Subaru
Nå er den tilbake
Gladmelding til de som liker kvasse Subaru-er, og som har god råd.
Rett før jul viste Subaru frem en ny WRX på bilutstillingen i Los Angeles. Bilen kommer med sedvanlig symmetrisk firehjulsdrift, samt direkteinnsprøytet 2,0-liters boxermotor, turbo og 268 hk.
Sikkert en morsom bil å kjøre, men forbeholdt det amerikanske markedet
- Det er foreløpig ingen planer om å lansere WRX i Europa, og det er også grunnen til at den ble lansert i USA, der den helt sikkert kommer i salg, sier Stian Thrane, informasjonsdirektør i Subaru Norge.
- Vi synes det er synd, vi skulle gjerne hatt denne modellen i Norge.
Gladmeldingen til de som liker ekstra kvasse Subaru-er er at WRX STI-modellen kommer, med manuell girkasse. Den har verdenspremiere på den pågående bilutstillingen i Detroit, men skal også vises frem på Genève utstillingen i mars.
- Subaru WRX STI er en helt ny bil, og den kommer til Europa og Norge til våren, sier Thrane
WRX og STI er akronymer som har en viss status i entusiastkretser i Norge. De rallyinspirerte Subaru-modellene med turbomotor, firehjulsdrift og svær hekkvinge har de vært populære særlig blant bilinteresserte nordmenn med sans for leken vinterkjøring.
Ble skuffet
Men mange ble skuffet da Subaru droppet den tradisjonelle sedanformen og gikk for en kombiversjon i stedet (tredje generasjon Impreza). Og med en 2,5-liters motor på 300 hk i stedet for 2,0-liter, ble WRX i tillegg svært dyr på grunn avgiftene.
I andre markeder lanserte Subaru senere også en sedanmodell, som aldri kom til Norge.
Nå gjør imidlertid en sedanversjon av Impreza WRX STI comeback i Norge. Men med en 2,5 liters turbomotor på 300 hk kommer den neppe til å gjøre særlig inntrykk på salgsstatistikken her hjemme. Prisen på WRX STI er 879 900 kroner.
Les også:
Bruktbil: De beste bilene med firehjulsdrift
Endelig diesel-Outback med rett utstyr
Denne saken ble første gang publisert 14/01 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.