BMW i3

I november kan du sitte her

BMW sier de lager en bærekraftig elbil. Men ikke på bekostning av kjøreglede.

LOUNGE? Kupéen i i3 er luftig og romslig, og skal i følge BMW gi en ""lounge""-følelse. FOTO: BMW
LOUNGE? Kupéen i i3 er luftig og romslig, og skal i følge BMW gi en ""lounge""-følelse. FOTO: BMW
Først publisert Sist oppdatert

- Vi er veldig overrasket over suksessen til Tesla!

Oliver Walter er sjefen for BMWs i-produkter - elbiler og plug-in-hybrider.

Og han er altså ærlig nok til å innrømme at premiumbil-produsenten, og helt sikkert mange andre, er tatt litt på senga av det Tesla har fått til.

I november er BMWs første serieproduserte elbil i salg i Norge. i3, heter den, og er størrelsesmessig en slags "stutt-tjukk" versjon av 1-serie. Ellers har de to modellene knapt noe til felles, bortsett fra BMWs velkjente kjøreglede - for den lover tyskerne skal være fullt til stede også i elbilen.

Og det begynner jammen å haste litt for de store bilprodusentene. Tesla har varmet opp med sin Roadster, pøser nå ut på Model S - som nylig ble kåret til "Årets Bil" av magasinet Motor Trend. Og er godt i gang med SUV-en Model X, samtidig som en mindre sedan og en mindre SUV skal ut på markedet innen 3-4 år.

Og Tesla leverer rekkevidde BMW og de andre så langt ikke er i nærheten av! Og større rekkevidde er alfa og omega for at elbilene skal lykkes over tid.

TUSEN?: Ser vi over tusen slike på norske veier innen utgangen av 2014? Det tror BMW. Nå er dette konseptbilen; den serieproduserte versjonen vises først frem i slutten av juli. FOTO: BMW
TUSEN?: Ser vi over tusen slike på norske veier innen utgangen av 2014? Det tror BMW. Nå er dette konseptbilen; den serieproduserte versjonen vises først frem i slutten av juli. FOTO: BMW

Kjapp

BMW hevder at i3s styrke er at den er bygget fra grunnen av som en "superbil". Det er gjort store anstrengelser for å spare vekt. En kupédel i karbonfiberforsterket plast er satt sammen med en chassisdel i aliuminium (BMW kaller det Life Modul og Drive Modul).

Batteriene er plassert i midten under, og bidrar til et lavt tyngepunkt. Vekten er under 1250 kilo, vektfordelingen på hjulakslingene er 50-50 %. Og driften er selvsagt på bakhjulene. 0-100 km/t skal gå unna på 8,0 sekunder.

Dette, hevder BMW, skal gi en elbil som er underholdende å kjøre. Noe det ikke er noen grunn til å tvile på. Ulempen - om vi skal kalle det så - er at underholdende kjøring bruker mye energi, og reduserer rekkevidden.

BMW tror at de vil nå nye kundegrupper med i3. Hovedmålgruppen er den ansvars- og miljøbevisste bileier over 45 år. Men også urbane folk i alderen 35-50, som er opptatt av design, innovativ teknologi og bærekraft, er i siktet til markedsavdelingen.

Og BMW er nøye med å understreke at i3 er et bærekraftig produkt fra A til Å. Fabrikken drives for eksempel hovedsaklig ved hjelp av en vindmøllepark.

Under 300 000 kroner

LETT TILGANG: Denne dørtypen skal gjøre det lett og å gå inn i / ut av en i3. FOTO: BMW
LETT TILGANG: Denne dørtypen skal gjøre det lett og å gå inn i / ut av en i3. FOTO: BMW

I følge TNS Gallups Klimabarometer for 2013 er svært mange villige til å kjøpe elbil eller hybridbil i løpet av de kommende årene. Riktignok er hybridbilene klart mest populære, men 12 % av de spurte sier at de kan tenke seg en elbil neste gang.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Så markedet er der, også for i3. Og avgjørende for hvordan den klarer seg, og om BMW Norge skal klare målet om å selge minst 1000 i3 fra november og ut 2014, er kanskje først og fremst prisen.

Den er i dag ikke klar, men etter det vi erfarer vil den havne på under 300 000 kroner - i beste fall ned mot rundt 270 000 kroner.

Ingen billig bil med andre ord, fritak for engangsavgift til tross. Men så langt er det kanskje bare Tesla Model S av elbilene, som har fremstått som "billig" i forhold til hva man opplever å få igjen. Det skyldes at elbiler fortsatt er dyre å produsere.

Likevel er prisen antageligvis konkurransedyktig sett opp mot til modellen som vil fremstå som hovedkonkurrenten, i hvert fall til Ford og VW har sine el-versjoner av Focus og Golf på markedet. Vi snakker selvsagt om storselgeren Nissan Leaf, som i dag har en startpris på 231 000 kroner.

Joda; det er en forskjell på 50 000 kroner her, men i3 vil nok levere premiumkvalitet og stor kjøreglede, noe som vil få en del til å se bort i fra at den er dyrere og også har dårligere bagasjekapasitet enn Leaf.

Forhandlere

En annen faktor som selvsagt er viktig, er tilgjengeligheten på forhandlere og servicepunkter.

KONKURRENT: Nissan Leaf er hovedkonkurrenten. Men snart kommer det kompakte storselgere på elbil-scenen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
KONKURRENT: Nissan Leaf er hovedkonkurrenten. Men snart kommer det kompakte storselgere på elbil-scenen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

BMW Norge vil etablere i3-salg i Oslo (Bilia Oslo og Bavaria Oslo), Bergen (Jæger Sentrum), Trondheim (Sulland Auto) og Stavanger (Bavaria Stavanger).

Servicemuligheter vil det bli i en god del flere steder, blant annet i Haugesund, Kristiansund, Ålesund, Molde, Førde, Drammen og på Gardermoen.

</p> <h4>Les også:</h4> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article840573.ece">Et udiskutabelt terningkast 6</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article829660.ece">Gigantplass til under 100 000 kroner</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article839233.ece">Elsykkel-test</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/familiebiler/article841853.ece">Denne blir Norges råeste stasjonsvogn</a> </p> </div>