Største bagasjerom
Kompakt bil, enormt bagasjerom
Toyota Auris som stasjonsvogn kommer som fullhybrid, med plass til det meste.
En fullhybrid (vanlig motor og elmotor, der elmotoren også kan brukes alene - må ikke forveksles med ladbar hybrid/plug-in hybrid) Toyota Auris Touring Sports - eller på godt norsk, Auris som stasjonsvogn - lanseres under bilmessen i Geneve i mars.
I salg i Norge er den ikke før i august, og da til priser vi ennå ikke har fått oppgitt. Prisene for en tilsvarende kombikupé-versjon av Auris som fullhybrid starter på 250 000 kroner.
Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende med stasjonsvognversjonen av Auris, er det store bagasjerommet.
Vi har gjort en kjapp sammenligning med noen av stasjonsvognkonkurrentene i kompaktklassen:
Modell: |
Bagasjerom: |
Maks. bagasjerom |
Toyota Auris |
530 liter |
1658 liter |
VW Golf |
490 liter |
1516 liter |
Ford Focus |
505 liter |
1495 liter |
Hyundai i30 |
528 liter |
1642 liter |
Opel Astra |
500 liter |
1550 liter |
Bagasjerommet i Auris stasjonsvogn overgår også de du finner i svært mange store og små SUV-er, og i en mellomklassebil som Skoda Octavia og en stor bil som Volvo V70!
Praktisk
Toyota har altså klart kunststykket med å lage den første fullhybridiserte stasjonsvognen i kompaktklassen, uten å gå på akkord med lastekapasiteten, ved å plassere batteriet under baksetet.
Baksetene skal kunne felles ned ved et trykk, og dessuten finnes kjekke ting som kroker til handleposer, lampe og hele tre 12V-uttak.
Toyota tilbyr også en tilhengerpakke som kan trekke inntil 345 kilo.
Hvordan Auris Touring Sports ellers er, kan du kanskje få en formening om ved å lese vår ferske prøvekjøring av kombikupé-versjonen. De to versjonene opererer også med de samme motoralternativene.
Akselavstand og svingradius er også den samme. Men stasjonsvogna er rimeligvis lenger - 28,5 centimeter, for å være nøyaktig.