Prøvekjørt: Porsche Cayman S
Mest Porsche for penga
Begynn sparingen, folkens. Nå får dere mer Porsche for penga enn noen gang.
Bil har stått mitt hjerte nært siden dag én. Allerede som liten knert ble modellbiler sladdet rundt på teppet på gutterommet. Sladdingen gikk over med alderen. Å tegne biler tok over, i bøker jeg egentlig skulle skrevet lekser.
Jeg pugget tekniske data. Slagvolum, hestekrefter, vekt, 0-100-tider og toppfart kom på rams - uansett merke og modell.
Og modellbilsamlingen, den ble stadig større. Jeg husker min første 1/18-bil; en sølvgrå Porsche Boxster med røde skinnseter. Det var drømmen.
Måtte bli bil
Det lå klart for meg at det var bil jeg skulle jobbe med. Det var ikke plass til annet i hodet mitt.
Men ungdomsskolelærerinnen min hadde nok satt kaffen i halsen om hun hørte det var biljournalist lille Petter skulle bli. Petter, som skrev stil med store bokstaver og lange ord, som med nød og neppe klarte minstekravet på to sider.
I etableringsfasen vokser ikke penger på trær. Det lille som tikker inn på konto hver måned, renner som regel ut igjen som sand mellom fingrene. Jeg tar et skippertak på sparefronten i ny og ne, men kommer sjelden langt på vei.
Det verste skippertaket fant sted for tre år siden. En egen sparekonto med fast trekk fra brukskontoen på lønningsdagen ble opprettet. Jeg hadde vært på lansering av Porsche Cayman R, og kontoen fikk det passende navnet «Cayman».
Cayman R var rå. Den prikket storebror 911 på skulderen og hvisket: - På en bane med tett mellom svingene tar jeg deg. Og du, jeg koster mye mindre enn deg!
Cayman-sjuken satt godt i, men den fikk en bråstopp ved lanseringen av 911 Carrera 4S Cabriolet i 2011. Bilen var helt fantastisk. God nok til at sparekontoen fikk nytt navn.
I fjor kom nye Boxster. Igjen flyttet Porsche grenser for hva en bil skal være kapabel til. Norgesversjonen med 211 hestekrefter kostet dessuten halvparten av 911, og det var neppe tilfeldig at testbilen hadde samme fargekombinasjon som modellbilen hjemme på hylla. Det var et tegn fra oven. Sparekontoen byttet navn. Igjen.
Flytter grenser
Men nok om meg og mine drømmer. Pengene på sparekontoen holder ikke til et sett hjul engang. Over til hva denne saken egentlig handler om - nye Porsche Cayman.
La meg først bare gjengi det Porsche selv skriver om bilen på sine nettsider, det er nemlig ikke småtteri: «There are some laws that we simply cannot avoid. The laws of physics, for example. That's not to say that we have to accept them. Of course, we could refuse to respect them and we could choose to ignore them. On the other hand, we could study them, test them and redefine their limits».
Med det er lista lagt. Høyt. Mange har brent seg på det før, men Porsche har en helt egen tendens til å innfri.
Å redefinere fysiske lover burde ikke gjøres på landeveien. Autodromo International Algarve, en vanvittig racerbane helt sørvest i Portugal, er et bedre egnet sted. En bane så rå at Formel 1-teamene bruker den til å fintune bilene før løp.
Med slik asfalt under hjulene er S-en i «Cayman S» essensiell. Den vanlige Cayman med 275 hestekrefter er en styggrask bil, men det føles godt å ha 325 hester til rådighet. Kombinert med Porsches PDK-kasse og Sport Chrono utstyrsnivå står det i hvert fall ikke på utstyret når disse fysiske lovene skal redefineres.
Ved girspaken har Porsche plassert en rekke knapper. To av disse har stor betydning for bilens oppførsel. Knappen merket Sport endrer respons på både motor og girkasse, mens Sport Plus i tillegg strammer fjæringen. Et trykk på knappen forvandler Cayman fra overraskende komfortabel landeveisracer til en fullblods racerbil.
I Sport Plus-modus legger jeg i vei ut på banen. Spent på hva som venter rundt neste sving.
Ikke raskest, men best
I superbilsammenheng er ikke Cayman S utpreget rask, men på en kupert bane som Autodromo International Algarve spiller ikke det noen rolle. For en dødelig mann som meg (les: ikke profesjonell racerfører) er Cayman rask nok i massevis, og den tar igjen det tapte i svingene.
Det er først og fremst grepet i fronten som imponerer. Cayman understyrer ikke. Aldri. Point and turn har vel aldri vært mer dekkende.
Går du for hardt inn i svingen, er det hekken du eventuelt skal tenke på. Men selv om Cayman er kort og har midtmotor, er den likevel utrolig håndterbar og ikke minst kontrollerbar. Balansen er fantastisk. Det er bare å styre imot og mate på. Og skulle du strekke strikken for langt, henter et særdeles velfungerende antiskrenssystem deg rolig inn.
Etter noen runder på banen er jeg ikke i tvil. Skal du kjøpe en bil for både på vei og bane, kjøp en Cayman. Du finner ikke et bedre kompromiss. Ikke i denne prisklassen, om i noen prisklasse overhodet.
Banker Boxster
Gi den en sving! Skrev kollega Øyvind Jakobsen etter å ha kjørt Boxster på lansering i fjor. Jeg kunne ikke vært mer enig - Boxster har fantastiske kjøreegenskaper. Cayman går utenpå dette. Vridningsstivheten i karosseriet er 40 prosent høyere i Cayman, og Boxster er ikke akkurat kjent for å være blaut.
