Ford Fiesta ST
Kåret til "Årets Bil" av Top Gear
Hyperbilen McLaren P1 hadde ikke en sjanse i finalen - Ford Fiesta ST er "Årets Bil" mener Top Gear.
Vi er helt enige! Da redaksjonen fikk en Ford Fiesta ST mellom hendene noen dager i sommer, sto superlativene i kø, og den landet på en soleklar sekser på terningen.
"Bilen som får deg til å elske omveier", var for øvrig den megetsigende tittelen. Undertegnede prøvde den såvidt selv, ramlet ut av bilen og konkluderte overfor kollega Petter Handeland med at jeg visst hadde glemt hvor morsomt det kunne være å ratte en bil.
Top Gear har "Årets Bil"-vinnere i mange kategorier, og det er til slutt vinnerne av to kategorier som møtes i finalen. Fiesta ST (vinner av kombikupé-klassen) og McLaren P1 (vinner av hyperbil-klassen). David mot Goliat, men igjen vinner David.
HER ER KLASSEVINNERNE:
SUPERCAR OF THE YEAR: Ferrari 458 Speciale
4,5-liters V8, 597 hk, 0-100 km/t på 3,0 sekunder, 0-200 km/t på 9,1 sekunder. James May eier en vanlig 458, og måtte motstrebende innrømme at 458 Speciale var bedre på alle områder, da han fikk prøvekjøre den. "Hvorfor laget dere den ikke slik første gang?", var Mays reaksjon overfor Ferrari. hHan trøstet seg med at hans 458 egnet seg bedre til daglig bruk enn den mer ekstreme Speciale-versjonen.
ÅRETS KABRIOLET: Jaguar F-Type
Riktignok må Jaguar F-Type tåle en del drittsleng fra Richard Hammond - men hvilken kabriolet/roadster kan klare seg i en sammenligning med E-Type?
Satt opp mot dagens konkurranse mener Top Gear likevel at F-Type er en flott, komfortabel og svært underholdende kabriolet. Minste motorisering er en V6 som yter 336 hk; ellers fås den også med en V8. V8S klarer 0-100 km/t på 8,8 sekunder.
ÅRETS INNOVASJON: VW XL-1
Top Gear testet faktisk en prototype av VW XL-1 i 2011, og kalte den for "en gjerrig morobil". Som altså nå skal produseres. Og blir verdens mest gjerrige serieproduserte bil.
Forklaringen på det ekstremt lave drivstoff-forbruket er et karosseri med luftmotstand på bare 0,189, en vekt på bare 795 kilo, lavt tyngdepunkt og en hybridløsning som gir føreren muligheten til å kjøre opp til 50 km/t rent elektrisk.
ÅRETS FAMILIEBIL: Citroën C4 Picasso
"Vel så god som en stasjonsvogn på mange områder", konkluderte vår redaksjon med, da en Citroën C4 Picasso 1,6 E-HDI 115 ETG6 ble testet tidligere i år.
Det vi likte best var interiøret, den gode plassen, de trygge kjøreegenskapene og de store betjeningsskjermene. Prisene starter på cirka 290 000 kroner.
ÅRETS BILPRODUSENT: Porsche
Vi er langt i fra uenige i Top Gears kåring her. Vi har testet og prøvekjørt en god del Porsche-modeller i år, og superlativene står stort sett i kø.
Richard Hammond mener for øvrig at av alle nye Porsche-modeller rager 911 GT3 høyest. "Den beste bilen som er oppfunnet", mener "Hamster".
ÅRETS RACERBIL: Peugeot 208 T16
Pikes Peak er verdens mest berømte bakkeløp, gjerne kalt "Race to the clouds", siden løpet ender på 4 400 meters høyde. Dette stiller enorme krav til alt: bil, motor, team og fører. Sistnevnte var det ingen fare med. Den nidobbelte verdensmesteren i rally, Sébastien Loeb, var mannen.
Resten stemte også. 208 T16, med en 3,2-liters V6 som yter utrolige 875 hk, klarer 0-100 km/t på 1,8 sekunder (!). Med denne redskapen knuste Loeb totalt den gamle fartsrekorden - faktisk kjørte han over mål to sekunder raskere enn Peugeots egen datamaskin hadde beregnet var mulig.
ÅRETS MILJØBIL: BMW i3
Vi ble også begeistret da vi fikk prøve elbilen BMW i3. Dette var velkjent kjøreglede signert BMW, og vi tippet at den vil bli en populær pendlerbil (i3 er som kjent allerede i salg; 700 stykker var forhåndsbestilt). Pris fra 273 000 kroner. Den første "ordentlige" elbilen etter Nissan Leaf.
ÅRETS SUV: Range Rover Sport
Mange - også norske motorredaksjoner - deler Top Gears oppfatning av at Range Rover Sport er verdens beste SUV i dag. Premium så det holder, kompakt, flott å kjøre, flott å se på, kraftige motorpakker. Og i motsetning til SUV-er flest tar den seg frem nær sagt over alt. I Norge må du ut med minst 900 000 kroner for en slik, til tross for at den nye generasjonen er rimeligere, takket være lavere vekt og redusert utslipp av CO2.
ÅRETS KUPP: Hyundai i10
Denne godt utstyrte småbilen er neppe den mest spennende modellen i 2013, men den er svært billig (i hvert fall i Storbritannia - men også i Norge starter prisene på overkommelige 120 000 kroner), og leverer varene. Den er støysvak, fin å se på, kjører godt og virker solid.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 13/12 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.