Prøvekjørt: Honda CR-V 2012

Komfortabel og praktisk familie-SUV

Bedre komfort, mer plass og mer effektive motorer gjør Honda CR-V enda litt bedre. Og som de fleste vet, var utgangspunktet veldig bra.

Først publisert Sist oppdatert

Lavere taklinje gjør biler mer sporty i framtoningen, men det stjeler stort sett alltid plass i kupeen. Slik er det ikke i nye CR-V, som er rommeligere enn dagens modell, selv med tre centimeter lavere taklinje.

Et bagasjerom på 589 liter gjør den til en av de rommeligste i klassen, og etter et besøk i baksetet kan vi med trygghet si at den er et av de beste kompakt-SUV-alternativene for de med stort plassbehov. Og du; ved å dra i en enkel spak i bagasjerommet folder bakseteryggene seg ned og danner et flatt gulv. Enkelt og velfungerende.

Interiøret ellers er litt typisk japansk - Ikke veldig spennende. Til tross for en del hardplast i dashbord, dørsider og midtkonsoll, får vi et godt kvalitetsinntrykk. Bedre dybdejustering av rattet og gode seter hever trivselen, samtidig som færre knapper på dashbordet enn i f.eks. Accord gjør det enklere for føreren å finne fram.

Kjører fint, god komfort

Hjulopphenget i nye CR-V er i stor grad det samme som i dagens modell (se test av den her). En forbedret versjon, i følge Honda. Vi er enige. Over trikkeskinner og brudd i asfalten i Munchen sentrum klarer den seg meget bra. På grusvei i skogen likeså. Ujevnheter i veien lukes bort på en eksemplarisk måte. CR-V er rett og slett blitt mer komfortabel.

Det betyr ikke at CR-V er blaut i fjæringen og uinspirerende å kjøre. Vi skal ikke gå så langt at vi kaller den sportslig, men den ligger fint på veien og oppleves veldig trygg og lettkjørt. Dette vil vi selvfølgelig teste ut på norsk vei når bilen kommer til Norge i begynnelsen av november.

GOD BREDDE: Honda har utnyttet bredden i bilen godt, noe som merkes i både for- og baksetene. Panorama glasstak hever også plassfølelsen.
GOD BREDDE: Honda har utnyttet bredden i bilen godt, noe som merkes i både for- og baksetene. Panorama glasstak hever også plassfølelsen. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Gammel traver

Tekniske data: Honda CR-V 2,0 i-VTEC 4WD

  • MOTOR, CM3: 1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 155/6500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 192/4300
  • EGENVEKT, KG: 1517
  • MAKS LASTEKAPASITET: 2100
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 457/209/169 (inkl. speil)
  • BAGASJEROM, LITER: 589
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,74
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 173
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 10,2
  • TOPPFART, KM/T: 190

Under panseret er det lite nytt å spore. 2,2-litersdieselen på 150 hk og 350 Nm er fortsatt med. Det samme er den to liter store bensinmotoren på 155 hk og 192 Nm. Dieselen leveres kun i kombinasjon med firehjulsdrift, mens bensinen er å få med både for- og firehjulsdrift.

Begge motorene har sekstrinns manuell girkasse som standard. Vil du ha automat koster det noen kroner ekstra. Automatkassa kun har fem gir og er usedvanlig høyt giret. Den er også ganske treg i girskiftene, og virker rett og slett gammeldags i forhold til de beste automatkassene på markedet. Til gjengjeld skal det sies at den girer mykt og fint.

Motorene er modernisert for å møte dagens miljøkrav (Euro 5). Høyt dreiemoment i dieselmotoren føles veldig riktig i den nokså store SUV-en, og det slår oss at bilen virker bedre støydempet enn tidligere - både for motorstøy og vind/dekkstøy.

Det samme gjelder bensinmotoren. Den jobber stille og kultivert, men som bensinmotorer flest yter den best på høyt turtall.

Ny og rimeligere

GENIAL LØSNING: Ved å dra i stroppen, eller spaken i bagasjerommet, felles baksetene ned og danner et flatt gulv. Genial løsning for deg som skal frakte store ting.
GENIAL LØSNING: Ved å dra i stroppen, eller spaken i bagasjerommet, felles baksetene ned og danner et flatt gulv. Genial løsning for deg som skal frakte store ting. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Salget av CR-V har gått trått de siste årene. Det skyldes i stor grad at de fleste andre bilprodusentene nå tilbyr kompakt-SUVer med små, effektive motorer, som har gjort prisen mer gunstig enn den store 2,2-litersdieselen i CR-V.

Tekniske data: Honda CR-V 2,2 i-DTEC 4WD

  • MOTOR, CM3: 2199
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/2000
  • EGENVEKT, KG: 1653
  • MAKS LASTEKAPASITET: 2250
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 457/209/169 (inkl. speil)
  • BAGASJEROM, LITER: 589
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/65R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 9,7
  • TOPPFART, KM/T: 190

Høsten 2013 kommer løsningen på det problemet. Da får CR-V 1,6-litersdieselen som kommer i Civic til våren. Noe som med norske avgiftsregler vil gjøre CR-V betydelig billigere.

På lanseringstidspunktet var ikke prisene klare, men det er de nå. Med bensin, firehjulstrekk og automat går prisen ned med 40 900 kroner (fra 394 000 kr). Med firehjulstrekk og manuelt gir går den ned 35 900 kroner (fra 374 000 kr).

Dieselen går også ned, men ikke så mye som bensinmotoren. I laveste utstyrsnivå Comfort går prisen ned fra 429 900 til 409 000 kroner. Mens toppmodellen Executive Advanced med automat og firehjulstrekk går ned fra 564 900 til 551 000 kroner.

Når det kommer til utstyr tar CR-V et skritt opp. Mer utstyr er tilgjengelig, blant annet moderne sikkerhetsutstyr som filholder, radarbasert adaptiv cruise kontroll og såkalt city-stop der bilen stopper for hindringer i veien under en gitt hastighet.

Som normalt kjører Honda veldig standardiserte utstyrspakker i CR-V. Så du slipper å rote deg bort i en milelang ekstrautstyrsliste. Comfort, Elegance, Lifestyle og Executive er navnet på pakkene. Navigasjon er blant annet ekstra.

Les også:

EUs nye dekkmerking er ubrukelig for nordiske vinterdekk.

4x4-bilene du bør kjøpe nå

Dette gjør at du krasjer