Toyota Land Cruiser
Nå blir den enda vanskeligere å stoppe
Skal bli bedre både på og utenfor veien.
Har du rundt 520 000 kroner å bruke på bil (varebil), og trenger er bil som kan trekke tre tonn, som takler vanskelig underlag, og som aldri kommer til å få en pris for blendende lavmælt design, er det vanskelig å komme utenom Toyota Land Cruiser. Den har fortsatt et utseende som står til egenskapene: Den gjør vei i vellinga. Faktisk er fronten blir enda mer voldsom.
Med sine 4780 mm er den nye modellen 20 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden og overhenget er lik utgående modell, mens den nye frontdesignen øker overhenget foran med 20 mm. Angrepsvinkelen i terreng på 32 grader er uendret. Også utgangsvinkelen på 25 grader og overkjøringsvinkelen på 22 grader er lik utgående modell. Svingradiusen vil forsatt være på 5,8 meter og bakkeklaringen er som før på 22 cm, noe mindre enn storebror Land Cruiser V8.
Land Cruiser er kjent for sine egenskaper utenfor veien, og nå blir disse egenskapene forsterket. Den nye modellen kan utstyres med et fornyet og elektronisk styrt fjæringssystem, kalt Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS). Systemet utnytter effekten av stabilisatorstagene foran og bak, noe som skal gi bedre kjøreegenskaper både på veien og i terrenget.
Under terrengkjøring kobler KDSS-systemet praktisk talt ut stabilisatorstagene foran og bak. Det gjør at hjulene kan strekke seg svært langt for å få kontakt med bakken, selv i vanskelig terreng.
Både AVS og den elektronisk styrte luftfjæringen bak har skreddersydde offroad-innstillinger for å maksimere bilens evner i alle typer terreng. AVS - Adaptive Variable Suspension - er et variabelt fjæringsoppsettet som gir føreren mulighet til å velge karakteristikken som passer best for anledningen - med innstillingsvalgene «Normal», «Comfort» og «Sport»
Bedre komfort
Toyota har også oppgrader forhjulsopphenget med uavhengige, doble triangelarmer og 4-lenket bakhjulsoppheng mot tverrgående stag. Støtdempernes oljepakninger og dempekraft er optimalisert for å gi både økt pålitelighet, kjørestabilitet og komfort.
Flere andre komponenter i hjulopphenget skal også være forbedret. For eksempel er diameteren på stabilisatorstaget foran økt, i tillegg er en rekke festebraketter blitt kraftigere.
Ifølge Toyota skal dette bidra til at bilen kjører mer skånsomt, og at vektfordelingen (foran/bak) ved kjøring i sving er forbedret.
Ny infoskjerm
Også innvendig har Toyota pusset på Land Cruiser. Det omfatter blant annet et nytt øvre panel i midtkonsollen, nytt bryterpanel for styring av ulike kjøreinnstillinger, samt en 4.2 tommer stor multiinformasjonsskjerm (TFT - Thin Film Transistor) som er plassert mellom turtelleren og speedometeret.
Inforskjermen viser hellingsvinkel, grepet på hvert enkelt hjul og staus for differensialsperrene, noe som kan være nyttig ved offroadkjøring.
Sentralt i det nye panelet er det vridbare hjulet som styrer både Multiterrain Select-systemet og Crawl Control-fartsjustering (automatisk krabbekjøring i lav hastighet).
Panelet har også bryter for låsing av senter- og bakakseldifferensial.
Andre og tredje seterad (hvis syvseter) fått oppgradert design med nye overflater, i tillegg til nye fargesammensetninger i hele interiøret.
Kommer neste år
Fornyede Land Cruiser blir tilgjengelig med to forskjellige motorer. En 4.0-liters V6-motor eller en 3.0-liters firesylindret turbodieselmotor.
Bensinmotoren er koblet til en femtrinns automatgirkasse, mens turbodieselmotoren kan fås med enten en sekstrinns manuell girkasse eller femtrinns automatgirkasse.
DOHC-turbodieselmotoren med 16 ventiler har et slagvolum på 2982 cm³, og er utstyrt med common rail-innsprøytning. Motoren skal levere kraftig dreiemoment fra lave turtall, noe som er helt essensielt for kjøring i terreng. Motoren er oppdatert for å møte utslippskravene i Euro 5+.
Den tilfredsstiller derimot ikke utslippskravene slik de er formulert i Euro 6-reglene, som formelt ikke gjelder før fra september 2014. Euro 6-reglene krever at kvelningsstoffene reduseres med 50 prosent sammenlignet med dagens Euro 5-regler.
Motoren yter 190 hk/140 kW ved 3400 omdreininger, mens dreiemomentet er 420 Nm fra 1600 til 3.000 omdreininger. Den gjør 0-100 km/t på 11 sekunder (11,4 med manuelt gir) og har en toppfart på 175 km/t.
Forbruket er oppgitt til 0,81 liter per mil ved blandet kjøring (0,82 med manuelt gir), med et C02-utslipp på 213 g/km.
DOHC-bensinmotoren med 24 ventiler og kjededrift har et slagvolum på 3956 cm³. Dual VVT-i-motoren har direkte innsprøytning og yter 282 hk/207 kW ved 5600 omdreininger.
Dreiemomentet er på 385 Nm ved 4400 omdreininger. Det skal gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 10.9 sekunder. Toppfarten er 180 km/t.
Forbruket ved blandet kjøring er oppgitt til 1,08 liter per mil med et CO2-utslipp på 256 g/km.
Bilen er ventet til Norge i januar
Les også:
Disse bilene forsvinner som varebil
- Fortsatt mulig å registrere varebil
Mercedes G-klasse 6x6 - når firehjulstrekk ikke er nok