OBD Måler fra Biltema
Kjør økonomisk, uten smart app
Her er den ettermonterbare kjørecomputeren som ikke blir omfattet av "mobilforbudet" - om du har den på mobilen.
Har du en litt aldrende bil, er det ikke helt uvanlig at kjørcomputer mangler. Og å ettermontere er i de fleste tilfeller ikke lønnsomt eller mulig, ifølge flere bilforhandlere. Men mange smarttelefoner kan lett kompensere for dette, og inntil nylig var ikke dette et stort problem heller.
Men fra 2. mai i år ble reglene for bruk av mobiltelefon i bil kraftig innskjerpet. I praksis bør du dermed ikke trykke for mye på mobilen, selv om den er fastmontert - bare mottak og ringing er nå lov.
Dette er dårlig nytt om du har lagt opp til motordata på mobilen, noe som mange har gjort, ifølge statistikken på Google Play (App-butikken til Google).
Litt historie først
Vi har nemlig gode erfaringer med å bruke Torque-appen for Android, sammen med Garmin Mechanic-appen som også bare er å få for Android-telefonene. Felles for begge er at de benytter seg av en tilkobling til bilens OBD-port (On-board diagnostics - hvor OBD-II er dagens påbudte standard) og overfører signalene via blåtann til telefonen din.
Denne informasjonen dreier seg i hovedsak om motorsystemenes tilstand, og er ofte en del av bilens lukkede datanettverk, gjerne forkortet i sekkebenevnelsen CAN (CAN bus - controller area network), noe som igjen har med alt annet å gjøre i bilen (vindusheiser, låser og lignende).
Poenget er at du på denne måten kan få ut svært detaljerte opplysninger om kjørestilen din, og ikke minst forbruket ditt.
Førstnevnte app benytter seg av en generisk eller universell adapter kjøpt på Teknikkmagasinet mens den siste varianten benytter seg av Garmins Ecoroute HD-adapter.
Begge variantene kan i prinsippet settes opp slik at appen i telefonen startes samtidig som du starter bilen, men i praksis fungerer det ofte ikke slik. Når lovens lange arm skal sjekke om bilistene følger de nye reglene for mobilbruk i bilen, er det nok heller små sjanser for at du slipper unna med at du «bare ville betjene en miljøvennlig app på telefonen».
Likt, men ulikt
Tekniske data OBD Måler
Instrumentvarianter:
- Kjørecomputer (turtall, batterispenning, drivstofftrykk, drivstofforbruk, gjennomsnittshastighet med flere)
- Feilkodeleser (leser av og sletter feilkoder)
- Black box (ferdsskriver, hvor f.eks. kraftig akselerasjon og nedbremsing for de siste 300 kjøretimene loggføres)
Tilkobling: Kabel
Pris: 999 kr
Det er her «OBD Måler» fra Biltema kommer inn i bildet. Bortsett fra fancy grafikk tilbyr denne saken akkurat de samme funksjonene som OBD-appene (som det for øvrig finnes hundrevis av). Dette er et lite display som du fester permanent i bilen og gjør innstillingene før du starter turen. Videre har den innebygget lys som i dashbordet for øvrig, og slår seg av når tenningen er av.
Bortsett fra det estetiske er denne dermed så og si en del av bilen med litt smart montering (borrelås eller tosidig tape holder). Den husker også hvor du var i menyen. Det betyr at om du vil vite snittforbruket ditt, så er det et den informasjonen som dukker opp neste gang du starter bilen også.
Meget smart, og så og si umulig med en vanlig telefon, som for eksempel skifter bilde om noen ringer eller sender deg en teksmelding.
Men det viktigste punktet er jo naturlig nok om det er korrekte data vi får ut. Vi har kjørt over 200 mil med den, og sjekket opp mot faktisk forbruk og GPS. De vitale forbruksdataene har etter våre målinger ikke noe større feil, bortsett fra en tendens til å indikere litt høyt forbruk sammenlignet med målt forbruk. Her er det imidlertid lagt opp til at du kan korrigere dette også.
Nyttig?
Nytteverdien kommer naturlig nok an på hvor stor bil du har, i tillegg til alderen. De fleste nyere biler kommer vanligvis utrustet med en eller annen form for forbruksmåler, men vi skal ikke mange årene tilbake i tid før dette ofte innebar et kryss på ekstrautstyrslista.
Og siden de fleste av oss tross alt kjøper bruktbil, er det også vanlig at kjørecomputer mangler.
I vårt tilfelle har vi brukt en 2008-modell Caravelle fra Volkswagen, med 1,9-liters dieseselmotor på 102 hestekrefter. Den har et oppgitt landeveisforbruk på 0,76 liter på mila, muligens med litt medvind og nedoverbakke.
På en god langtur notere vi oss et indikert forbruk på 0,85 på mila, riktig nok med last. Indikasjonen stemte godt med distansemålingene og antall liter på tanken. Ved kø- og småkjøring tipper ellers forbruket langt over literen på mila.
Komplisert oppsett
Den mest kompliserte biten ved denne enheten er rett og slett oppsettet. Menysystemet er ikke spesielt intuitivt sammenlignet med en typisk smarttelefon. Videre må du vite størrelsen på drivstofftanken, samt om du kjører på diesel eller bensin. Slagvolumet må også legges inn, slik at den lille datamaskinen kan gjøre riktige utregninger.
Trøsten er at du som regel bare trenger å sette den opp én gang.
En annen liten tilsynelatende bonus verdt å trekke frem, er at du kan koble måleren til en datamaskin - om du virkelig vil finsjekke alle feilkodene.
Her skorter det imidlertid på støtte fra nettet, hvor det er vanlig at oppdatert programvare og drivere (som datamaskinen trenger for å kommunisere med OBD Måler) kan lastes ned. Men en liten CD følger i alle fall med, slik at måleren kan kobles direkte til PC-en.
Noe videre støtte online får vi ikke, siden vi ikker finner noen nettadresse, men det antas at det vil komme en oppdatering på dette punktet. Enn så lenge virker OBD Måler frittstående, og Biltema opplyser at oppdateringer kan fås ved å kontakte kundehjelpen deres.
Kjent konsept
I det amerikanske markedet har de hatt en nesten identisk variant i noen år. Den går under navnet ScanGauge, og er nokså lik den vi har på test her.
Vi har så langt ikke funnet noen større norsk importør for dette systemet.
Denne saken ble første gang publisert 01/06 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.