Prøvekjørt: VW Golf VII
I nye Golf stemmer det meste
Vi har prøvekjørt den splitter nye utgaven av bestselgeren.
I en bilkontekst er en nybillansering av VW Golf en stor begivenhet.
Hvorfor? Fordi Golf år etter år har vært blant Norges mest solgte bilmodeller - ofte den aller mest solgte. Den utgående modellen, Golf VI, er Norges klart mest solgte bil i så langt i år.
Det er en prestasjon. Før det kommer en ny modell, pleier salget å synke. Folk venter på det nyeste i stedet.
Derfor er det kanskje ikke så rart at Golf har gitt navn til en bilklasse: Kompaktbiler blir ofte satt i en bås kalt Golf-klassen.
Uansett om de heter Ford Focus, Toyota Auris, Mazda 3, Honda Civic, Kia Cee'd, Hyundai i30 og Opel Astra, for å nevne noen konkurrenter. Volvo sier dessuten at de akter å rappe Golf-kunder med sin nye V40.
Vi har prøvekjørt den nye VW Golf og fått de første inntrykkene.
Er den helt ny?
Et betimelig spørsmål, for den forrige generasjonen var mer om en utvidet midtlivsoppgradering med ny design enn en total fornyelse.
Den sjuende Golfen i rekka er derimot ny fra bunnen av. Igjen kan et "hvorfor" være på sin plass, for den utgående modellen var en av de beste i sin klasse helt fram til produksjonsslutt.
Svaret er delt:
For det første er den nye Golfen i sin grunnleggende oppbygging klargjort for kommende hybrid- og elversjoner. For det bør man ha i dag.
For det andre er den tilpasset nye produksjonsmåter. Det enorme Volkswagen-konsernet lager mange modeller i hver klasse. Gjenbruk av tekniske løsninger er lurt. Volkswagen har sluttet å snakke om plattformer - nå handler det om " byggeklosser", eller moduler.
Den nye Golfen deler mange moduler med den nye Audi A3, og nye kompaktbiler fra konsernet kommer også til å bruke det nye modulsystemet i mange år framover.
For det tredje handler det om slanking. Moderne biler er blitt tunge. Golf VII er en av få som er lettere enn forgjengeren, selv om den har vokst med seks cm.
På skrytelistene snakker VW om opptil 100 kg lavere vekt. Det det gjelder modellene der alle slankemidlene er tilgjengelige. Andre versjoner er ikke slanket så mye.
Hva skiller den fra den gamle?
Utvendig er det helt klart at VW-designerne har vært opptatt av kontinuitet. En Golf skal se ut som en Golf. Ikke unaturlig, for den har vært en eventyrlig suksess. Over 29 millioner eksemplarer er solgt siden den første kom i 1974.
Ved siden av å være seks cm lengre, er den nye Golfen nesten tre cm lavere og en tanke bredere. I tillegg er forakselen skjøvet lengre fram og akselavstanden økt med seks cm til 264 cm. Dette bidrar til at den nye Golf-en i undertegnedes øyne ser mer dynamisk ut - litt mer langstrakt.
Innvendig har VW fornyet interiøret helt. I dashbordet er mye av betjeningen flyttet til den midtplasserte skjermen. I standardutgave er den på 5 tommer og i svart/hvitt, men den fås i versjoner på 5,8 og 8 tommer med stadig bedre utseende og stadig flere funksjoner desto mer du betaler.
Skjermen er plassert høyere, er større og har bedre funksjonalitet enn tidligere. Den betjenes med fingertrykk. Vi synes imidlertid den reagerer tregt.
En fordel med denne løsningen er at du slipper en mengde knapper plassert rundt omkring på dashbordet.
Mer plass
De ekstra centimeterne i lengde og akselavstand har ifølge VW gitt halvannen centimeter mer beinplass i baksetet. Dessuten har det oppgitte bagasjeromsvolumet økt fra forgjengerens 350 til 380 liter.
Om disse oppgitte målene samsvarer med det vårt gode, gamle målebånd forteller oss, skal vi komme tilbake til så fort vi får testet bilen ordentlig på norsk jord.
Undertegnede (187 cm høy) har for øvrig akkurat nok beinplass i baksetet når jeg sitter "bak meg selv".
Den nye Golfen kan fås med mer sikkerhetselektronikk enn den gamle, blant annet automatisk nødbrems ved kollisjonsfare og filskiftsvarsling. En såkalt multikollisjonsbremse som bremser ned bilen automatisk etter påkjørsel bakfra, er standard.
Hvilke motorer, til hvilken pris?
Alle priser for femdørsutgaven.
