Prøvekjørt: Mercedes CLA 45 AMG og A45 AMG
Mercedes' fornøyelsespark
AMG har svingt tryllestaven over Mercedes rimeligste modeller. Med verdens sterkeste serieproduserte tolitersmotor og firehjulsdrift går det unna så det holder.
Målet var satt på forhånd. Med utgangspunkt i Mercedes' eksisterende bensinturbomotor på 1991 cm³ skulle AMG lage en maskin med 360 hk. Omregnet blir det 181 hk per liter, tall du ellers må til superbiler for å finne maken til.
Samtidig skulle motoren innfri Mercedes' egne krav til holdbarhet - det skal ikke være noe ekstra prakk knyttet til det å eie en AMG. Og den skulle ha et EU-forbruk på under 0,7 l/mil.
- Vi greide målene, sier AMGs motorekspert Marcus Karres.
Han er en av disse tyske ingeniørtypene som ikke tøyser i tide og utide, men munnvikene glir opp når han sier det. I det hele tatt, AMG-spesialistene virker så fornøyd med egen innsats at det ikke er til å skjule. De har studert alt ved konkurrerende biler. For eksempel er en Audi S3 (den har 300 hk og 380 Nm) plukket i småbiter.
Budskapet er: «Vi har kontroll på konkurrentene.»
Siden de ikke tar forbehold selv, får vi ta et lite for dem. De har kontroll per i dag. Men troverdige rykter skal ha det til at Audis sportspesialister vil trylle enda flere hestekrefter ut av en toliter når RS 3 kommer, visstnok i 2015.
Den store turboen
Inntil da hersker AMG på tolitershaugen. Det er kun avstanden mellom sylinderne og tenningssystemet som er beholdt fra utgangspunktet. Alt annet er nytt på veien mot 360 hk.
AMG har tatt fram den store turboen og twinscroll-teknologi (sterkt forenklet ulike måter å lede lufta på for maksimal effekt ved ulike turtall). De har tilsatt materialer som tåler varme bedre samt et betydelig kraftigere kjøleapparater.
Veivakselen er forsterket for å tåle 450 Nm, og forsterkninger er det også i girkassa. Forakselen er ny, og bakakselen er tilpasset kreftene som oppstår i opp til 270 km/t, som er toppfart uten sperre. Selvfølgelig er bremsene av det grove slaget, og også firehjulsdriftssystemet er forsterket.
Det sistnevnte systemet er utviklet av Mercedes selv til merkets mindre modeller. Prinsippene er som for Haldex og andre innkoblingssystemer, der forhjulene står for fremdrift ved normal kjøring, og bakhjulene kobles til med inntil 50 prosent av kraften når det trengs. Men igjen er det selvtilfredshet å spore, for blant annet veier Mercedes-systemet mindre enn konkurrentenes.
Det virker
Tekniske data
CLA 45 AMG og A 45 AMG
Motor, cm³: 1991
Effekt, hk ved o/min: 360/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min:
450/2250-5000
Egenvekt, kg: A 45: 1555, CLA 45: 1585
Lengde/bredde/høyde, cm:
A 45: 436/178/142,
CLA: 469/178/142
Standard dekkdimensjon: 235/40 ZR 18
Forbruk, EU-mix l/mil: 0,69-0,71*
CO²-utslipp, g/km: 161-165*
0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,6
Toppfart, km/t: 250 (el. begr.)
Pris fra, kr: A 45: 799 000,
CLA 45: Ikke fastsatt
*Avhengig av hjulstørrelse
La oss i den kritiske forbrukerjournalistikkens navn gjøre oss ferdig med et par-tre haker som kan settes ved disse modellene.
AMG-utgavene av CLA og A-klasse er fryktelig dyre kompaktbiler - de kan fort koste pluss/minus 900 000 kroner når de er pyntet ferdig (pris for CLA ikke fastsatt, men vil trolig bli rundt drøyt 50 000 kroner dyrere enn A 45 AMG).
