Lavfrekvent støy gjør sjåføren trøtt
Hvis du ofte blir trøtt når du kjører bil, kan støy være grunnen. Se verstingene her.

Støy kan være grunnen til at du blir trøtt når du kjører bil, det sier Truls T. Gjestland, seniorforsker i SINTEF.
Lydnivået kan med andre ord være et viktigere enn antatt når man går til innkjøp av ny bil.
Det er imidlertid ikke den hørbare støyen som er det farligste. Lavfrekvent støy er det som gjør deg trøtt. Dette er lyd med lavere frekvens enn det som er hørbart for mennesker.
- Innholdet av lavfrekvent støy er ofte høyt i biler, sier Gjestland. Det å åpne vinduet når man er trøtt, kan derfor ha en negativ effekt. Da blir det nemlig mer lavfrekvent støy.
- Generelt kan man si at 2-3 desibel så vidt er en hørbar forskjell, sier Gjestland. - 5-6 desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens 10 desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken.
Det er ikke bare lydnivået som avgjør hvordan en lyd oppfattes. Gjestland bruker en sirkelsag og kirkeklokker som eksempel på lyder som kan være like sterke, men oppfattes totalt forskjellig.
Sportsbilene er verst
Vi her i Vi Menn Bil Top Gear tester rundt 100 biler årlig, hvorav alle går gjennom en fast prosedyre for å kartlegge blant annet innvendig støy. Støymålingene foretas både på tomgang og i fartsintervallene 50, 80 og 100 km/t.
Målingene tas på et fast asfaltdekke av normal standard, og et snitt av to målinger regnes ut til endelig resultat. Se resultatlista i bunnen av artikkelen.
Testsjef i Vi Menn Bil Top Gear, Terje Bjørnsen, påpeker at dekktype har stor påvirkning for din bils støynivå. Biler som står på sommerdekk - som har en hardere gummiblanding enn vinterdekk - støyer i snitt tre decibel mer enn de gjør med vinterdekk. Enkelte dekktyper produserer også mindre støy enn andre.
Til dags dato har vi støytestet cirka 480 biler og det er uten tvil sportsbilene som har høyest innvendig støynivå. Uten at det overrasker oss nevneverdig. Her er jo lyd en vesentlig del av opplevelsen.
Lengre ned på listen (fallende støynivå) så ser vi en helt klar parallell til bilenes pris. De små, rimelige bilene har høyere støynivå enn de større og mer eksklusive bilene. Best av alle er nyeste sort BMW 5-serie, som opptar fire av de ti øverste plassene på lista. Motor og utstyrsnivå spiller med andre ord mindre rolle.
Det skiller faktisk hele 14 decibel fra best til dårligst.

Ingen formelle krav
Per i dag er det ingen krav i kjøretøyforskriften som sier noe om innvendig støy i biler. Fungerende leder ved seksjon for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet, Espen Andersson, sier at de tror dette vil regulere seg selv på grunnlag av komfort.
- Myndighetene er mer opptatt av den utvendige støyen man blir utsatt for langs veien, sier han.
Andersson kjenner heller ikke til at slike krav har blitt vurdert i de internasjonale gruppene som jobber med godkjenningskrav for biler.
Når det gjelder dekkvalg, er Gjestland i SINTEF klar på at lavprofildekk gir mer utvendig støy, og han mener også det er sannsynlig at disse gir innvendige støy. Det viser også våre tester, men Gjestland påpeker også at det ikke er noe fast forhold mellom innvendig og utvendig støy.
Støyforskeren kan også fortelle om en finsk studie som viste at lavfrekvente lyder i kombinasjon med alkohol var en spesielt dårlig kombinasjon. Kjøring i alkoholpåvirket tilstand er ille nok i seg selv, men den lavfrekvente støyen gjør deg altså enda mer trafikkfarlig enn du ville vært ellers.
