Mercedes-Benz C-klasse
Ikke bare er den blitt billigere...
Lavere utslipp gir priskutt - også på denne Mercedesen
En kraftig ansiktsløftning har gjort C-klasse til en litt bedre bil. Og litt billigere.
Alt er som kjent relativt. Og folk flest budsjetterer ikke med en bil til 350 000 til 400 000 kroner. Likevel er det en kjent sak at stadig flere i velstands-Norge får råd til dyrere biler. Slik at tidligere eksklusive merker - som Mercedes-Benz - i dag ikke er fullt så eksklusive lenger (og vi holder drosjenæringen utenfor). Noe vi påpekte da vi testet C200 CDI T, og hevdet at den var en "Familie-Mercedes til Toyota-pris".
Ikke lenger minste Mercedes
Tidligere var C-klassen Mercedes' egen "Baby-Benz". Nå har den for lengst fått flere småsøsken. Samtidig har C-klasse vokst opp gjennom årene, og har "arvet klær" fra storesøsken som E-klasse og S-klasse. Modellen er en "ordentlig Mercedes", samtidig som prisene har gjort den langt mer tilgjengelig enn for eksempel E-klasse (innstegsprisen for E-klasse er ca. 125 000 kroner over ditto for C-klasse).
Lavere utslipp gjør bilene billigere
Nå har C-klasse gjennomgått en omfattende ansiktsløftning. Både eksteriør og interiør er oppgradert, og flere avanserte sikkerhetssystem fra dyrere modeller er gjort tilgjengelig, selv om det skal nevnes at de fleste av dem er havnet på ekstrautstyrslisten.
Likevel har importøren klart å beholde dagens innstegspriser på C-klasse (fra 343 000 kroner), mens dyrere versjoner sogar er blitt billigere. Forklaringen på det er enkel. Eurokravene gjør at biltilvirkerne har et kontinuerlig fokus på reduksjon av CO2-utslipp, og med et lavere utslipp følger lavere avgifter, slik det norske bilavgiftssystemet er lagt opp i dag.
"Blue Efficiency", kaller Mercedes-Benz sine miljøvennlige grep. Som så mange andre downsizer produsenten sine motorer - gjør dem mindre, men også mer effektive. Dessuten er automatisk start-stopp innført, og den automatiske girkassen er forbedret.
Dermed er forbruket på flere modeller senket med 15-20 prosent, og i følge Mercedes har C 350, med ny V6, redusert forbruket med 31 prosent. Uten at det er så gledelig for oss, siden akkurat denne råtassen i utgangspunktet likevel blir så dyr at importøren ikke tar den inn.
Mer sporty
Mercedes-Benz hevder at facelift-versjonen har fått over 2000 nye deler. Noen av dem er synlige, selv om C-klasse i forbifarta nok vil fortone seg som den samme bilen for folk flest.
Men når vi vet hvor de eksteriørmessige endringene er, ser vi dem umiddelbart. Et nykonstruert panser gir bilen et litt mer sporty preg, og frontlyktene er også oppdatert. Hekken byr på LED-lykter, i tråd med tidens krav.
Men det er primært bak rattet at nye eiere kan glede seg over visuelle endringer. Nye C-klasse har nytt godt av elementer som tidligere har vært forbeholdt storebrødrene E-klasse og SLS, og tre-eket multifunksjonsratt og dashbord med dyptliggende instrumentklokker bidrar til at interiøret virker friskere og mer sporty enn før.
Vi prøvekjører flere av motoralternativene (fire dieselmotorer, pluss en bensinmotor med direkteinnsprøyting), uten at vi får noen spesiell aha-opplevelse i forhold til tidligere. Hovedkonklusjonen er at C-klasse, som før, er en premiummodell som først og fremst er utrolig komfortabel og behagelig å kjøre.
Dårlig salg
Importør Bertel O. Steen AS har et mål om selge 1500 C-klasse i år. Hittil ligger de bak budsjett, og faktum er at Mercedes-Benz sliter i Norge for tiden. Merket ligger godt etter både Audi og BMW så langt i år, og i 2010 ble det for eksempel solgt 2413 Audi A4, 1234 BMW 3-serie og 1102 Mercedes-Benz C-klasse.
Men det skyldes ikke at merket byr på dårlige modeller. Etter vår mening er C-klasse verdt pengene, og vi lot oss senest i 2009 begeistre av C 250 CDI Blue Efficiency, og sitter som nevnt også med en godfølelse etter noen prøvekjøringer med "nye" C-klasse. Og ute i Europa er salget godt.
Den oppfriskede og litt mer sporty versjonen av C-klasse kan kanskje hjelpe på tallene? Den er allerede ute hos norske forhandlere, og som tidligere er innstegsprisen for sedan 343 000 kroner, og 374 000 kroner for stasjonsvognen, som det selges flest av i Norge.
SEDAN |
ccm |
hk v. o/min |
Forbruk kombinert |
CO2-utslipp |
Reduksjon CO2 |
Pris |
Reduksjon pris |
Bensin |
|||||||
C 180 CGI BE |
1796 |
156 v. 5000 |
0,67 (0,64) |
157 (148) |
0 gram |
393 000 |
- 24 000 |
Diesel |
|||||||
C 180 CDI BE |
2143 |
120 v. 2800 |
0,48 (0,49) |
125 (129) |
- 5 gram |
343 000 |
0 |
C 200 CDI BE |
2143 |
136 v. 2800 |
0,48 (0,49) |
125 (129) |
- 6 gram |
379 000 |
- 14 000 |
C 220 CDI BE |
2143 |
170 v. 3000 |
0,44 (0,48) |
117 (125) |
- 10 gram |
430 000 |
- 30 000 |
C 250 CDI 4MATIC BE |
2143 |
204 v. 4200 |
(0,64) |
(167) |
0 gram |
599 000 |
- 20 000 |
Tallene i parentes er for automatgir. BE = Blue Efficiency
STVG. |
ccm |
hk v. o/min |
Forbruk kombinert |
CO2-utslipp |
Reduksjon CO2 |
Pris |
Reduksjon pris |
Bensin |
|||||||
C 180 CGI BE |
1796 |
156 v. 5000 |
0,68 (0,66) |
160 (155) |
0 gram |
413 000 |
- 31 000 |
Diesel |
|||||||
C 180 CDI BE |
2143 |
120 v. 2800 |
0,48 (0,51) |
125 (129) |
- 5 gram |
374 000 |
- 1000 |
C 200 CDI BE |
2143 |
136 v. 2800 |
0,48 (0,51) |
125 (129) |
- 6 gram |
399 000 |
+ 6000 |
C 220 CDI BE |
2143 |
170 v. 3000 |
0,47 (0,51) |
117 (125) |
- 10 gram |
450 000 |
- 29 000 |
C 250 CDI 4MATIC BE |
2143 |
204 v. 4200 |
(0,66) |
(167) |
0 gram |
619 000 |
- 28 000 |
Tallene i parentes er for automatgir. BE = Blue Efficiency
Les også:
Alle våre Mercedes-Benz-tester