De er i trangeste laget til å innfri fullt og helt som familiebiler, og understellet er utpreget sportsbilfast. Regn med rystelser og drøyt med hjulstøy fra brede sportsdekk på grov norsk asfalt (det er det i hvert fall i lillebror A 250 Sport, som vi har testet tidligere). Dessuten kan du være ganske sikker på at du aldri vil kom-me nær det lave oppgitte forbruket, for du kommer ikke til å greie å la være å gi gass.
Dermed er dét sagt. Nå er vi midt i Tyskland, sola skinner og veiene på ruta AMG har lagt opp, er ikke uventet som skapt for CLA 45 AMG-en vi sitter i.
Ganske så trafikktomme er de også. Det står noen fotobokser hist og her, men vi ser at noen av de innfødte ser ut til å mene at fartsgrenser er veiledende. Når man er i Tyskland, gjør man som tyskerne. Inn med pedalen.
Veigrepet er hinsides alt du trenger selv i utpregede gladgassland. Styringen er svært direkte. I lange svinger er det så vidt du trenger å dreie på rattet. I krappere kurver kan du gå tidlig på gassen.
CLA 45 AMG holder sporet. Det er nettopp når du hurtig skal fra en sving til den neste at disse minste AMG-bilene er på sitt beste. Med betydelig lavere vekt er de kvikkere enn de større modellene. De er raskt ferdig med forrige sving, og klar for en ny.
Lydjobb
Noen synes det er trist når AMG må ty til en firesylindret motor. Det skal liksom være noe mer i en slik bil. Jeg greier ikke å sørge over det. I stedet er det fascinerende å kjenne hvordan kombinasjonen av motor og sjutrinns dobbeltclutchkasse sørger for kraft med neglisjerbar forsinkelse i alle situasjoner.
0-100 km/t tar ifølge fabrikken kun 4,6 sekunder, og noen raske starter (ok, det ble ganske mange) sier meg at tallet sikkert er riktig. For bare et par tiår siden ville dette vært akselerasjon i superbilklassen. Og ja, 4,6 sekunder er et par tiendedeler raskere enn S3.
Dette er AMG
AMG er Mercedes avdeling for det som på godt norsk kalles high performance-biler. Navnet er satt sammen av forbokstavene i etternavnet til grunnleggerne (Aufrect og Melcher), og G-en er fra Auf-rechts fødested Grossaspach. Firmaet ble grunnlagt i 1967 og er siden 2005 heleid datterselskap av Daimler. AMG er blant annet kjent for at hver motor settes sammen av én arbeider, og at arbeideren signerer en plakett på motoren når den er ferdig. I dag bygges flere AMG-modeller enn noen gang, og veksten skal fortsette. I tillegg bruker Mercedes AMG-navnet hyppig i sportslige ekstrautstyrspakker på normale Mercedes-modeller.
I tillegg svarer AMG seks- og åttesylinderromantikere med en omfattende lydjobb med eksosen. Mens CLA 45 AMG og A 45 AMG ellers i hovedsak er teknisk like, har AMG valgt å skille mellom modellene her.
Som ekstrautstyrsmulighet har CLA, som Mercedes venter å selge mest av til land som USA, en noe mer dempet eksosklang enn A 45 AMG. Sistnevnte skal fremstå som det aller mest sportslige alternativet.
Uansett versjon: Det rasper og freser, og ved girskift bjeffer eksosen. Jeg vet det er barnslig av meg, men det blir uvegerlig slik at jeg ikke går av gasspedalen før jeg får med meg et bjeff til.
Det er nettopp dette som er målet med slike biler. De skal gi eierne den gode følelsen av å vite at deres bil er noe langt mer enn de andres. Akkurat nå er AMG åpenlyst sikre på at de er i teten blant kompaktracerne.
Og akkurat nå, etter en lang-sving, to krappe kurver og tre kvikke bjeff utover et rettstrekk, kjennes det som om de har rett.
Les også:
Vanvittige Mercedes G-klasse 6x6
SUV-zilla: Lyden gjør musikkanlegget fullstendig overflødig