Mercedes-Benz E-Klasse
Her parkerer nye Mercedes E-klasse helt selv
Med nye E-klasse prikker Mercedes Tesla på skulderen og sier "vi er også langt framme på selvkjøringsteknologi". Se hvordan det gikk da vi fikk demonstrert deres såkalte Remote Parking Pilot.
Under lanseringen av nye Mercedes E-klasse i Portugal for en måneds tid siden, lot vi oss fascinere over nivået av selvkjøringsteknologi Mercedes har fått på plass. Ikke bare hjelper teknologien deg som sjåfør, men den gjør bilkjøring tryggere. Bilen kan for eksempel «se» og enten bremse eller styre unna for kryssende trafikk og fotgjengere. Den kan også parkere selv.
Bilen bruker inntil fem radarer og to kamera til å overvåke det som skjer rundt bilen. Systemet leser veimarkeringer, bruker andre bilers plassering, registrerer langsgående gjerder og andre ting når den styrer seg selv. Den kan passe farta også, for den leser skilter og/eller navigasjonsdata. Filskift fikser den også, det er bare å sette på blinklyset. Mye minner om systemet Tesla kaller Autopilot.
I likhet med Tesla kan også E-klasse fjernstyres. Ved hjelp av en applikasjon på telefonen parkerer den selv. Den kjører også ut og stopper ved hindringer (se video i toppen av artikkelen).
Slik fungerer det
Vi fikk demonstrert systemet av Trond Sveum Kristensen, som er produktspesialist i Mercedes-Benz personbil.
- Du kobler telefonen via bluetooth med mobilen. Du låser opp bilen og går inn på appen, og du får da spørsmål om du vil koble til, innleder han.
- Etter du har valgt kjøreretning, er en jevn, sirkelbevegelse på skjermen alt som skal til for å sette bilen i bevegelse. Så fort du fjerner fingeren fra skjermen stopper bilen. Den stopper også dersom en hindring er i veien, fortsetter han.
- Dersom du kommer kjørende og ønsker å parkere, vil bilen vise ledige parkeringsplasser på skjermen i bilen. Du velger den du ønsker, setter bilen i P (park) og tar med nøkkelen ut av bilen. Deretter går du inn på appen og starter prosessen. Du kan velge om bilen skal kjøre eller rygge inn, forteller han.
Kanskje aller best fungerer systemet for dem som parkerer i en trang garasje, da du slipper å bli med bilen inn og åle deg ut gjennom døren.
- Du parkerer ganske enkelt på utsiden og kjører bilen inn ved hjelp av appen. Bilen kan ved bruk av denne funksjonen også gjøre små justeringer på retningen for å unngå å kjøre på sykler og lignende, avslutter han, og minner helt til slutt om at bilføreren fortsatt har ansvaret for kjøringen også når bilen styres via appen.