I likhet med Boxster har også Cayman tatt en 911. Den har vokst i lengden og i bredden, fått større sporvidde og samtidig blitt lettere. En suksessoppskrift for å gjøre en bil raskere rundt en bane. Det hjelper også på det visuelle.
Nye Cayman er designmessig en helt annen bil enn forgjengeren. Ikke bare ser den mer sportslig ut, den er også mer voksen i framtoningen. Litt mer lik 911, og de store luftinntakene langs sidene gir klare superbilassosiasjoner.
Bloddoping
«The heart of an athlete» kaller Porsche motoren i Cayman. Med rette. Den flate boksersekseren ligger rett bak seteryggen og er en kilde til mye moro. Ikke minst lyd. Lyd av typen grom.
Brummende bokserlyd på lavt turtall øker forventningene. Et trykk på gasspedalen gjør lyden hes og raspende før et metallisk vræl tar over på vei opp mot rødmerkingen på 7400 o/min. Og der regelrett dunker PDK-kassa inn et nytt gir.
Motoren i S-modellen er rå, men for meg er girkassa minst like viktig. Den som kjøper Porsche uten PDK-kasse i dag, begår etter min mening en feil. Man kan snakke så lenge man vil om at en ekte sportsbil skal ha manuelt gir. Jeg er enig. Men PDK er unntaket.
På banen girer den slik jeg selv ville giret, bare raskere. Den kommer meg noen millisekunder i forkjøpet hver gang. Og tro ikke at den er redd for å tyne motoren på turtall. Skulle du uheldigvis havne i sladd (der det eneste riktige er å styre mot og mate på) holder den giret til du er ferdig. Turtallsperre eller ei. Den girer ikke opp slik en tradisjonell automatkasse ville gjort.
Også er det måten den girer på. Lynraskt, med et metallisk klunk og skikkelig et spark i ryggen. Barskt og brutalt. Akkurat slik vi liker det.
Selv om Cayman skal være et rimelig alternativ for den som drømmer om Porsche, er den en dyr bil. Det har naturligvis en del med norske avgifter å gjøre. Versjonen med 2,7-liter og 275 hester koster fra 766 000 kroner
Heldigvis finnes det et lysglimt i enden av tunnellen. Porsche lager en egen motorversjon for land som Norge - en nedtrimmet versjon av samme motor med 211 hester.
Vi har kjørt denne motoren i Boxster, og den er mer enn kraftig nok. Dreiemomentet er nemlig det samme, og hestene er skåret bort helt på toppen av turtallsregisteret. I ren ytelse utgjør det et halvsekund fra 0 til 100 km/t.
Lommeboken skal være tykk om det halvsekundet skal være verdt 102 000 kroner. Norges-Cayman'en koster fra 674 000 kroner.
Ville ikke hatt den
Foruten interiøret, som er veldig forseggjort, har topp materialkvalitet og strålende ergonomi, føler jeg at jeg har vært gjennom de viktigste punktene med denne bilen. Det er en, unnskyld uttrykket, helvetes bra bil.
Det ville derfor vært naturlig å runde av fortellingen der jeg startet, at sparekontoen nok en gang har endret navn og jeg nå sparer til Cayman. Men det gjør jeg ikke. Cayman er en bedre bil enn Boxster, og en veldig mye bedre bil enn konkurrenter som Audi TT, Mercedes SLK og BMW Z4. Men jeg ville ikke kjøpt den. Jeg ville kjøpt Boxster.
Hvorfor? Den ekstra stivheten og de ekstreme svingegenskapene i Cayman kjenner du først med full innsats på banen. I Boxster får du vind i håret og mer lyd kastet ned i kupéen, og det forsterker den rå opplevelsen. Det fra en mann som i utgangspunktet ikke liker kabrioleter.
Tekniske data Porsche Cayman
Cayman (211 hk) |
Cayman (275 hk) |
Cayman S |
|
Motor, cm3: |
2706 |
2706 |
3436 |
Effekt, hk ved o/min: |
211/7400 |
275/7400 |
325/7400 |
Dreiemoment, nm ved o/min: |
290/4500-6500 |
290/4500-6500 |
370/4500-5800 |
Egenvekt, kg: |
1310 (1340) |
1310 (1340) |
1320 (1350) |
L/B/H, cm |
438/180/129 |
438/180/129 |
438/180/129 |
Bagasjerom, liter: |
275+150 |
275+150 |
275+150 |
Standard dekkdimensjon |
235/45 ZR 18 |
235/45 ZR 18 |
235/40 ZR 19 |
Forbruk, EU-mix l/mil: |
0,82 (0,77) |
0,82 (0,77) |
0,88 (0,80) |
CO2-utslipp, g/km: |
192 (180) |
192 (180) |
206 (188) |
0-100 km/t, fabrikk, sek: |
6,3 (6,2) |
5,7 (5,6) |
5,0 (4,9) |
Toppfart, km/t: |
246 (244) |
246 (262) |
283 (281) |
Pris fra, kr: |
674 000 (678 000) |
766 000 (770 000) |
969 000 (963 000) |
Tall i parentes for bil med PDK-girkasse og Sport Chrono Pluss
Vi gjør oppmerksom på at prøvekjøringen fant sted i Portugal. Porsche betalte for reisen
Les også:
Porsche 911 er 50 år: Her er våre beste Porsche 911-øyeblikk
Bilene som har fått toppkarakter