Første tur med Kia Cee’d

Idiotisk navn, men bilen er bra

Kia Cee´d var en av klovnene i bilsirkuset. Ikke nå lenger.

TRUSSELVURDERING: Sett bort fra det tåpelige navnet med apostrof, er dette mye bil for pengene. Legg til syv års garanti, og du har en solid utfordrer i Golf-klassen. Foto: Gudrun Muschalla
TRUSSELVURDERING: Sett bort fra det tåpelige navnet med apostrof, er dette mye bil for pengene. Legg til syv års garanti, og du har en solid utfordrer i Golf-klassen. Foto: Gudrun Muschalla
Først publisert Sist oppdatert

Dette er ikke ment å være nedlatende, men et faktum: Kia lager middelklasseting, men lager dem bra.

Den første generasjonen C apostrof d, lansert i 2007, ble ikke bare bygd i Europa, men også designet og konstruert her.

Kia ga selvstyre til sin europeiske avdeling, og resultatet er at bilene verken føles eller ser koreanske ut. Spesielt denne nye Cee'd, fordi den flytter modellen opp et hakk.

Flott førermiljø

Andre generasjon Cee'd har et rent og stilsikkert designspråk, med karosseriet lagt vakkert over en helt ny plattform (Kia insisterer på at det er helt tilfeldig at akselavstanden er nøyaktig den samme som før. Hmm). Uansett er den lengre og bredere, og ikke overraskende er den dermed større inni. Bagasjerommet har et merkelig høyt gulv, men baksetet er rommelig og lett å komme til via store dører. Alt er helt adekvat.

Unntaket er førermiljøet, som er ganske eksepsjonelt. Her bør det påpekes at hver eneste bil under lanseringen var utstyrt med all verdens merkelige utstyr og dingser, men likevel viser utformingen, innpakkingen og den generelle finishen at Kia ikke hviler på sine laurbær. Dette er et firma som ennå er i den aggressive ekspansjonsfasen og jakter på VW-status.

Første dobbelkløtsj-girkasse

Serien består av tre dieseler og to bensinmotorer med direkte innsprøytning, med ytelser fra 90 til 135 hk.

Flaggskipet - en 1,6-liters bensin - er interessant fordi den kan kjøpes med Kias første dobbelkløtsj-girkasse noensinne. Den er ikke veldig kjapp, så se i stedet på den som et mer effektivt og tiltalende alternativ til den vanlige automaten. Selve motoren er fin dersom du bare padler på grunna, men blir mer bråkete og grov på høyere turtall.

Les også vår test av Kia Rio

KVALITET: Utformingen av førermiljøet, innpakkingen og den generelle finishen viser at Kia ikke hviler på sine laurbær. Foto: Riedmann
KVALITET: Utformingen av førermiljøet, innpakkingen og den generelle finishen viser at Kia ikke hviler på sine laurbær. Foto: Riedmann

I strupen på de beste

Velg heller en dieselmotor. Nei da, de er ikke musestille, men de er myke nok til ikke å være for forstyrrende, og gir et tiltrengt dreiemoment nede i registeret. De gjør med andre ord livet enklere.

Og det er dette Cee'd dreier seg om. Det ville vært enkelt å kritisere den elektriske styringen for å mangle følelse, og chassiset for å være greit, men kjedelig, men dersom du tenker på å kjøpe en Kia, vil du ikke plages av dette.

I stedet vil du merke forbedringene. Karosseriet er nå hele 45 prosent stivere, bjelkene er dyttet fulle av isolasjonsskum, vindusglasset er tykkere og motorfestene er nye. Dette har dempet fjæringsstøy og også en stor del av vei- og vindstøyen.

Og fjæringskomforten? Litt fast, ja vel, men ikke stiv nok til at du vil klage på den.

Dette er en god, ordinær bil, og viser med hvilken fart Kia har kommet seg framover og gått i strupen på de største aktørene i denne klassen. Prisen er heller ikke verst, og syv års garanti er det lite å si på.

Spesifikasjoner

EUROPEISK: Cee'd verken føles eller ser koreanske ut. Foto: Gudrun Muschalla
EUROPEISK: Cee'd verken føles eller ser koreanske ut. Foto: Gudrun Muschalla

Kia Cee'd 1,6 bensin

Motor: 1582 ccm, 4 sylindre

Drift: Forhjulsdrift

Hk: 128

Nm: 260

Forbruk: 0,41 l/mil

CO2-utslipp: 109 g/km

0-100 km/t: 10,9 sek,

Toppfart: 196 km/t

Vekt: 1300 kg

Pris: Fra 199 000 kroner

DOMMEN: Kia er endelig blitt voksen. Pass på, Focus, Astra og Golf, for Cee'd er nå en direkte trussel.

RIVALEN: Ford Focus - Cee'd har nå kommet langt nok til å bli vurdert ved siden av Focus. Ford må passe seg for denne bilen.

BEDRE: Karosseriet er nå hele 45 prosent stivere, bjelkene er dyttet fulle av isolasjonsskum, vindusglasset er tykkere og motorfestene er nye. Foto: Gudrun Muschalla
BEDRE: Karosseriet er nå hele 45 prosent stivere, bjelkene er dyttet fulle av isolasjonsskum, vindusglasset er tykkere og motorfestene er nye. Foto: Gudrun Muschalla

Les også:

Quiz: Hvilke SUV-er ser du her?

Nordmenn digger denne biltypen

OBS: Se opp, Focus, Astra og Golf. Foto: Gudrun Muschalla
OBS: Se opp, Focus, Astra og Golf. Foto: Gudrun Muschalla

Så mye må du betale for ekstrautstyret