* Golf Trendline 1,2 85 hk TSI: 225 900
* Golf Comfortline 1,2 105 hk TSI: 255 300
* Golf Comfortline 1,2 105 hk TSI 7-trinns DSG: 273 400
* Golf Comfortline 1,6 105 hk TDI: 264 600
* Golf Comfortline 1,6 105 hk TDI 7-trinns DSG: 283 000
* Golf Comfortline 1,6 105 hk TDI 4MOTION: 298 000
* Golf Highline 1,2 105 hk TSI: 267 600
* Golf Highline 1,2 105 hk TSI 7-trinns DSG: 286 300
* Golf Highline 1,4 122 hk TSI: 279 300
* Golf Highline 1,4 122 hk TSI 7-trinns DSG: 295 700
* Golf Highline 1,4 140 hk TSI ACT: 288 900
* Golf Highline 1,4 140 hk TSI ACT 7-trinns DSG: 305 100
* Golf Highline 1,6 105 hk TDI: 277 000
* Golf Highline 1,6 105 hk TDI 7-trinns DSG: 295 900
* Golf Highline 1,6 105 hk TDI 4MOTION: 310 600
* Golf Highline 2,0 150 hk TDI: 308 800
* Golf Highline 2,0 150 hk TDI 6-trinns DSG: 328 400
* Golf Highline 2,0 150 hk TDI 4MOTION: 341 600
Hvilke versjoner er mest spennende?
Smak og behag, og ikke minst et pengespørsmål, men versjonen med firehjulsdrift og 1,6 TDI kan bli en slager i Norge. Tidligere har Golf kun vært å få med firehjulsdrift sammen med sterkere og dyrere motorer.
Vi kjenner dessuten 1,2 TSI-motoren med 105 hk som et meget godt alternativ, blant annet i den forrige Audi A3.
I tider da det snakkes om dieselkjøreforbud, er også 1,4 TSI ACT 140 hk verdt å se nærmere på. Den kutter ut sylindre ved lav belastning for å spare drivstoff og redusere utslipp, og det gjør at den kun koster knapt 10 000 kroner mer enn 122-hestersversjonen av 1,4 TSI.
Henger Golf med på alle punkter?
Det er det umulig å svare ordentlig på før en har testet viktige versjoner i Norge. Det som er et faktum, er at VW, formodentlig av prisgrunner, har valgt en enklere bakakselløsning (en såkalt fastmyk aksel eller torsjonsaksel) på alle versjoner under 122 hk.
Mens den utgående Golf-generasjonen har hatt flerleddet oppheng i alle modellversjoner, blir dette heretter forbeholdt de sterke utgavene. Vi har så langt ikke prøvd en Golf med den enkle bakakselløsningen.
Dessuten har "svake" motorversjoner kun fem gir, mens mange konkurrenter nå kun bruker manuelle kasser med seks trinn.
Når det gjelder kvalitetsfølelse, der Golf har vært ledende i sin klasse i mange år, er førsteinntrykket at den gode tradisjonen videreføres.
Hvordan kjører den?
Det enkle svaret er: Som en Golf. Akkurat som VW har fornyet designen på forsiktig vis, har de tatt vare på den grunnleggende kjørefølelsen. Men den virker mer komfortabel.
Vår prøvekjøringsbil er en 1,4 TSI ACT med DSG-girkasse og 140 hk. Den kjennes moderne og lettkjørt på alle vis. Dette er modellen med sylinderkutt, og det fungerer nesten umerkelig. Sylinderkuttet iverksettes dog kun ved svært forsiktig bruk av gassen.
Golf VII kan nå gi sjåføren mulighet til å velge kjøremodus på BMW-vis med flere trinn fra øko til sport. Med tastetrykk kan du påvirke gass- og styrerespons samt girskift ved automatgir. På en Golf med adaptive dempere reguleres også fastheten i understellet. Dette fungerer godt, og vi merker endringene i bilens karakteristikk. Ved å trykke på Mode-knappen ved siden av girspaken kan du endre bilens karakter fra ganske komfortabel til ganske så sportslig, fordi den blir stivere i oppsettet.
Den nye Golfen har dessuten en elektronisk differensial foran som bremser det indre hjulet hvis sensorer registrerer at hjulet sliter med grepet. Dette reduserer understyring. Golf viser god appetitt på svinger. Den er lettkontrollert og passe direkte
Men den nye Golf gir absolutt inntrykk av å være en bil som er i stand til å forsvare rollen som bestselger.
Prøvekjøringen har funnet sted i Italia. Reisen er betalt av Volkswagen.
Les også:
2012 2013 - Her er de beste vinterdekkene
Nye og strengere varebilregler
For under 100 000 kroner får du bruktbil som oser kvalitet