Rekkevidde på opptil 510 kilometer

Folkemerket lanserer elbil som skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder

Ved optimale forhold skal du kunne lade 100 kilometer rekkevidde på 4,5 minutter.

Pluss ikon
KIAS NYE ELBIL: Toppversjonen av Kia EV6 skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det er nesten like raskt som Porsche Taycan Turbo.
KIAS NYE ELBIL: Toppversjonen av Kia EV6 skal greie 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det er nesten like raskt som Porsche Taycan Turbo. Foto: Produsent
Sist oppdatert

Kia har laget biler som skiller seg ut i mengden, særlig modeller som Stinger og Proceed GT.

Når de nå kommer med en splitter ny elbil, så er det en bil som virkelig stikker seg frem. EV6 heter modellen, som er en crossover, og som blir Kias første elbil på å E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform).

EV6 ble imidlertid ikke den aller første modellen på denne plattformen, den æren fikk konsernslektning Ioniq 5.

Les også: Slik blir Ioniq 5 - og så mye vil den koste

EV6 er 4,68 meter lang, noe som betyr at den legger seg mellom VW ID.4 og Ford Mustang Mach-e.

Lang rekkevidde og firehjulsdrift

AKSELAVSTAND: EV6 er litt lengre enn VW ID.4 og Skoda Enyaq. Bakkeklaringen er på 17 centimeter, som er bare noen millimeter mindre enn Sorento.
AKSELAVSTAND: EV6 er litt lengre enn VW ID.4 og Skoda Enyaq. Bakkeklaringen er på 17 centimeter, som er bare noen millimeter mindre enn Sorento. Foto: Produsent

EV6 kommer i flere utstyrsvarianter, og med to ulike batteripakker på 77,4 kWh og 58,0 kWh. Den kan fås med enten bakhjulsdrift (2WD) eller firehjulsdrift (AWD).

EV6 GT-Line er tilgjengelig både med stort og lite batteri, mens toppversjonen EV6 GT kun blir tilgjengelig med den største batteripakken på 77,4 kWh og firehjulstrekk.

EV6 med bakhjulstrekk og batteripakke på 77,4 kWh skal ha en maksimal rekkevidde på mer enn 510 km på én lading ved blandet kjøring (WLTP).

Med firehjulsdrift er det maksimale dreiemomentet oppgitt til 605 Nm, og den skal da greie 0-100 km/t på 5,2 sekunder, 6,2 sekunder med 58,0 kWh-batteripakken.

Med det minste batteriet i kombinasjon med firehjulsdrift har Ev6 samme dreiemoment som med den større batteripakken .

Les også (+): Test: El-Mustangen oser av overskudd

Med batteripakken på 77,4 kWh i kombinasjon med 2WD er EV6 utstyrt med en elektrisk motor på 168 kW (229 hk) som driver bakhjulene.

Varianten med 4WD har to elektriske motorer på til sammen 239 kW (325 hk). Batteripakken på 58,0 kWh med 2WD har en elektrisk motor på 125 kW som driver bakhjulene - med firehjulsdrift har den to elektriske motorer på til sammen 173 kW (235 hk).

<b>BATTERIPAKKEN:</b> GT-versjonen kommer kun med den største batteripakken (77,4 kWh) i kombinasjon med firehjulstrekk. Firehjulstrekken er variabel, ved lav belastning trekker den kun på bakhjulene for å spare energi. På versjonene med firehjulstrekk kan du velge bremseregenerering på én eller begge akslinger. Servoen er plassert på tangstanga for å gi en mer sportslig og kontant styring. EV6 har McPherson-hjuloppheng foran og multilink bak.
BATTERIPAKKEN: GT-versjonen kommer kun med den største batteripakken (77,4 kWh) i kombinasjon med firehjulstrekk. Firehjulstrekken er variabel, ved lav belastning trekker den kun på bakhjulene for å spare energi. På versjonene med firehjulstrekk kan du velge bremseregenerering på én eller begge akslinger. Servoen er plassert på tangstanga for å gi en mer sportslig og kontant styring. EV6 har McPherson-hjuloppheng foran og multilink bak. Foto: Produsent

Toppmodellen EV6 GT har et samlet systemytelse på 430 kW og et dreiemoment på 740 Nm. Den skal greie 0-100 km/t på imponerende 3,5 sekunder. Topphastigheten skal ligge rundt 260 km/t (basert på foreløpige måltall).

