Merkevareverdi: 140 milliarder kroner
Japansk bilmerke har den mest verdifulle merkevaren
Hvilket bilmerke har den mest verdifulle merkevaren, tror du? Se listen her.
Analyseselskapet Brand Finance har publisert en liste over hvilke bilprodusenter som har den mest verdifulle merkevaren.
Vinneren er - kanskje ikke uventet - Toyota. Brand Finance verdsetter merkevaren Toyota til svimlende 140 milliarder kroner, noe som er en økning på seks prosent i forhold til i fjor.
Opp fra fjorårets fjerdeplass rykker VW, som nå er nummer to på listen, med en merkevare verdsatt til nærmere 130 milliarder kroner.
Tyske merker - BMW og Mercedes-Benz - tar også hånd om tredje- og fjerdeplassen, mens Ford med sin femteplass er USA-s mest verdifulle merkevare innen bilbransjen.
Men om bilmerkevarene representerer enorme verdier, finnes det selskaper med enda sterkere merkevarer. På den generelle listen er Toyota nemlig bare nummer 15. Her troner Apple ganske suverent på toppen.
Merke/land |
Merkevareverdi i millioner US-dollar |
Toyota (Japan) |
25,979 |
VW (Tyskland) |
23,666 |
BMW (Tyskland) |
23,236 |
Mercedes-Benz (Tyskland) |
20,298 |
Ford (USA) |
19,623 |
Nissan (Japan) |
17,646 |
Honda (Japan) |
16,114 |
Porsche (Tyskland) |
11,241 |
Hyundai (Sør-Korea) |
8,715 |
Renault (Frankrike) |
8,430 |
Peugeot (Frankrike) |
6,645 |
Chevrolet (USA) |
6,033 |
Fiat (Italia) |
5,768 |
Audi (Tyskland) |
5,455 |
Kia (Sør-Korea) |
5,391 |
Det er verdt å merke seg at selskapene som driver undersøkelser av merkevarer skiller mellom "verdi" og "styrke". Verdens sterkeste merkevare, uansett kategori, er Ferrari. Men selskapets realtivt sett små inntekter gjør at ialienerne havner langt nede på listen over de mest verdifulle merkevarene.
Les også:
Drømme-Golfen trekker på alle fire
Folkelig elbil bygget som superbil
Nå kan du reservere Teslas el-SUV
Denne saken ble første gang publisert 12/03 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.