Prøvekjørt: Mazda CX-60
Ikke rart den frister
Helt ny dieselbil er ikke lenger dagligdags i Norge. Når det i tillegg er snakk om en sekssylindret variant av sorten, er det snakk om en sjeldenhet.
Mazda CX-60 har vært å få som plug in-hybrid i Norge siden 2022, og ifølge Opplysningskontoret for veitrafikken er det registret litt over 1000 CX-60 siden salgsstart og frem til utgangen av oktober. CX-60 PHEV har en 2,5 liters bensinmotor som jobber sammen med en 100 kW elmotor. Total ytelse er 327 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm. 0–100 km/t skal den greie på 5,8 sekunder. Et 17,8 kWt-batteri skal holde til en rekkevidde rundt 63 kilometer.
Les også: Prøvekjørt: Mazda CX-60 PHEV: Gir en gedigen følelse
Forsvarer stort volum
En liten del av de registrerte bilen er imidlertid en dieselvariant som ble introdusert i år. For Mazda har ingen umiddelbare planer om å skrote biler med kun forbrenningsmotor.
I tillegg til plug in-hybriden leveres CX-60 med sekssylindrede bensin- og dieselmotorer med Mazdas Skyactiv-teknologi som ikke benytter turbo. Bensinmotoren er uaktuell for Norge, men Mazda valgte å ta inn dieselvarianten. Og det er ikke snakk om beskjedne saker, men en 3,3 liters rekkesekser som leverer 254 hestekrefter og 550 Nm. Mazdas utviklingssjef, Joachim Kunz, forsvarte motorstørrelsen da Vi Menn snakket med ham i forbindelse med lanseringen av CX-60 i 2022
– Lite volum gir mer varmeutvikling og mer NOx, som utgjør det største utslippsproblemet, uttalte Kunz.
Nitrogenoksid (NOx) er en helseskadelig kjemisk forbindelse av oksygen og nitrogen som dannes ved høye temperaturer, som i for eksempel forbrenning av diesel.
– Det er konsensus i bransjen om at større sylindervolum er gunstig med tanke på utslippet av NOx. Et volum på 500 cm³ per sylinder gir mest optimal termisk effektivitet, sa Kunz.
Pent forbruk
Motoren jobber sammen med en åttetrinns dobbeltclutch-girkasse og et 48V mildhybridsystem, og det er til å fatte at et lite utvalg har kjøpt bilen som har en startpris på 770 700 kroner.
Det er mye pent å si om plug in-hybriden, men den store dieselmotoren gjør CX-60 til en enda flottere kjøreopplevelse selv med middels fjæringskomfort samt at den egenutviklede girkassen har enkelte nykker. Den store dieselmotoren brummer fredelig under panseret på den 4,75 meter lange bilen, og selv om dieselvarianten er tregere på sprinten fra null til hundre enn plug in-hybriden, så er krefter aldri noe savn.
Firehjulstrekk sikrer god fremkommelighet og dette er en milsluker av rang. Med full tank har den 860 kilometer rekkevidde, ifølge kjørecomputeren. Vi tok turen til Jönköping og Tenhult for å besøke bobilprodusenten Kabe, og etter å ha kjørt over 900 kilometer, inkludert en del småkjøring, ender vi opp med et forbruk på 0,52 liter per mil. Det er pent og omtrent som WLTP-tallet.
Trekkvogn
Som plug in-hybriden kan dieselen trekke henger på 2500 kilo, men vi tipper den lettere dieselversjonen gjør det gjerrigere. En slags drømmebil for den som trekker campingvogn. Mazda-en har forskjellige kjøremodus, blant annet Off-Road og Towing. Towing-moduset justerer firehjulsdriften for økt belastning på bilen, og anbefales dersom du skal trekke henger, bruke takboks eller skal ha sykler bakpå.
I offroad-modus er firehjulstrekket mer permanent samtidig som traction-kontrollen tillater mer hjulspinn for økt fremkommelighet. CX-60 har også nedstigningskontroll (Hill Descent).
Nøkternt og stilig
Innvendig forsterkes storbil-følelsen av en stor midtkonsoll med girspak, knapper, Commader Control-hjulet og koppholdere med lokk. Selv om konsollen er bred går det ikke på bekostning av bredden i fotbrønnen. Mazdas konservative tilnærming kommer til syne i interiøret. Her er ingen stemmestyring av kommandoer eller over the air-oppdateringer.
Berøringsskjerm er på plass, men den 12,3 tommer store multimediaskjermen betjenes vel så bra med vri- og trykkhjulet, som Mazda altså kaller Commander Control, og som selskapet har benyttet i mange år. Betjening med hjulet er ukomplisert og rask, og sørger i tillegg for at fokuset til sjåføren er der den bør være, på veien og trafikken. Hjulet er imidlertid flyttet lenger fremover sammenlignet med CX-5, hele 13 centimeter, noe som gir mer behagelig betjeningspositur for sjåføren.
Bilen vi testet hadde Homura utstyrsnivå som omfatter elektrisk justerbare og ventilerte forseter i skinn og trepaneler på dørsider og midtkonsoll. Det er nøkternt, lekkert, brukervennlig og komfortabelt. I tillegg har den adaptive LED front- og fjernlys, cruisekontroll med avstandsholder, automatisk klimaanlegg med to soner, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, varme i baksetet, navigasjonssystem, head up-display, fire USB-C-uttak og 12V-uttak, foran og bagasjerom.
Testbilens elektriske bakluke med fotsensor, ladeplate til mobiltelefon og Bose lydanlegg med 12 høyttalere er ekstrautstyr. Det samme er 360-graders kamera med «See Through View», som innebærer at du kan «se» gjennom karosseriet ved lave hastigheter, som ved rygging.
TEKNISKE DATA
Motor, cm³: 3283
Effekt, hk ved o/min: 254/3750
Dreiemoment, Nm ved o/min: 550/1500
Gir: 8-trinns automat
Egenvekt, kg: 1909
Lengde/bredde/høyde, cm: 475/189/168
Akselavstand, cm: 287
Bakkeklaring, cm: 17
Bagasjerom, liter: 570 – 1726
Tilhengervekt, kg: 2500
Taklast, kg: 100
Bensintank, liter: 58
Standard dekkdimensjon: 235/50R20
Forbruk, EU-miks l/mil: 0, 53
CO₂-utslipp, g/km: 140
0–100 km/t, fabrikk, sek: 7,4
Toppfart, km/t: 219
Pris fra, kr: 770 700
Pris, testbil, fra, kr: 867 500