Mazda Iconic SP

Mazda hyller kjøregleden og klassisk bildesign

Blant alle de stygge, elektriske konseptbilene på årets Japan Mobility Show 2023, utgjør Mazda Iconic SP et gledelig unntak. Den har til og med en Wankelmotor. 

<b>KLASSIKER:</b> Mazda Iconic SP har klare trekk fra sportscoupeens storhetstid.
KLASSIKER: Mazda Iconic SP har klare trekk fra sportscoupeens storhetstid. Foto: Produsenten
Først publisert

Tokyo Motor Show – nå kjent under navnet Japan Mobility Show – har alltid vært et sprudlende oppkomme av spenstige og hårreisende konseptbiler fra de store japanske bilprodusentene. 2023-utgaven er ikke noe unntak, og har vært preget av elektriske konseptbiler. M

ange har fulgt et futuristisk designmønster, der det ser ut som om målet har vært å bryte opp flest mulig linjer i en slags stealth-aktig stil.

Oppsiktsvekkende ja, spesielt vakkert for dem som liker den klassiske linjen innen bildesign? Nei.

Vakker bil skiller seg ut

Derfor er det gledelig at Mazda Iconic SP på alle måter skiller seg ut fra den gemene hop.

Ved å gjøre noe helt enkelt – lage en konseptbil som kiler bilentusiastene på alle de rette stedene, og attpåtil putte en Wankelmotor under panseret. Uhørt.

<b>SKILLER SEG UT:</b> Med myke, elegante former skiller Mazda Iconic SP seg ut fra andre konseptbiler på Japan Mobility Show.
SKILLER SEG UT: Med myke, elegante former skiller Mazda Iconic SP seg ut fra andre konseptbiler på Japan Mobility Show. Foto: Produsenten

Ok, det er litt lysegrønt under det forførende røde karosseriet. Selv om Mazda er sparsomme med opplysninger rundt drivlinjen, virker det som om Wankelmotoren med to rotorer fungerer som en generator.

Den går på ulike typer av det Mazda kaller «karbonnøytralt drivstoff» og lader batterier som igjen gir kraft til et ukjent antall elmotorer. Ikke ulikt ladehybriden Mazda MX-30 R-EV.

Minner om RX-modellene

Noen har sammenlignet Mazda Iconic SP med den ikoniske roadstermodellen Mazda MX-5, men det halter på flere områder.

Les også: Slik oppfyller du sportsbil-drømmen uten å sprenge banken

Konseptbilen er rundt 25 cm lengre enn dagens MX-5 og er en lukket coupémodell i motsetning til den åpne MX-5.

Da ligger nok Mazda Iconic SP mye nærmere en annen, men mindre kjent Mazda-legende: Nemlig sportscoupeene Mazda RX-7 og RX-8 som var i produksjon fra 1978 til 2012. Begge utstyrt med Wankelmotor.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils test av Mazda RX-8

Selvsagt uten en eneste elmotor, selv om fire hydrogendrevne RX-8 ble levert til HyNor-prosjektet som undersøkte mulighetene for hydrogen som drivstoff i Norge. Så at hydrogen nevnes som en av drivstofftypene i Mazda Iconic SP ringer en liten bjelle her på berget.

<b>FORBILDE:</b> Konseptbilen har flere referanser til tidligere tiders RX-modeller. Her en Mazda RX-8 i Vi Menn-test fra 2006.
FORBILDE: Konseptbilen har flere referanser til tidligere tiders RX-modeller. Her en Mazda RX-8 i Vi Menn-test fra 2006. Foto: Terje Bjørnsen

Entusiastisk toppsjef

At utseendet og fargen bringer tankene hen til klassiske Alfa Romeo- og Ferrari-modeller synes ikke vi gjør noen ting, heller tvert imot. Mazda er spesielt stolte av den heftige rødfargen de kaller «viola red», og sier de fokuserte på en livlig farge med en følelse av skygge for å framheve bilens former. Vellykket, spør du oss.

<b>ENKELT:</b> Et interiør skapt for de rene kjøreopplevelsene. Ingen skjermorgier så langt øyet kan se. 
ENKELT: Et interiør skapt for de rene kjøreopplevelsene. Ingen skjermorgier så langt øyet kan se.  Foto: Produsenten

Effekten i drivlinjen ligger på 370 hester, og med en i dagens verden svært lav vekt på 1450 kilo, vil du neppe føle deg som en sinke i trafikken. Mazda lover i tillegg perfekt vektfordeling på 50/50 foran og bak.

– Vi elsker biler, sier Mazda-sjefen Masahiro Moro og legger til at «kjøreglede» er en av kjerneverdiene til merket. Og da tenker vi Mazda Iconic SP er en utmerket måte å vise nettopp det på.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn