Mer BMW for pengene?
Førsteinntrykk: Større og bedre. Og dyrere.
BMW 1-serie har vokst, og oppleves som en større og bedre bil enn forgjengeren. Men prisene blir høyere. Og som tidligere er designen det store diskusjonstemaet.
De første bildene av nye BMW 1-serie fikk diskusjonen i gang. Er den pen eller stygg? Også etter at vi har sett den og prøvekjørt den, og overhørt diverse kommentarer, er konklusjonen at dette er en bil hvis design du enten digger eller disser.
Selv kan vi ikke med vår beste vilje karakterisere 1-serie som "pen". Den er ingen Citroën DS4, for å si det sånn. Men likevel har den, som forgjengeren, noe ved seg. Og vil muligens vokse på linjer som ikke umiddelbart får noen til å snu seg på gata.
Nye BMW 1-serie skiller seg ikke særlig fra første generasjon. Det er ingen tilfeldighet.
- Det er viktig at bilens historie synes, og at ingen er i tvil om at det er en BMW, som designsjef Adrian von Hooydonk sa under lanseringen.
Mange vil i farten knapt se forskjell på de to generasjonene, men BMW-entusiastene og folk med blikk for designdetaljer vil selvsagt oppdage hva som er nytt.
Som for eksempel fronten, som har fått en "skjult" støtfanger og flere nye detaljer, hvorav lyktene er mest iøynefallende. Og et enda mer "bølgete" panser. Hekken har nå en mye bredere luke og nye baklykter, og umiddelbart leder den tankene hen i retning VW Polo. Dessuten er blinklys bygget inn i sidespeilene.
Endringene - selv om de ikke er store - gir etter vår mening nye 1-serie likevel en smule mer voksent og dynamisk utseende.
Det er heller ikke så lett å se at 1-serie har blitt signifikant større. Men det er den - hele 85 millimeter lenger, og 17 millimeter bredere. Og nye 1-serie oppleves da også større, kanskje først og fremst i baksetet, der en voksen person med ikke spesielt lange ben sitter bra. Men også bagasjerommet har fått 30 ekstra liter.
Interiøret er også klassisk BMW - stilrent, oversiktlig og særdeles førerorientert. Setene er sedvanlig gode å plassere seg i, og de gode justeringsmulighetene på sete og ratt bør gi de aller fleste kroppsfasonger muligheten til å finne en korrekt og avslappet kjørestilling.
For kaffe & rosinbolle-gjengen er det også to kombinerte koppholdere, samt plass til flasker i dørsidene.

Effektive motorer
Mens BMWs eksteriørdesign har vært tema på mang en forumside de senere år, er det få som betviler at merket kanskje mer enn noen andre "folkelige" bilmerker står for kjøreegenskaper og -glede.
Slik sett føyer nye 1-serie seg godt inn i den aktive "familien Bakhjulsdrift". Under lanseringen i Berlin var dessverre ingen av de to mest aktuelle motoriseringene for Norge (først og fremst 116d, men også 116i med en ny 1,6-liters bensinturbo) tilgjengelige.
De to versjonene som kunne prøvekjøres, var 118i og 120d. Den første i Sport Line, den andre i Urban Line - to designkategorier som er alternativer til standardversjonen, og som skiller seg ut ved diverse utvendige og innvendige detaljer. Urban Line er ment å skulle lokke de yngre til 1-serie, mens Sport Line er mest sportslig. Pristillegg for disse designversjonene er 16 900 kroner, felgene unntatt.
118i har en 170 hk bensinmotor med drahjelp fra såkalt Twinpower turboteknologi, som skal gi en jevnere turboeffekt.
Og motoren oppleves da også svært lineær og kultivert, og er etter vår mening mer effektiv enn morsom. Faktisk ble vi litt overrasket over at motoren har så mye som 170 hk, og akselerer fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder. Den imponerte med å være sterk over et bredt turtallsregister, men virket likevel ikke så kvikk som den jo åpenbart er.
Det samme kan vi si om den likeledes turbohjulpne dieselmotoren i 120d. Sammen med en nyutviklet og fantastisk fin åttetrinns Steptronic automatkasse virker den sterk og passe kjapp, men vi tippet likevel ikke at den hadde så mye som 184 dieselgamper. I Norge vil for øvrig 120d også få en nedtrimmet "Belgia-versjon" med 163 hester.
Felles for alle versjoner, er et chassis og et hjuloppheng som er bygget for morsomme og trygge opplevelser.
