Koenigsegg

Han lager superbiler og er inspirert av en norsk fantasifigur

Christian von Koenigsegg lager noen av verdens råeste superbiler inspirert av en norsk sykkelreparatør.

EGG-EIER: Christian von Koenigsegg lager superbiler som bærer hans navn. Bilen på bildet er en One:1 som skal greie 0-400 km/t på 20 sekunder. FOTO: Koenigsegg
EGG-EIER: Christian von Koenigsegg lager superbiler som bærer hans navn. Bilen på bildet er en One:1 som skal greie 0-400 km/t på 20 sekunder. FOTO: Koenigsegg
Først publisert Sist oppdatert

Svenske Christian von Koenigsegg lager superbiler som bærer hans navn. Det visste du kanskje, men det du neppe visste er at han er inspirert av Reodor Felgen!

I et intervju med Top Gear der Christian von Koenigsegg blir spurt om hvem som var helten hans i bilindustrien da han vokste opp, svarer svensken Reodor Felgen.

- Min virkelige helt er fantasifiguren Reodor Felgen, sykkelreparatøren fra den vesle bygda Flåklypa i Norge. Reodor bygde Il Tempo Gigante og vant mot alle odds. Filmen var en stor inspirasjon, og er det fremdeles, sier svensken.

Over 1500 hk

Utseendemessig er det mye som skiller Il Tempo Gigante og Koenigsegg-bilene, men fort går det. Regera er navnet på det nyeste skuddet på stammen fra den svenske superbilprodusenten. Pris: Minst 20 millioner svenske kroner.

Regeras 5,0-liters V8-er er støttet av tre elektriske motorer, og til sammen produserer systemet over 1500 hk og et dreiemoment på 2000 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på 2,8 sekunder, 0-200 på 6,6 sekunder og 0-300 på 10,9 sekunder. Koenigsegg har estimert at Regera skal greie 0-400 km/t på 20 sekunder og 150 til 250 km/t på 3,9 sekunder.

Artikkelen fortsetter under bildet)

REGERA: Koenigsegg Regera hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève tidligere i mars. FOTO: Koenigsegg
REGERA: Koenigsegg Regera hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève tidligere i mars. FOTO: Koenigsegg

Ingen vanlig girkasse

Regera har også Koenigseggs  egenutviklede Direct Drive Transmission (KDD) som eliminerer behovet for en vanlig girkasse. Teknologien er splitter ny, og den har lavere vekt, enklere oppbygging og mindre mekanisk motstand enn en tradisjonell girkasse. Med en hydraulisk clutch frikobles motoren delvis ved rask akselerasjon i medium til høye hastigheter. Dermed økes turtallet til motoren, og det gjenskaper følelsen av en nedgiring med en vanlig girkasse.

Bilen har fortsatt girskiftshendler på begge sider av rattet. Den til venstre øker gjenvinningen av bremse-/rullekraft, mens den til høyre brukes til å sette i gang «nedgiringsmekanismen» til den hydrauliske clutchen.

Koenigsegg AB er for øvrig litt norsk. Nordmannen Bård Eker, kjent for blant annet Eker Design og Hydrolift-båtene, eier 49 prosent av aksjene i Koenigsegg AB gjennom sitt selskap Eker Group.

SUPERBIL: Regera skal være god for over 1500 hk og mer enn 2000 Nm. FOTO: Koenigsegg
SUPERBIL: Regera skal være god for over 1500 hk og mer enn 2000 Nm. FOTO: Koenigsegg