Mercedes
Mercedes-en knuser alle rekorder i galskap
Brabus er kanskje den drøyeste Mercedes-spesialisten. Det sørget blant annet en 6x6 pickup for.
I 2008 bestilte den australske hæren over 2000 sekshjulstrekkere basert på Geländewagen fra AMG. Bilen var utelukkende tenkt til militære formål, men så bestemte Mercedes seg for å lage en sivil versjon. Resultatet ble et 5,87 meter langt og 3,85 tonn tungt monster.
Under panseret har den AMGs 5,5-liters biturbo V8-er som yter 544 hk og 760 Nm.. I tillegg har den lavserie, fem differensialsperrer, portalaksler som hever drivakselen og differensialhuset opp fra terrenget, 46 centimeters bakkeklaring, vadedybde på én meter, 37-tommer store hjul med dekktrykkskontroll og et lasteplass med bambusdekk.
Røffe saker, men innvendig er standarden som i en S-klasse. Fire oppvarmede og ventilerte lenestoler i skinn, et dashbord med lærfinish og søm, samt detaljer i karbonfiber og alcantara som dekker takpartiene og stolpene.
Men 544 hk var ikke nok
Men tuningspesialisten Brabus synes ikke potensialet var tatt fullt ut. Det Bottrop-baserte selskapet, som for niende gang er kåret til årets tuner av Auto, Motor und Sports lesere i 2013, har gjort en vill pickup enda villere.
Selskapet viste frem sin versjon for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i fjor. Målt i antall selfie-er tok den oppmerksomheten fra biler som BMW i8 og Porsche 918 Spyder som hadde verdenspremiere samme sted.
Og det er ikke småtterier Brabus har gjort med pickupen. AMGs turboladere er erstattet med Brabus' egne turboer som med større kompressorenheter produserer høyere ladetrykk.
Gull under panseret, bokstavelig talt
Brabus B63S-700
Motor: 5,5-liters V8 biturbo med Brabus B63S - 700 tuning
Hk: 700
Dreiemoment: 960 Nm
Toppfart: 160 km/t, elektronisk sperret
0-100 km/t: 7,4 sekunder
L/B/H: 5,87/2,10/2,30
Vekt: 3,85 tonn
Hjul: 37-tommere
Bakkeklaring: 46 cm
Vadedybde: 100 cm
Pris: 482 000 euro
Gull har god varmeledningsevne og brukes blant annet i varmeskjold til romferger. Derfor er innsug og rør i Brabus-motoren gullbelagte. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene.
Og for noen ytelser: Brabus 6x6 yter 700 hk og hele 960 Nm.
Vis hensyn-knapp
Eksosanlegget i rustfritt stål har aktiv ventilstyring. Velger du sportsinnstilling skal eksosen gi fra seg en lyd som ikke levner tvil som at bilen har ekstremt mange hestekrefter.
Men dersom naboene ikke lar seg imponere av bulder og brak, kan du med en knapp velge «nærmiljølyd», som Brabus kaller «Coming Home». Da skal monsteret kun gi fra seg en «hviskende lyd».
Over 20 biler solgt
Ifølge Sven Gramm, Brabus' markedssjef, er det en rekke utfordringer knyttet til å utvikle deler til en så eksepsjonell bil som G 6x6.
- Mange av våre komponenter, samt motoroppgraderingen, passer ikke inn i standardbilen. Det innebar at vi måtte foreta kraftig ombygginger for å gjøre bilen komplett etter vår målestokk, sier Gram.
Han forteller at de har solgt 20 eksemplarer av G 6x6 med full Brabus-oppgradering, samt en masse tilleggsønsker fra kundene.
- Hver av bilene er skreddersydd etter kundenes ønsker
Men hvor er markedet for en slik bil?
- Vi bygger bilen for entusiaster over hele verden som vil ha det ypperste innen offroad. Vi har kunder fra Tyskland, Emiratene, Chile og flere andre land, uttaler Gramm.
Les også:
Råere stasjonsvogn skal du lete lenge etter