Vi lå for eksempel i 220 km/t på frifarts Autobahn, dønn stødig og med et fortsatt svært lavt støynivå inne i bilen. Og vi kjørte flere runder på en ADAC testbane, inklusive glattkjøringsdel (vannet asfalt), uten å klare å provosere frem slinger i valsen - ikke en gang med ESP'en slått av. Her snakker vi om balanse! På bilene sto det for øvrig 17-tommers dekk, mens 16-tommers er standard.
I tillegg fungerer den elektromekaniske styreservoen godt, og gir bra styrefølelse og styrerespons.
Vår Urban Line-bil hadde for øvrig et vanlig understell, mens Sport Line-bilen hadde et mer sportslig understell. Du kan få begge deler via 12 900-kronerspakka Adaptiv Suspension, som automatisk tilpasser seg underlag og kjørestil, avhengig av om du velger innstillingene Comfort, Sport eller Sport+. Da inngår også den mer direkte styringen Variabel Sport.
Høy ytelse, lavt forbruk

Hva så med forbruk og miljø? BMW har allerede markert seg sterkt med sin EfficientDynamics-pakke, som er standard på 1-serie. Og nå er også stopp/start standard på alle versjoner.
Pakken får dessuten et tillegg som BMW har kalt EcoPro. Ved å stille kjøredynamikken inn på EcoPro får du drahjelp fra bilens elektronikk til å kjøre mer forbrukseffektivt.
Som en gadget-gulrot beregner og viser instrumentene hvor mye lenger du nå kan kjøre før påfyll av drivstoff, i forhold til ved kjøring i normalt modus - altså gevinsten ved å kjøre økonomisk.
Og som vanlig er BMW flinke til å komme med motorer som har lavere forbruk og utslipp av CO2, men likevel høyere effekt og ytelser, enn forgjengerne. Noe som prismessig slår begge veier med vårt avgiftssystem.
Man skulle kanskje tro at BMWs minste modell - 1-serie - var en bil som introduserte mange nye kunder for det bayerske premiummerket. Men slik er det ikke.1-serie selger dårligere enn X1, X3, 3-serie og 5-serie. Toppåret så langt er 2007, da 900 biler ble solgt.
Årsaken kan være at 1-serie oppfattes av mange å være "en dyr bil i kompaktklassen". Men i dag kan du faktisk få en 116d til 240 000 kroner, mens innstegsprisen for rimeligste versjon av neste generasjon blir på 280 000 kroner.
Selv om du får en bil som er bedre på alle punkter, og med flere hestekrefter, er det ikke sikkert at de høyere prisene bidrar til økt salg. Snarere kanskje tvert imot.
Konkurrenter? Visse sportslige versjoner av merker i kompaktklassen (kanskje primært Golf og Focus), samt premium-konkurrentene Audi A3 og Lexus CT200h.
Nye 1-serie er på vårt marked i høst, men foreløpig bare som femdørs. En tredørs-versjon kommer neste år.
Modell |
Gir |
Effekt |
Dreiemoment |
0-100 km/t |
CO2-utslipp |
Pris |
116i |
Manuell |
136 hk |
220 Nm |
8,5 |
129 |
299 900 |
116i |
Automat |
136 hk |
220 Nm |
9,1 |
131 |
323 000 |
118i |
Manuell |
170 hk |
250 Nm |
7,4 |
134 |
369 900 |
118i |
Automat |
170 hk |
250 Nm |
7,5 |
131 |
389 300 |
116d |
Manuell |
116 hk |
260 Nm |
10,3 |
114 |
279 900 |
116d |
Automat |
116 hk |
260 Nm |
10,7 |
115 |
303 300 |
118d |
Manuell |
136 hk |
320 Nm |
9,2 |
115 |
311 500 |
118d |
Automat |
136 hk |
320 Nm |
9,1 |
116 |
334 300 |
118d |
Manuell |
143 hk |
320 Nm |
8,9 |
115 |
311 500 |
118d |
Automat |
143 hk |
320 Nm |
8,9 |
116 |
334 300 |
120d |
Manuell |
163 hk |
380 Nm |
7,6 |
119 |
354 800 |
120d |
Automat |
163 hk |
380 Nm |
7,9 |
116 |
374 200 |
120 d |
Manuell |
184 |
380 |
7,2 |
119 |
381 700 |
120d |
Automat |
184 |
380 |
7,3 |
116 |
401 100 |
Les også:

