Jeep Grand Cherokee SRT

Joda, den finnes i Norge

Noen nordmenn bare skal ha det råeste.

Først publisert Sist oppdatert

Kunne du tenke deg en amerikansk SUV med en 6,4-liters V8-er med 470 hk til den nette sum av 1 820 900 kroner? Det er hva du må punge ut med for å få toppmodellen i den nye Jeep Grand Cherokee-serien.

Foreløpig har én nordmann kjøpt et slikt råskinn, ifølge Jeep-importør RSA. Han hadde sågar en Grand Cherokee SRT8 fra før.

Jeep Grand Cherokee SRT er det fulle navnet på den kraftige SUV-en. Det forjettede akronymet SRT står for Street and Racing Technology, som er Chrysler-gruppens spesialavdeling på linje med AMG.

SRT-utgaven har et makismalt dreiemoment på 624 Nm ved 4100 omdreininger, og skal greie 0-100 km/t på fem sekunder. Det er omtrent like raskt som 525 hester sterke Mercedes ML 63 AMG.

SUV for racerbanen

SRT-en har fem ulike kjøreinnstillinger som man velger med et Selec-Trac-hjul. Du kan velge mellom Auto, Sport, Snow og Tow (den kan trekke cirka 3,2 tonn), samt Track Mode for banekjøring, hvor 70 prosent av dreiemomentet fordeles til bakhjulene. Det må unektelig være en spesiell opplevelse med en over 2,2 tonn tung SUV.

TRACK MODUS: Jeep Grand Cherokee SRT har egen innstilling for banekjøring. Ganske heftig for en SUV. FOTO: Produsent
TRACK MODUS: Jeep Grand Cherokee SRT har egen innstilling for banekjøring. Ganske heftig for en SUV. FOTO: Produsent

Nye Grand Cherokee SRT har ikke større motor enn fjorårets modell, men forgjengernes femtrinns automatgirkassa er erstattet av en moderne åttetrinns automatkasse fra girkasseprodusenten ZF Friedrichshafen AG. Den skal gi bedre kjøreopplevelse, raskere akselerasjon og noe lavere drivstoffutgifter.

Mye utstyr på kjøpet

Du må ikke velge SRT-modellen for å få åttetrinns ZF-kasse på nye Grand Cherokee. Den er standard på alle versjoner i den nye serien. (Den mindre Cherokee-modellen som er ventet til Norge i mai kommer med nitrinns girkasse). Med det ypperste utstyrsnivået, som Jeep kaller Summit, leveres bilen også med rattgir - Paddle Shift.

Helt til summit

BARSKING: Jeep Grand Cherokee Summit-utgave. Snart kan du lese full test av bilen på klikk.no. FOTO: Martin Jansen
BARSKING: Jeep Grand Cherokee Summit-utgave. Snart kan du lese full test av bilen på klikk.no. FOTO: Martin Jansen

Og det er nettopp Summit-serien som importøren satser på i Norge. Den koster fra 929 900 kroner med treliters diesel på 190 hk og firehjulsdrift. Da får man til gjengjeld det meste man kan tenke seg av utstyr.

8,4-tommers berøringsskjerm med masse funksjoner, 7-tommers dashborddisplay, adaptive bi-xenonlys, adaptiv cruisekontroll, kollisjonsvarsler, blindsonevarsling, bakkestarthjelp, hill descent, Harmon Kardon-anlegg med 19 høyttalere, ventilerte seter, ryggekamera, parkeringssensorer, panorama glasstak. elektrisk åpning og lukking av bagasjerom og fører- og passasjersete som justeres etter alle kunstens regler. Blant annet.

Enorm bakkeklaring

I tillegg kommer Summit-serien med Quadra-Lift luftfjæring og Selec Terrain-firehjulsdrift. Men Quadra-Lift-systemet kan du justere bakkeklaringen på Grand Cherokee. Den kan løftes til ganske imponerende 28,7 centimeter.

Den kan også senkes for enklere inngang, utgang og lasting. Bakkeklaringen kan faktisk justeres til fem forskjellige nivåer: Normal kjørehøyde, Off Road 1, Off Road 2, Park Mode og Aero Mode.

Med Selec Terrain-hjulet kan du justere chassis og drivverk, alt etter hvilket underlaget du kjører på. I vanlig kjøreinnstilling, Auto, har den firehjulsdrift. I tillegg finnes kjøreinnstillingene Snow, Mud, Sand og Rock, samt lavgirserie.

Velger du snø-modus vil girkassen velge andregir i stedet for førstegir for å unngå spinn ved igangsetting. I lavgir vil den automatisk velge Off Road 1-bakkeklaring i snø-modus.

Priser sammenlignet med konkurrentene

Modell

HVILKET UNDERLAG: Med Selec Terrain-hjulet kan man justere chassis og drivverk etter underlaget. FOTO: Produsent
HVILKET UNDERLAG: Med Selec Terrain-hjulet kan man justere chassis og drivverk etter underlaget. FOTO: Produsent

Motor

HK

Fra pris

Jeep Grand Cherokee Summit

3,0 CRD 4x4

190

929 900

Jeep Grand Cherokee Summit

3,0 CRD 4x4

253

1 029 900

Mercedes ML

250 BlueTEC 4Matic

204

784 400 (Rundt 1 081 000 med mye utstyr)

Mercedes ML

350 BlueTec 4Matic

253

929 200 (Rundt 1 229 000 med mye utstyr)

BMW X5

xDrive25d

211

792 400

BMW X5

xDrive25d

218

796 000

BMX X5

xDrive30d

258

913 200 (Rundt 1 249 460 med mye utstyr)

Range Rover Sport

TDV6 3,0 S

258

889 950 (HSE med Dynamick Pack 1 043 900)

Range Rover Sport

SDV6 3,0 SE

292

1 109 000 (Rundt 1 510 750 med mye utstyr)

RSA tar kun inn Summit-modellen, men treliters diesel med 190 hk med utstyrsnivå Limited (849 900 kroner) eller Overland (899 900) kan bestilles. Det samme med 3,6-liters V6 bensin (1 190 900), 5,7 liters Hemi V8 (1 490 900) og SRT-modellen (1 820 900)

Les også:

Får Audi Q7 til å virke puslete

VW satser tungt på SUV

RÅSKAP: Jeep Grand Cherokee SRT: FOTO: Produsent
RÅSKAP: Jeep Grand Cherokee SRT: FOTO: Produsent Foto: AJ Mueller

De 20 beste SUV-ene vi har testet