 skal det være på 20 g/km, noe som skal oppnås gjennom en gradvis satsing på diverse hybridbiler og rene elbiler (inklusive brenselcelle-biler).

E-Up! lanseres først. Deretter Golf Blue-e-motion.

Men bare så det er sagt - dette er ikke den første elektriske Golfen vi ser. Golf CityStromer-modeller har vært laget siden 70-tallet, og du finner dem også på norske veier.

Kunstig lyd

Som alltid, grunnet fraværet av motorlyd, er jeg litt usikker på om motoren egentlig er startet, der jeg sitter bak rattet.

Det vil si - Blue-e-motion gir fra seg en kunstig lyd i små hastigheter, slik at fotgjengere og ikke minst blinde personer skal være klar over at en bil er i anmarsj.

Når bilen er kommet opp i marsjfart, høres bare et svakt sus som varierer med turtallet.

KOMMER SNART: Det er knyttet spenning til e-Golf. Foto: VW
KOMMER SNART: Det er knyttet spenning til e-Golf. Foto: VW

Brems med ratthendel

Tekniske fakta:

Elektromotor: 115 hk

Dreiemoment: 270 Nm

Rekkevidde: 150 km

Toppfart: 135 km/t

0-100 km/t: 11,8 sekunder

I det store og hele ser interiøret ut som i en hvilken som helst ny Golf, med det sedvanlige skjermbildet som viser energiens gang i systemet.

Ved siden av meg sitter Daniel Rasenberger, som til daglig arbeider med utviklingen av Golfs el-versjon. Han forklarer til å begynne med forskjellen mellom gir-innstillingene "D" og "B", der sistnevnte brukes når du ønsker å utnytte Blue-e-Motions spennende firetrinns energi-regenererende bremsesystem.

Via en hendel på rattet, som gir deg valget mellom "pluss" eller "minus", kan du i varierende grad bremse opp uten å berøre bremsepedalen. På det kraftigste bremser dette bilen betydelig ned såpass at VW da lar bremselysene kobles inn.

Som alltid liker jeg følelsen av å ha fullt dreiemoment fra start av. Selv om den bruker over 11 sekunder til 100 km/t, oppleves den som livlig og kjapp i steget ved hastighetsendringer i området rundt 60 km/t.

Så er da også dreiemomentet på hele 270 Nm - omtrent det samme som for en basisversjon av Porsche Boxster. Imponerende, og nødvendig, all den tid Blue-e-motion veier 200 kilo mer enn en diesel-Golf.

Egen app

KUNSTIG LYD: Blue-e-motion gir fra seg en kunstig lyd i små hastigheter, slik at fotgjengere og ikke minst blinde personer skal være klar over at en bil er i anmarsj. Foto: VW
KUNSTIG LYD: Blue-e-motion gir fra seg en kunstig lyd i små hastigheter, slik at fotgjengere og ikke minst blinde personer skal være klar over at en bil er i anmarsj. Foto: VW

Plassen er også som i en vanlig Golf, men batteriene stjeler fem centimeter av høyden i bagasjerommet, og reduserer volumet med rundt 70 liter.

Og selvsagt har Blue-e-motion en egen app. Den holder øye med kjørt distanse, forbruk og hastighet, og gir deg dessuten oppdatert informasjon om ladestatus på batteriene.

Bilen vi kjører er en prototype, og når Blue-e-motion kommer på markedet i 2013 (først i mars/april 2014 i Norge), er det med neste generasjon Golfs karosseri.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Les også:

Quiz: Hva kan du om VW-biler?

APP: Alle nye bilmodeller med respekt for seg selv kommer med egen app. Foto: VW
APP: Alle nye bilmodeller med respekt for seg selv kommer med egen app. Foto: VW

Ny Honda CR-V til høsten

Test: En av verdens første dieselhybrider

Her er nye Mazda6