Mercedes GLE
Hva skal vi kalle dette? Ren galskap?
Skal du ta den til Norge utgjør motoreffekten alene nesten 900 000 kroner i avgifter.

Vi har tidligere skrevet om Mercedes GLE 63 AMG S Coupe, en 585-hesters, høyreist coupé som får selv hvasse sportsbiler til å blekne. Mercedes-konkurrenten til BMW X6 M har et dreiemoment på vanvittige 760 Nm.
Men hold an, det er visst ikke vanvittig likevel. Snarere moderat, i hvert fall sammenlignet med denne bilen. Den er vanvittig.
Den tyske tuningspesialisten Brabus har tatt for seg GLE 63 AMG S Coupe, noe som blant annet har resultert i at antall hestekrefter er økt med 265. Brabus 850 6.0 Biturbo 4x4 Coupe har 850 hk og det maksimale dreiemomentet er på avsindige 1450 Nm.
Dette har Brabus fått til ved å blant annet øke sylindervolumet i V8-eren fra standard 5461 cm3 til 5912 cm3. Hver sylinder er boret opp og nye stempler er installert.
De to AMG-turboene er erstattet med Brabus' egne turboladere som har større kompressorenhet, større turbin, samt modifisert eksosmanifold. For å senke ladelufttemperaturen ytterligere, er innsug og ladeluftforbindelsen isolert med "Gold Heat Reflection", altså er rør og innsug gullbelagte.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Også eksosanlegget er byttet ut og et senkesett gjør at Airmatic-luftfjæringen kan senke bilen ytterligere 35 mm sammenlignet med originalen.
4,9 millioner, takk
Den 2350 kilo tunge, modifiserte Brabus-en skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder (0,4 sekunder raskere enn AMG-en) og toppfarten er elektronisk sperret på 320 km/t. Forbruket er oppgitt til 1,19 l/mil ved blandet kjøring, 1,58 l/mil ved bykjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 278 g/km.
Vil du at bilen skal se ekstra bøs ut kan den leveres med noen massive 23-tommers Brabus Monoblock Platinum Edition, smidde felger.
Prislappen på bilen er 289.218,79 euro, altså rundt 2,8 millioner norske. Ved å bruke Tollvesenets kalkulator for import av kjøretøy får vi oppgitt at bilen vil koste 4,9 millioner kroner å ta til Norge. Motoreffekten alene utgjør nesten 900 000 kroner i avgifter.