Barn og moped

Nå blir det forbudt å levere i barnehagen med moped

Regelendring som trer i kraft 1. august gjør det ulovlig med barn som mopedpassasjer.

SCOOTERKJØRING: Frem til 1. august er det fortsatt lov med barn som passasjer på mopeder, men etter det må du bevege deg opp til lett motorsykkel for å ha noen bakpå.
SCOOTERKJØRING: Frem til 1. august er det fortsatt lov med barn som passasjer på mopeder, men etter det må du bevege deg opp til lett motorsykkel for å ha noen bakpå. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no
Først publisert Sist oppdatert

Fakta

  • Forskrift om bruk av kjøretøy (bruksforskriften) § 3-1 nr. 2 har åpnet for ekstrapassasjerer under 15 år i bil og under 10 år på moped. Barna er da i tillegg til det kjøretøyet er registrert for.
  • Av hensyn til trafikksikkerheten oppheves nå § 3-1 nr. 2 bokstav b og f, og dette vil ikke lenger være tillatt
  • Endringene trer i kraft 1. august 2013
  • Oversikt over forskriftene finnes på lovdata.no

Mopeder her til lands er i utgangspunktet bare registrert for én person. Frem til nå har det imidlertid vært et unntak for barn under 10 år. Disse har man hatt mulighet til å ha som passasjer - forutsatt at de bruker godkjent hjelm, selvfølgelig.

Det blir det imidlertid slutt på nå. Vegdirektoratet skriver i en pressemelding at på grunn av ting som generell ulykkesrisiko for mopeder, alderen på fører og passasjer samt manglende opplæring i det å kjøre med passasjerer gjør at trafikksikkerhetshensynet går foran det faktum at mopeder er små og miljøvennlige kjøretøy.

- Det har ikke vært noe problem med ulykker på grunn av dette, men det er en regel fra en annen tid. Da dette ble innført hadde mopedene mulighet for et ekstra sykkelbarnesete bak på grunn av et bagasjebrett. Det er ikke tilfellet lenger, sier seksjonsleder i Statens Vegvesen, Jon Molnes, til Vi Menn Bil TopGear.

Fortsatt lov med elsykkel

I EU kan moderne mopeder kjøre med passasjer, og de er dermed også bygget og typegodkjent for dette. Her til lands har imidlertid myndighetene valgt en annen løsning.

- Det handler mye om hvordan de brukes i Norge kontra i resten av Europa, sier Molnes. Han peker på at mopedene her har et annet bruksmønster i mindre byer og med landeveiskjøring i konkurranse med tungtrafikk.

De som har gått til innkjøp av elsykkel trenger imidlertid ikke bekymre seg for at barnehageleveringen blir vanskeligere. Disse er ikke definert som en egen gruppe enda, og dermed gjelder de samme reglene som for vanlige sykler. Det andre alternativet for tohjulet transport er en større motorsykkel. Fra og med lett motorsykkel er det lov å kjøre med passasjer.

Også i bil har det vært en særordning for barn. Denne innebærer at man i enkelte biler med stort baksete kan ha med et ekstra barn under 15 år utover det antallet bilen er registrert for uten krav om bilbelte.

- Regelen har medført en del usikkerhet om hva som faktisk er tillat og forsøk på oppfinnsomme løsninger uten tilfredsstillende sikkerhet verken for barnet eller andre i bilen, skriver Statens Vegvesen i sin pressemelding. Også denne regelen forsvinner 1. august.

Les også:

Kjører du for fort i Sveits, risikerer du to månedslønner

De mest pålitelige bilene

Her er Europas farligste veier