Bilutleie
Bilutleiefella du kanskje ikke vet om
Leverer du leiebilen utenom åpningstid? Det kan koste deg dyrt.
Det hender fra tid til annen at man må reise hjem fra ferie på ugunstige tidspunkter, og da er det viktig å ha lest kontrakten nøye før du setter fra deg leiebilen og legger nøkkelen i en kasse på vei til innsjekkingen. Det er nemlig du som har ansvaret for bilen helt frem til den blir sjekket av utleieselskapets folk.
- Dette er en del av Norges Bilutleieforbunds standardkontrakt, og der står det blant annet at levering anses å ha skjedd når kjøretøyet er returnert og nøkkelen er levert uteleier innenfor dennes ordinære åpningstid dersom noe annet ikke er skriftlig avtalt, forteller driftssjef John Henry Stangbye i Avis’ norske eierselskap RAC.
Bilen anses med andre ord ikke som levert selv om du har parkert den på utleieselskapets plass og lagt nøkkelen i den angitte boksen, og så lenge bilen ikke er levert er den ditt ansvar. Det betyr at hvis noen andre leietakere skader bilen når de parkerer ved siden av deg en halvtime senere, er det du som må betale for skaden.
- Dette er en service til kunden slik at de kan levere bilen utenfor åpningstiden. Det er også mulig å betale for at vi skal ha personell tilstede selv om bilen leveres utenom ordinær åpningstid, sier Stangbye. Dette koster noen hundrelapper, og i verste fall må man betale rundt 800 kroner for levering midt på natta.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Skal sjekkes med én gang
Ifølge Avis er deres rutine å sjekke bilene så fort utleiestasjonen åpner, men at dette kan ta noe tid hvis det har kommet inn mange biler på samme dag. En tidligere Avis-kunde vi har vært i kontakt med forteller blant annet at det tok omtrent 30 timer fra bilen fra parkert til han fikk beskjed om at det var oppdaget en skade.
- Det kan skje, men det er ikke i henhold til våre rutiner. Vi har 1,4 millioner leiedøgn i året, og da blir det en del administrasjon rundt dette. Bilene skal i utgangspunktet sjekkes så fort utleiestedet åpner, men hvis det kommer inn veldig mange biler på én gang kan dette ta noen timer, sier administrerende direktør i RAC, Ole Grønvold.
Han påpeker samtidig at selv om kunden er sikker på at det ikke har skjedd noen skade, kan det ha vært noen borti bilen mens den for eksempel har vært parkert andre steder i løpet av leieforholdet.
- Det er mange som får skader på bilen uten at de har merket det selv. Vi har en holdning om at kunden alltid har rett, og hvis det er noen tvil skal dette komme kunden til gode, sier Grønvold.
Bruk mobilen
Forbrukerrådet har mulighet til å rådgi forbrukere i spørsmål rundt bilutleie, og fra og med 1. juli har de også hatt muligheten til å megle mellom utleieselskapene og kundene. En undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i fjor viste at én av ti nordmenn ikke går over bilen før de leverer nøklene. Det er en praksis de fraråder på det sterkeste.
- Sett deg alltid godt inn i avtalen når du skal leie bil. Når du skal overta og levere bilen bør du gå igjennom bilen med utleier. En vanlig klage er forbrukere som er uenig i at bilen var skadet når man leverte bilen tilbake. Det er den som har kravet som har bevisbyrden, men vårt tips er at du tar bilder av bilen ved utlevering og tilbakelevering. Det er særlig smart når utleier ikke er tilstede, sier direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes til klikk.no.
I disse dager har de fleste en mobiltelefon med et kamera som er mer enn godt nok til å dokumentere eventuelle skader. Disse har som regel også informasjon om hvor og når bildet ble tatt, og kan derfor fungere som tunge bevis dersom du skulle få et krav du mener er uberettiget i ettertid.
Grønvold i Avis kan også fortelle at de i disse dager holder på å lansere en forsikringsløsning som gjør at kunden slipper enhver egenandel ved en eventuell skade. Dette vil naturligvis koste mer enn dagens forsikringsløsninger, men noen vil kanskje synes det er verdt det for å redusere faren for eventuelle ekstrautgifter ytterligere.
Denne saken ble første gang publisert 23/09 2015, og sist oppdatert 02/05 2017.