Nyhet: Mercedes-AMG GT R

Over toppen fra Mercedes

Aldri før har Mercedes brukt så mye motorsport-teknologi i en bil for gata. Resultatet er hårreisende!

Først publisert Sist oppdatert

Mercedes er i vinden om dagen og lanserer den ene gromme bilen etter den andre. SÅ sent som i fjor toppet de det hele med Porsche 911-konkurrenten AMG-GT, som i GT S-versjon etter manges mening er den råeste bilen fra merket så langt. Råere enn SLR McLaren og SLS AMG.

Mercedes-AMG hviler ikke på laubærene av den grunn. Nå kommer en enda råere versjon av AMG-GT. GT S har blitt til GT R, noe som innebærer mer kraft, heftigere ytelser og enda kvassere kjøreegenskaper.

Mercedes sier selv at de aldri før har pakket så mye motorsportteknologi inn i en bil for gatebruk. Og vi tror de så gjerne. AMG-GT R er utviklet i "Det grønne helvete", bedre kjent som Nürburgring Nordsleife i Tyskland, kanskje verdens mest krevende bane.

Valg av farge er således ikke tilfeldig; "AMG green hell mango".

Superbilytelser

Det mangler ikke på motorkraft i den 510 hestekrefter sterke AMG-GT S. Likevel henter Mercedes-AMG ut ytterligere 75 hestekrefter 50 newtonmeter i AMG-GT R.

Resultatet er 585 hestekrefter og 700 Newtonmeter, noe som sender det grønne fartsvidunderet fra 0-100 km/t på kun 3,6 sekunder og opp til en toppfart på 318 km/t.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HELT RÅ: Mer kraft, heftigere ytelser og enda kvassere kjøreegenskaper. HIls på nye AMG-GT R, det råeste fra Mercedes hittil.
HELT RÅ: Mer kraft, heftigere ytelser og enda kvassere kjøreegenskaper. HIls på nye AMG-GT R, det råeste fra Mercedes hittil. Foto: Mercedes

Racerbil for veien

Bredere skjermer og økt sporvidde, samt et helt nytt understellsoppsett med blant annet justerbar coilover-fjæring, bakhjulsstyring og lettvekts-hjul skal gjøre AMG-GT R kapabel til å ta svinger i enorm hastighet.

Ingeniørene hos Mercedes-AMG har lagt ned utallige timer i vindtunnel, hvor de har optimalisert bilens aerodynamikk og marktrykk ved hjelp av aktive elementer i fronten og dobbel diffusor bak.

Kontakten med underlaget sikres ved hjelp av 20-toms smidde lettvektsfelger kledd med Michelin Pilot Sport Cup-dekk i dimensjonen 275/35ZR19 foran og 325/30ZR20 bak.

Skikkelige lisser til en skikkelig racerbil, der altså. Vi anbefaler en runde i bildegalleriet i toppen av artikkelen...