De 15 bilene som støyer minst (av de vi har testet)
Bilmerke |
Modell |
Støy tomgang |
Støy 50 km/t |
Støy 80 km/t |
Støy 100 km/t |
BMW |
525d aut sedan |
46,9 |
56,1 |
60,1 |
62,5 |
BMW |
530d GT |
41,5 |
54,6 |
59,5 |
62,7 |
Mercedes |
R350 CDI 4Matic |
44,8 |
57,1 |
60,5 |
63,2 |
Volvo |
V60 2,0T auto |
41,5 |
58,7 |
61,9 |
63,5 |
BMW |
535i GT |
39,1 |
56,9 |
60,8 |
63,6 |
Audi |
A7 3,0 TDI Quattro |
43,8 |
59,3 |
61,5 |
63,7 |
Mercedes |
GLK 320 CDI |
58,8 |
60,6 |
63,7 |
|
BMW |
535D |
56,0 |
60,5 |
63,9 |
|
Citroën |
C5 2,0 HDI |
58,0 |
61,0 |
63,9 |
|
Mercedes |
CL 500 4 Matic |
45,0 |
56,5 |
62,0 |
63,9 |
Land Rover |
Discovery 4 3,0 TDV6 7s |
42,1 |
56,5 |
61,0 |
64,1 |
VW |
Sharan 2,0 TDI DSG |
47,0 |
61,6 |
60,6 |
64,2 |
Skoda |
Yeti 2,0 TDI DSG 4x4 |
47,0 |
61,6 |
60,6 |
64,2 |
BMW |
535iA sedan |
39,3 |
57,7 |
61,1 |
64,2 |
Audi |
A6 Avant 3,0 TDI quattro |
41,6 |
58,5 |
62,5 |
64,4 |
Tallene er oppgitt i dBA, desibel-A: dBA-skalaen legger størst vekt på de frekvensene ørene våre oppfatter best, og som er mest brukt i støyregelverket.
De 15 bilene som støyer mest (av de vi har testet)
Bilmerke |
Modell |
Støy tomgang |
Støy 50 km/t |
Støy 80 km/t |
Støy 100 km/ |
VW |
Golf 1,9 TDI |
66,6 |
69,8 |
72,9 |
|
Honda |
CRZ |
35,3 |
68,3 |
71,1 |
72,9 |
Fiat |
500C 1,2 |
42,5 |
66,4 |
69,2 |
73,0 |
Hyundai |
Veloster 1,6 GDI Premium Sport |
35,7 |
65,4 |
69,8 |
73,0 |
Dodge |
Caliber 2,0 CRD |
50,5 |
67,2 |
70,0 |
73,5 |
Fiat |
500 1,4 M |
67,6 |
71,7 |
73,5 |
|
Mitsubishi |
Colt |
67,4 |
70,9 |
74,0 |
|
Mini |
Cooper cab |
50,3 |
67,2 |
70,4 |
74,1 |
VW |
Golf GTI DSG |
70,6 |
72,6 |
74,5 |
|
Audi |
R8 V10 |
51,0 |
68,7 |
72,7 |
74,7 |
Mazda |
MX5 1,8 |
65,9 |
72,3 |
74,9 |
|
BMW |
Z4 sDrive i23 |
68,5 |
72,2 |
75,5 |
|
Mercedes |
SLS AMG |
53,9 |
69,9 |
74,6 |
75,7 |
Mazda |
MX5 2,0 |
69,3 |
73,4 |
76,4 |
|
BMW |
Z4 sDrive i35 |
49,4 |
68,9 |
72,7 |
76,6 |
Tallene er oppgitt i dBA, desibel-A: dBA-skalaen legger størst vekt på de frekvensene ørene våre oppfatter best, og som er mest brukt i støyregelverket.
Finn din bil i denne lista over bilene som støyer mest. Lista er sortert fra lavt til høyt støynivå i 100 km/t. Her er lista.
Les også:
Den koster ikke 700 000. Det bare ser sånn ut!