800-volts ladesystem

Det er ikke bare akselerasjonen som imponerer med EV6. Den skal kunne lades med 800 og 400 V uten behov for ekstra komponenter eller adaptere. Under optimale forhold skal den kunne hurtiglades 10 til 80 prosent på bare 18 minutter, uansett variant.

Versjonen med den største batteripakken i kombinasjon med én elmotor (2WD) skal med optimale forhold kunne lade 100 kilometer rekkevidde på kun 4,5 minutter.

VARIANT: EV6 kan også fås med 58 kWh-batteri og trekk kun på bakhjulene.
VARIANT: EV6 kan også fås med 58 kWh-batteri og trekk kun på bakhjulene. Foto: Produsent

Bilens ladesystem har en integrert ladekontrollenhet (ICCU, Integrated Charging Control Unit) som gjør den mer fleksibel enn tidligere elbiler, ifølge Kia. ICCU har også en ny vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet.

V2L-funksjonen støtter opptil 3,6 kW, slik at den for eksempel kan drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer. Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.

Les også (+): Langtest av VW ID.3

Varmepumpe

NORGESVISITT: En førproduksjonsutgave av Kia EV6 var nylig på en liten norgesvisitt.
NORGESVISITT: En førproduksjonsutgave av Kia EV6 var nylig på en liten norgesvisitt. Foto: Martin Jansen

EV6 kommer med Kias nyeste varmepumpe som gjenvinner overskuddsvarme fra bilens kjølesystem. Varmepumpen leveres som standard. Det er en kjent sak at elbilenes rekkevidde reduseres til dels kraftig når temperaturen synker under null grader.

Men ifølge Kia skal teknologien for energigjenvinning i EV6 bidra til at den ved for eksempel syv kuldegrader likevel skal ha 80 prosent av den sannsynlige rekkevidden ved 25 varmegrader.

EV6 har også nyeste generasjonen av Kias regenererende bremser, som betjenes med hendler bak rattet, slik at føreren kan bremse ned bilen og gjenvinne kinetisk energi.

Føreren kan velge mellom seks nivåer for de regenererende bremsene, basert på ønsket regenereringsnivå. Kjøremodusen «i-Pedal» lar også bilen regenerere maksimalt med energi fra bremsene, og føreren kan bremse bilen uten å bruke bremsepedalen.

Tilkobling og infotainment

PANELER: Skjermene strekker seg fra rattet til midten av dashbordet og viser instrumentpanelet foran føreren og infotainment-systemet over midtkonsollen. Coupeen er utstyrt med fem USB-uttak.m
PANELER: Skjermene strekker seg fra rattet til midten av dashbordet og viser instrumentpanelet foran føreren og infotainment-systemet over midtkonsollen. Coupeen er utstyrt med fem USB-uttak.m Foto: Produsent

Setene i EV6 er kledd i materialer som er laget av resirkulert plast – som tilsvarer 111 plastflasker, ifølge Kia.

HURTIGKNAPPER: Under skjermen og ventilene ligger et panel med hurtigknapper for de funksjonene du bruker mest.
HURTIGKNAPPER: Under skjermen og ventilene ligger et panel med hurtigknapper for de funksjonene du bruker mest. Foto: Produsent

Instrumentpanelet og infotainment-systemet består av to buede skjermer på 12 tommer som er laget av tynne paneler med ny struktur og avansert teknologi for å redusere refleksjoner. Kombiinstrumentet og infotainment-systemet ser ut som om de er montert i ett stykke forsterket glass.

Den buede skjermen er 60 centimeter bred og består av to 12,3-tommers skjermen.
Den buede skjermen er 60 centimeter bred og består av to 12,3-tommers skjermen. Foto: Martin Jansen

EV6 har også et head up-display med augmentet reality (utvidet virkelighet)- som viser informasjon nederst på frontruten foran føreren. Systemet viser varsler fra bilens førerassistentsystem, informasjon om bilens hastighet samt navigasjonsmeldinger.

Les også: Slik fungerer Augmented Reality

Den nyeste versjonen av «Kia Connect», gir tilgang til en rekke sanntidstjenester fra Kia samt trådløse oppdateringer. Kia Connect er tilgjengelig via berøringsskjermen og skal blant annet gjøre det enkelt å finne ladestasjoner og prisinformasjon, vise ladestatus, planlegge lading og vise gjenværende rekkevidde.

