Prøvekjørt: Porsche 718 GTS 4.0
Ingen turbo. Intet automatgir. Bare masse, masse moro
Porsche kikker fremover. Heldigvis er de litt nostalgiske også. Derfor kommer nye modeller med sugemotor og manuelt gir
Mye dreier seg om elektriske Taycan hos Porsche nå. Men inn bakveien har det sneket seg inn to godbiter som egentlig er Taycans rake motsetninger. Det dreier seg som 718 Boxster GTS 4.0 og 718 Cayman GTS 4.0.
Et lite tilbakeblikk først: I 1993 viste Porsche designstudien «Boxster Concept» som en forsmak på produksjonsmodellen som kom i 1996 i form av en roadstermodell med en sekssylindret, midtplassert boksermotor. 2,5 liters sylindervolum, 204 hk og 245 Nm holdt til 240 km/t og 0–100 km/t på 6,9 sekunder.
Porsche i 1996 var et helt annet firma enn den seddelpressen det er i dag. Ingen Cayenne, ingen Panamera, ingen Macan og ingen Taycan. Bare 911 og aldrende 968 og 928 på vei ut i historien. Erkekonservative Porsche-purister reagerte nokså forutsigbart. Bare 911 og hekkmotor kunne være ekte Porsche.
Men Boxster-modellen ble en suksess. Prislappen gjorde at flere kunne parkere Porsche i garasjen. I 2006 fikk Boxster selskap av Cayman.
Mellom akslene
Og nå er det altså klart for Cayman og Boxster som 718 GTS 4.0. Hva betyr så det? Jo, fireliters selvpustende motor – altså helt uten pustehjelp av turbo. Og manuelt gir. Hvem hadde trodd det i 2020? Resultatet er en kjøreopplevelse man svært sjeldent får oppleve. For der turbomotoren gir en plutselig effekt på lave turtall, så krever sugemotoren masse turtall. Og alle de 400 hestene blir satt i arbeid først ved 7000 omdreininger.
Sugemotor er ikke et fremmed begrep hos Porsche. Senest i 2015 kom Cayman GT4 med en 3,8-liters selvpustende boksermotor på 385 hk hentet fra Carrera S. Jeg har aldri kjørt GT4, men jeg tar neppe for mye i ved å påstå at 718 GTS 4.0-versjonene er mildere stemt. Men på ingen måte temmet. Vi fikk prøvekjøre Cayman-utgaven på Estoril-banen utenfor Lisboa før koronaviruset stengte ned Europa.
Den midtstilte motoren gjør at mesteparten av vekten er plassert mellom akslene. Det gir en tilnærmet optimal vektfordeling og balanse.
Sammen med elektronisk styrt demperkontroll, Porsche Torque Vectoring som fordeler kreftene på hjulene, mekanisk låsbar bakdifferensial og en dønn presis elektromekanisk styring, gir det en effekt som en middels banesjåfør kan sette pris på: Jeg blir en langt bedre banesjåfør enn det jeg egentlig er. Pek og styr, bilen lystrer uten å mukke og festet er bokstavelig talt gripende.
Av med taket
Vi kjørte også 718 Boxster-versjonen på veiene i Sintra kommune utenfor den portugisiske hovedstaden. Vi hadde nesten helt glemt hvor moro det er med selvpustende motor, masse turtall, manuelt gir og en bil som ligger klistret til veien.
Alt akkompagnert av den herlige klangen fra den sekssylindrede motoren som blir ekstra fremtredende når stofftaket felles ned, noe det gjør på 10 sekunder.
Tekniske data
718 Cayman GTS 4.0
Motor, cm³: 3995
Effekt, hk ved o/min: 400/700
Dreiemoment, Nm ved o/min: 420/6000-6500
Egenvekt, u/fører, kg: 1405
Lengde/bredde/høyde, cm: 438/180/129
Akselavstand, cm: 248
Bakkeklaring, cm: 12
Bagasjerom, liter: 270
Standard dekkdimensjon: 235/35R20 (foran)
265/35R20 (bak)
Forbruk, WLTP, l/mil: 1,08
CO₂-utslipp, g/km: 247
0–100 km/t, fabrikk, sek: 4,3
Toppfart, km/t: 293
Pris fra, kr: 1 308 900
Pris fra, kr: 1 333 900 (Boxster GTS 4.0)
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 31 2020
Denne saken ble første gang publisert 14/08 2020, og sist oppdatert 15/03 2024.