Tåler en truck
Johnny Haglund på treningssenter for muskelbiler
I verkstedet på Solbergmoen ved Drammenselva bygges bilene som går mot strømmen. Blant kundene til store biler som er bygget større er Forsvaret, NATO, politiet og andre som har en egen forståelse av hva som ligger i "Det grønne skiftet".
Å trille gjennom skog og hei, helst på en avsides kjerrevei langt vekk fra både by og bygd, og gjerne med litt snø og gjørme i løypa, er en sann glede − for dem som sitter bak rattet. Slik glede krever litt ekstra av bilen.
Kravaspesifikasjonene for å komme dit vanlige biler aldri når, omfatter kraft, store hjul, høy bakkeklaring og firehjulsdrift.
I Australia, Sør-Afrika, Namibia og USA kaller man det gjerne a når man kjører inn i bushen med telt på taket og minikjøkken, en stor porsjon eventyrlyst og utforskertrang om bord. Også i Norge foregår slikt, trass i restriksjoner og regler om kjøring i utmark og høye priser på alt med motor.
Menn i sorte antrekk
− Vi har aldri bygget flere biler enn i fjor, forteller Ørn Thomsen hos Arctic Trucks. Ved deres verksted på Solbergmoen bygger de biler som i utgangspunktet er store og sterke om til enda større og sterkere biler.
− Vanligvis bygger vi om rundt 200 biler i året, men i 2021 bygde vi om 274 biler, forteller den islandske gründeren − opprinnelig kokk. Da Arctic Trucks ble startet på 90-tallet av Toyota Island, var diesel in, muskler likeså, mens kilowatt var noe som var forbeholdt lyspærer og panelovner.
Ørn og kollegaene startet Arctic Trucks i Norge i 1998. Hans beskrivelse av forretningsmodellen låter som at de bare skrur litt her og der, og vipps er bilen klar. Bildet blir et litt annet når han viser vei inn i det aller helligste;
Ozzy Osbourne, ZZ Top og annen assortert heavy metal-musikk tyter ut av høyttalerne mens menn i sorte antrekk skrur på svære biler. Ørn er stolt av verkstedet sitt.
Bygd for det ekstreme
På bukken står en splitter ny Toyota Land Cruiser. Der plukkes den dyre prestisjebilen nærmest fra hverandre. For å vise at de virkelig mener alvor, drar mekanikerne frem både metallsag, vinkelsliper og bor.
− Du skal vite hva du gjør når du går løs på en splitter ny bil med slikt utstyr, innrømmer en av mekanikerne. Ørn nikker, og forklarer at det tar rundt seks måneder fra en mekaniker starter i jobben før han er ferdig utlært som mekaniker hos Arctic Trucks.
De små detaljene i de store bilene får mye oppmerksomhet. Alt gjøres med ytterste presisjon. Og selv en ukyndig som meg skjønner at det er på innsiden gullet ligger, selv om de ferdig ombygde bilene ser imponerende ut på utsiden.
− Bilene forsterkes og forbedres i nær alle ledd, forteller Ørn og ramser opp sperrer, hjuldimensjoner, fjæringer, dempere
og mye mer.
Slikt trengs også utenfor offroadentusiastenes verden.
Afghanistan
I 2005 fikk Arctic Trucks en forespørsel fra Forsvaret, som hadde utfordringer med sine biler i
Afghanistan.
− Bilene deres knakk regelrett sammen, forteller Ørn. Dermed dro han til Afghanistan for teste og se hva Arctic Trucks kunne komme opp med av løsninger.
Ørn forteller at de vanlige standard terrengbilene Forsvaret brukte, er solide. Men de er laget for å kjøre både i terrenget og litt på asfalt. I Afghanistan ble de kjørt nærmest utelukket på veier som best kan karakteriseres som … ikke veier.
− Dessuten var de overlastet, forteller Ørn. Etter to uker i det krigsherjede landet kom de opp med en løsning. Og den løsningen bidro til at firmaet fra Mjøndalen vant i konkurransen med andre bilbyggere.
− Og dermed bygde vi om 70 Toyota Land Cruisere for Forsvaret, forteller han.
− 20 ambulanser ble også ombygd for å tåle Afghanske veier, og deretter fikk vi en kontrakt med NATO, forteller islendingen.
Ekstreme biler
Nato ønsket ekstreme biler. Ørn forteller at hver bil krevde nærmere 1600 timer arbeid. Og de bygde tolv stykker.
Når en ny type bil skal bygges om av Arctic Trucks, tar det fra tre til seks måneder før den er klar. Den ferdige bilen må også gjennom 48 tester før den er klar for godkjenning av Statens veivesen.
Ørn snakker entusiastisk om alt fra spesialbygde biler brukt av Forsvaret, til biler brukt av ekspedisjoner til Sydpolen, Grønland og andre steder, om deres eventyr med TV-programmet Top Gear i 2007. Og ikke minst de norske «Børning» filmene, hvor de også var involvert med en stor, rød ombygd Toyota Hilux.
Det er så det damper diesel av historiene.
Skifte i det grønne
Ti år tilbake i tid sto dieselbilene for rundt 75 prosent av nybilsalget i Norge. Elbilene hadde så vidt begynt å komme. I 2022 har dette blitt snudd opp ned. Tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at elbilene nå har en markedsandel på rundt 75 prosent.
Bilene deres knakk regelrett sammen.
Å bygge om for eksempel en Toyota Land Cruiser til en Arctic Trucks-utgave, tar to menn fire til fem dager og krever mye utstyr og mange deler. I utgangspunktet koster en slik bil rundt en million kroner. Og de ferdige ombygde bilene bruker i tillegg fire til fem prosent mer drivstoff enn standardutgaven. Men hvem blar opp slike summer for en dieselbil i våre dager der Det Grønne Skiftet forberedes?
Ørn forstår spørsmålet, men påpeker at elbiler ikke passer for alle.
− Vi bor i et langt land. Det er ikke ladere overalt. De vi selger til er opptatt av fremkommelighet, påpeker han.
Elektrisk arbeidshest
Mens noen kanskje vil hevde at Ørn og hans mannskap går mot strømmen, er Ørn en fyr med svært god teft for business. Ørn ser fremover og skaper fremtiden.
Vi har holdt på i tre år med å bygge en elektrisk utgave av en Toyota Land Cruiser LC79.
− Ingen av dagens elbiler er bygd slik at de kan utvikles til en firehjulsdreven arbeidshest med stor fremkommelighet, slik Arctic Trucks driver med, påpeker han.
− Derfor bygger vi like godt vår egen.
− I tre år har vi holdt på å bygge en elektrisk utgave av en Toyota Land Cruiser LC79: En robust bil med ramme, som er lagd for å tåle ekstreme påkjenninger. Vår elektriske arbeidshest er klar for testing i januar. Og den kommer til å bli helt rå, avslutter islendingen.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 54 2022