Kostbar perfeksjon
Tyske Carlsson tryller fram superbilkrefter i din bamsesterke og vakre Mercedes SL 63 AMG. Betaler du nok, kan du personalisere den herfra til månen også.
Når en Mercedes har tilnavnet AMG på bakluka, er det sjelden synonymt med mangel på dreiemoment eller illsinte hester - eller på oppmerksomhet for den saks skyld. Det gjelder i høyeste grad også SL 63 AMG som i standardform leverer voksne 525 hester og 630 Nm, til tross for at AMG-storebroren kalt SL 65 AMG byr på ekstreme 612 hester og 1000 Nm.
Men jakten på lykke - her i form av mer kraft, grommere lyd og heftigere prestasjoner - forsvinner ikke, og mye vil ha mer. Derfor har Carlsson valgt å vekke til live sin monsterutgave. Hils på CK63 RS!
Er dette den ultimate kjøreopplevelsen?
Litt bedre på alt
Carlsson leverer alt fra små eksteriørkomponeter og motoroppgraderinger, til komplette ombygninger. Bilen vi skal teste er Carlssons egen demobil; påkostet astronome summer, og nesten alt er optimalisert i forhold til den originale AMGen.
Derfor bærer komplette Carlsson- biler et eget navn, i dette tilfellet CK63 RS, uten at tuneren prøver å legge skjul på at det fortsatt er en Mercedes.
Vi har kjørt Mercedes' nye måkevinge!
Gjennom en lang samtale med Carlssons pressekontakt Thomas Ringhut, får jeg vite litt om hvordan firmaet tenker under utviklingen eller optimaliseringen av en bil. Målet er nemlig at kunden skal oppleve oppgraderingen, eller den ferdige Carlsson- bilen, som bedre enn originalen - uten at man nødvendigvis skal merke voldsomt mye til det som er gjort.
Bilen skal føles like tight, og kvalitetsinntrykket være like godt som når bilen forlot fabrikken.

Kom så kjører vi!
Det er en merkelig følelse å sette seg inn bak rattet i en bil som er påkostet over 800 000 kroner etter at den kom i Carlssons hender. En ting er å kjøre en produksjonsbil til tre millioner kroner, for i de fleste tilfeller finnes det flere på samlebåndet å ta av. Men denne er unik, og jeg vil ikke være den som sørger for at Carlsson ikke lenger har noe CK63 RS i bilparken sin.
Det finnes elektriske verstinger også, og vi har kjørt den råeste av dem alle
Jeg fyrer opp den hissige åtteren, som fortsatt puster for egen maskin selv om det er lokket fram ytterligere 75 hester og like mange Nm. I likhet med i produksjonsbilen starter den med et brøl, eller et bjeff om du vil, bare kraftigere. Allerede ved igangkjøring noterer jeg meg en ekstremt potent gass- respons, til tross for at kraftpakken ledes til bakhjulene via en tradisjonell sjutrinns automat - som Carlsson selvsagt også kan justere sjaltemønsteret til. Forventet du noe annet?
Lynrask og barsk

Det er ikke mange svingene som forseres før Autobahn med fri fartsgrense ligger foran meg. Jeg klemmer til det jeg er kar for og den nesten to tonn tunge kabrioleten skyter fart som et prosjektil - men fullstendig uten dramatikk.
Karakteristikken på motoren er tilnærmet identisk med slik AMG produserer den, akkurat som Thomas fortalte innledningsvis. Den er naturligvis sterkere over hele linja, og dreiemomentet er tilgjengelig rundt 100 omdreininger tidligere.
Test deg selv: Klarer du båtførerprøven?
Girkassa spiller godt på lag, og hastigheter over det dobbelte av det vi lovlig kan bevege oss opp i her hjemme, unnagjøres på få sekunder. Dessuten er lyden noe av det mest brutale man kan ønske seg.Avhengighetsskapende? Oh, yes! Carlsson CK63 RS leverer som forventet en superheftig kjøreopplevelse.
Måten sylskarpe kjøreegenskaper, superbilkrefter, kvalitetsinntrykk og komfort blandes på imponerer. Det er bare så synd de fleste av oss må pantsettebåde hus og hytte for å i det hele tatt tenke på å avlegge Carlsson en visitt. Men det er jo fortsatt gratis å drømme - og godt er det.
Vi har kjørt Porsches familie-Panamera
