Nissan GT-R Track Edition 2016

Nå blir Nissan GT-R enda råere!

Den sjokkerer oss i like stor grad hver gang vi slipper til bak rattet. Nå blir Nissan GT-R enda råere.

Først publisert Sist oppdatert

Jeg hadde gleden av å ratte et knippe godt brukte Nissan Skyline GT-R tilbake på begynnelsen av 2000-tallet. Brukte biler tatt inn fra Japan, med rattet på høyre side og det hele. Det var en utrolig opplevelse. Kraften fra RB26-motoren (2,6-liters rekkesekser med twinturbo) var definitivt noe av det råeste jeg hadde vært borti, og det i originalutførelse. Kraftpluggen har som kjent et aldri så lite trimmepotensiale utover det originale, og det finnes mange eksempler på biler med firesifret effektuttak.

I 2007 kom arvtageren. Skyline-navnet var borte, men GT-R var med videre. Et beist av en bil, med 3,8-liters V6-er med twinturbo og 480 hestekrefter. En av verdens beste sportsbiler, og kanskje Porsche 911 Turbo sin argeste konkurrent, men til en helt annen pris.

Pris har nemlig vært Nissan GT-R sitt ess i ermet i kampen om sportsbil-kundene. Foruten i Norge, der den i likhet med andre effektstinne sportsbiler har blitt hardt rammet av avgifter til staten, har GT-R vært det næreste du kommer superbil på billigsalg.

For rundt 700 000 kroner (eks. avgifter) kunne du sikre deg en bil som har dunket inn fenomenale rundetider på mange av verdens mest krevende racerbaner – raskere enn sportsbiler til både to-, tre- og fireganger prisen.

Tro meg, GT-R har holdt seg godt. I forbindelse med prøvekjøring av "one-of-a-kind" Juke R 2.0 tidligere i vår, slapp jeg til bak rattet i en helt ny GT-R. Til tross for noen år på nakken (Nissan har foredlet den kontinuerlig), var jeg like imponert som ved mitt første møte med den tilbake i 2008.

Nissan GT-R er rett og slett en helt utrolig sportsbil, og nå blir den enda råere!

Artikkelen fortsetter under bildet.

LYNRASK: 570 hestekrefter sender 1800 kilo tunge GT-R fra stillestående til 100 km/t på under tre sekuneder. Det er i superbil-klasse!
LYNRASK: 570 hestekrefter sender 1800 kilo tunge GT-R fra stillestående til 100 km/t på under tre sekuneder. Det er i superbil-klasse! Foto: Nissan

Optimalisert for bane

Nissans egen motorsportavdeling, Nismo, har en lang rekke gromme versjoner av Skyline og GT-R på samvittigheten, og har nå laget en spesialversjon av den allerede potente GT-R.

Nissan GT-R Track Edition har blant annet oppgradert hjuloppheng fra velrenommerte Bilstein, samt et oppgradert interiør.

GT-R Track Edition er bedre utstyrt enn de eksisterende GT-R-variantene Prestige og Black Edition, og fyller tomrommet mellom disse og flaggskipet Nismo GT-R.

Ved siden av optimalisert hjuloppheng med snacks som nye fjærer, dempere og en mer effektiv krengningsstabilisator, har Nismo skodd GT-R Track Edition med smidde, 20-toms felger.

En rekke karbondetaljer både innvendig og utvendig (grad avhenger av hvilket marked bilen selges i) er også på plass. Det samme er en helt ny 8-toms berøringsskjerm og stereoanlegg med 11 høyttalere fra Bose.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

GT-R Track Edition er basert på GT-R MY17 som ble vist på bilutstillingen i New York i april 2016. Motoren er den samme som i tidligere GT-R-versjoner, men yter nå 570 hestekrefter og 638 Newtonmeter.

Norsk pris oppgis ikke, men i Sverige vil GT-R Track Edition koste cirka 1,1 millioner kroner.

OPTIMALISERT: Nissan GT-R Track Edition har blant annet oppgradert hjuloppheng fra velrenommerte Bilstein, samt et oppgradert interiør.
OPTIMALISERT: Nissan GT-R Track Edition har blant annet oppgradert hjuloppheng fra velrenommerte Bilstein, samt et oppgradert interiør. Foto: Nissan