Kraftig lydanlegg

En del av Hyundai-konsernet

Kia Motors Corporation ble stiftet i mai 1944 og er Sør-Koreas eldste produsent av motorkjøretøyer. Det startet enkelt med produksjon av sykler og motorsykler. Kia var nær konkurs under den økonomiske krisen i Asia i 1997, men ble reddet av Hyundai Motor Company som i 1998 kjøpte 51 prosent av selskapet. Pr 2016 eide Hyundai Motor Company 33,88% av Kia Motors, mens Kia Motors er inne på eiersiden i 22 av Hyundai sine underselskaper med varierende eierandeler fra 4,9 til 45,37%. Kia er således en del av Hyundai Motor Group som i dag er verdens femte største bilprodusent.

EV6 er også den første elbilen fra Kia som kan leveres med et kraftig Meridian surroundanlegg med 14 høyttalere for en ekstra god lydopplevelse.

Lydanlegget har også Active Sound Design (ASD), en funksjon som Kia nylig har utviklet for å gi føreren hørbare tilbakemeldinger om hvor fort bilen kjører.

Funksjonen kan betjenes via et brukergrensesnitt.

PLASS: Bagasjerommet i EV6 skal ta 520 liter.
PLASS: Bagasjerommet i EV6 skal ta 520 liter. Foto: Produsent

Kan trekke tilhenger

NESTEN FLATT: Baksetene har 60:40-fordeling og har skiluke. Det er foreløpig uklart om EV6 kan utstyres med takstativ.
NESTEN FLATT: Baksetene har 60:40-fordeling og har skiluke. Det er foreløpig uklart om EV6 kan utstyres med takstativ. Foto: Martin Jansen

Bagasjerommet i EV6 skal ta 520 liter (VDA). Med baksetet nede, øker kapasiteten til cirka 1300 liter.

PLASS FORAN: Frunken rommer 52 liter på versjonene med trekk kun på bakhjulene.
PLASS FORAN: Frunken rommer 52 liter på versjonene med trekk kun på bakhjulene. Foto: Produsent

Bilen har også bagasjerom foran med ytterligere 52 liter oppbevaringsplass i modeller med bakhjulsdrift og 20 liter i modeller med firehjulsdrift. Når batterinivået er mer enn 35 %, kan EV6 trekke tilhenger på opptil 1600 kilo.

ENERGIKILDE: Ladeluken bak er motorisert og du skal blant annet kunne lukke den med stemmebruk. Den lukker seg automatisk dersom du glemmer å lukke den. Ombordladeren er toveis, EV6 kan derfor brukes som kraftkilde, til å for eksempel lade opp andre elbiler.
ENERGIKILDE: Ladeluken bak er motorisert og du skal blant annet kunne lukke den med stemmebruk. Den lukker seg automatisk dersom du glemmer å lukke den. Ombordladeren er toveis, EV6 kan derfor brukes som kraftkilde, til å for eksempel lade opp andre elbiler. Foto: Produsent

EV6 produseres i Sør-Korea, og kommer for salg i utvalgte markeder andre halvår 2021.

Priser og levering

EV6 Exclusive: 469 900 kroner

EV6 GT-Line: 529 900 kroner

EV6 GT: 599 900 kroner

Bilen lanseres i tre utstyrsnivåer, og forventet utlevering av EV6 Exclusive og EV6 GT-Line er i fjerde kvartal 2021. Produksjonen av EV6 GT starter senere, og den vil kunne leveres fra fjerde kvartal 2022.

TEKNISKE DATA

Bilmerke: Kia

Modellbetegnelse: EV6

Motor, cm³: EL

Batterikapasitet, kWt: 58,0 eller 77,4

Rekkevidde, WLTP km maks: 510

Effekt, kW/hk: 239/325 (AWD og 77,4 batteri)

Dreiemoment, Nm: 605 (AWD og 77,4 batteri)

Egenvekt, kg: 2200

Lengde/bredde/høyde, cm: 468/188/155

Akselavstand, cm: 290

Bakkeklaring, cm: 17

Bagasjerom, liter: 520/1300

Frunk, liter: 52 (2WD) 20 (AWD)

Hengervekt, kg, maks: 1600

Hurtiglading, 10 til 80 %, minutter: 18

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,5 (GT-versjon)

Toppfart, km/t: 260 km/t (GT-versjon)

Pris fra, kr: 469 900 kroner

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2021, og sist oppdatert 12/05 2021.

Les også