Prøvekjørt: Mercedes M-klasse
Imponerer i terrenget
Mercedes er aller mest stolt over hvor lite drivstoff den bruker.
Tallet er 0,60 l/mil.
Så lavt skal det blandede forbruket for den gjerrigste Mercedes ML-modellen være etter EUs normerte forbrukssyklus. Og det altså med en bil som er høy, veier 2150 kg og har automatgir og firehjulsdrift.
Om Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic greier å komme i nærheten av det oppgitte forbruket ute på norske veier, skal vi garantert komme tilbake til når vi får den til test her hjemme.
Uansett er tallet lavt, så lavt at det ville virket nesten usannsynlig for bare få år siden for en så stor bil. Og det er Mercedes stolte av, for de snakker mye om det under lanseringen av den nye luksus-SUV-en.
Det er tydelig at Mercedes har hatt et behov for å hviske ut miljøversting-stempelet store SUV-er har fått.
I gjennomsnitt er det normerte forbruket kuttet med en fjerdedel i forhold til forrige generasjon. Listen med virkemidler er lang. Den korte versjonen handler om redusert friksjon tvers igjennom hele drivverket, forbruksoptimerte girutvekslinger, start-stopp-system, kontinuerlig kraftstyring av alle apparater og pumper samt lettrullende dekk.
Dessuten er den nye ML mer aerodynamisk enn forgjengeren. I undertegnedes øyne er den også litt mindre monumental på veien, men samtidig lett gjenkjennbar som en Mercedes ML.
Slik er konkurrentene:
Tre versjoner
Fra salgsstart fås M-klasse i tre utgaver; to med diesel- og én med bensinmotor.
For første gang får den store SUV-en en firesylindret motor. ML 250 BlueTec 4Matic, som høyst sannsynlig blir bestselgeren i Norge, yter 204 hk og har et dreiemoment på 500 Nm.
Vi kjenner den fra biler som C 250 CDI 4Matic og CLS 250 CDI. Begge steder gir den svært gode ytelser.
I store ML går det naturlig nok roligere for seg. Spurten til 100 km/t tar 9 sekunder, og toppfarta er 210 km/t. Vi tror det vil holde for mange ML-kunder, men noen sprudlende kraft er det ikke lenger snakk om.
Prisen for denne starter på 821 400 kroner.
Neste trinn er ML 350 BlueTec 4Matic med 258 hk og 620 Nm. Den starter på 983 400 kroner - mer muskler og V6-komfort har definitivt sin pris.
Her går det atskillig kvikkere for seg, for eksempel tar 0-100 km/t 7,4 sekunder. Toppfarta er 224 km/t.
Også denne har et oppgitt forbruk som er lavt for bilklassen, med 0,68 l/mil.
Dyreste utgave heter ML 350 BlueEfficiency og har en bensinmotor med 306 hk. Det bidrar kraftig til at prisen blir 1 086 400 kroner, og dermed blir den nærmest uinteressant i Norge.
Noe senere kommer AMG-versjonen med en overladet V8 bensinmotor.
Masse utstyr
Ingen ny Mercedes ML uten at det vrimler av utstyr. Lista over ekstrautstyr er så lang at det kan skrives bok om den. Kjøper du alt, kan bilen nesten kjøre helt av seg selv, mens du hviler i en lenestol av et forsete og titter på en stor skjerm i dashbordet (ja, dette er en overdrivelse).
De to dyreste versjonene kan fås med en terrengpakke som gjør det mulig for bilen å kjøre der du garantert ikke ville lagt i vei med din nye millionbil.
En egen On&Offroad-pakke lar deg velge mellom seks trinn som tilpasser drivverket best mulig til underlaget du kjører på. Ett av trinnene er et automatprogram, to modus er for terrenget og tre for vei.
Med luftfjærer kan du heve bilen og kjøre ML gjennom 60 cm dypt vann.
Det siste fikk vi ikke testet under prøvekjøringen i Østerrike, men vi har kjørt ned bakker man ikke skulle tro var mulig å kjøre - med det som først og fremst er en luksus-SUV for asfaltveien. I testløypa har vi kjørt hellinger brattere enn unnarennet i Holmenkollbakken, og kravlet opp bakker der det begynner å bli ordentlig strevsomt å gå til fots.
Sideveis tåler bilen inntil 35 graders helningsvinkel. Du kan formelig høre elektronikken jobbe. Det føles mildt sagt unaturlig. Og rett ut sagt: Imponerende.
Avslappet cruising
På veien er en ML med luftfjæring (ekstrautstyr) en komfortabel farkost. Når det er lite støy og du sitter høyt over veien, blir fartsfølelsen liten. I komfortmodus er den nesten litt duvende, mens den strammes opp med enkle tastetrykk.
Med sjutrinnskassen og kort svingdiameter føles den lettkjørt, så sant du ikke braser for fort inn i svingene. Da merkes SUV-ens tyngde uunngåelig.
Interiøret og instrumenteringen er kjent for den som har kjørt en nyere Mercedes før. Materialene føles solide, og stilen er rettet mot det komfortable, og ikke mot grov terrengbruk.
Den norskje importøren har som mål å selge 150 eksemplarer i år og 300 neste år.
For dyrt med ny ML? Slik er den første generasjonen som bruktbil.
Slik er konkurrentene:
Mercedes M-klasse |
ML 250 BlueTec 4Matic |
ML 350 BlueTec 4Matic |
MOTOR, CCM: EFFEKT, HK VED O/MIN: DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: EGENVEKT, KG: TILHENGERVEKT, KG: LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM BAGASJEROM, LITER: DEKKDIMENSJON: FORBRUK, EU-MIX L/MIL: CO2-UTSLIPP, G/KM: 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: TOPPFART, KM/T: PRIS FRA, KR: |
R4/2143 204/4200 500/1600-1800 2150 2950 480 x 193 x 180 Ikke oppgitt 235/65 R17 0,60 158 9 210 821 400 |
V6/2987 258/3600 620/1600-2400 2175 3500 480 x 193 x 180 Ikke oppgitt 235/65 R17 0,68 179 7,4 224 983 400 |
Les også:
Test av 107 firehjulsdrevne biler
Denne saken ble første gang publisert 07/09 2011, og sist oppdatert 03/05 2017.