Hamskifte i populært segment
"Hyttebiler" er unikt i Norge, men nå endrer de seg
De signaliserer en sportslig livsstil, at man trener og drar på hytta for å sykle, padle kajakk eller stå ski. De høyreiste stasjonsvognene med firehjulstrekk og offroad-pynt har hatt en helt unik posisjon i Norge. Men nå skjer det et hamskifte.
Året var 1997. For første gang testet Vi Menn en Subaru Legacy stasjonsvogn som var hevet cirka fem centimeter og gitt navnet Outback.
Bilmodellen signaliserte starten på en ny trend: Høyreiste stasjonsvogner med firehjulstrekk og utvendige detaljer som store beskyttelseslister for å gjøre utseendet tøffere.
Subarus Legacy Outback, som senere bare ble hetende Outback, ble etterfulgt av modeller fra Volvo og Audi. De dannet et eget segment og ble en kjempesuksess.
– Det er nok flere aspekter som gjør at fenomenet med «hyttebiler» ble så populært i Norge. Utover 1990-tallet fikk vi en kraftig teknisk utvikling på drivlinjer og understell. Den gjorde bilprodusentene i stand til å gå fra røffe offroadmodeller, til høyreiste stasjonsvogner – og SUV-er – med bedre egenskaper i daglig bruk, sier Vi Menn Bils fagredaktør, Terje Bjørnsen.
Det var han som testet Outback for Vi Menn i 1997.
Bedre komfort
Ikke alle bilprodusentene hadde en SUV oppe i ermet. Volvo og Audi prøvde dermed – med stort hell, skulle det vise seg – å lage tøffe, SUV-aktige versjoner av eksisterende stasjonsvogner.
– Selv om de færreste har bruk for den ekstra bakkeklaringen, gir lengre fjæringsvei ofte bedre komfort og veiegenskaper på dårlig underlag enn i de normale utgavene av samme modell, uttaler Bjørnsen.
Volvo V70 XC og Audi A6 Allroad kom i en periode der mange nordmenn opplevde en betydelig velstandsutvikling. Blant annet kunne man investere i fritidsboliger og kjøpe biler man bare hadde drømt om tidligere.
Påfugleffekt
– Høyreiste stasjonsvogner som XC70 og V90 Cross Country har vært populære fordi de kombinerer plassen og de praktiske egenskapene til en stasjonsvogn med fremkommeligheten til SUV.
Stasjonsvogner har historisk sett vært veldig populære i Norge. Når man i tillegg kunne tilby bakkeklaringen og firehjulsdriften til en SUV, så traff mann nordmenns behov på en god måte, mener Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway AS
– I tillegg kommer påfugleffekten. Disse bilene sender et tydelig signal om at du er velstående, vellykket og kanskje aller viktigst; at man har en sportslig og aktiv livsstil. En boligfeltets kombinasjon av Børge Ousland, Bjørn Dæhlie og Aksel Lund Svindal, mener Bjørnsen.
Norsk fenomen
Det er ikke bare i Norge vi har satt pris på egenskapene og utseendet til de høyreiste stasjonsvognene.
Men bilklassen har aldri vært spesielt stor internasjonalt, og de tradisjonelle stasjonsvognene har de siste fem årene måttet vike plass for SUV-er og crossovermodeller.
– I tillegg har bilindustrien sin fulle hyre med å overleve skiftet til ladebiler, og har mindre ressurser til å lage spesialutgaver i liten skala. Et eksempel finner du hos Volvo, de lager jo ingen Cross Country-utgave av sin bestselgende, ladbare T8-versjon – verken i V90- eller V60-serien, påpeker Bjørnsen.
Les også: Bløffmakeren Viggo (22) dro til Geiranger og opprettet sitt eget lille, private politidistrikt
Ikke ladbar
Populær bruktbil
Analyser som Volvo Car Norway har gjort av bruktbilmarkedet sammen med Finn.no viser at Volvos merkeforhandlere selger Volvo XC70 32 dager raskere enn gjennomsnittstiden for alle modeller i bruktbilmarkedet. XC70 er den brukte Volvo-modellen som selges raskest på Finn.no
Erik Trosby i Volvo sier at han gjerne skulle tilbudt V90 CC og V60 CC som ladbare hybrider, men at fabrikken har besluttet å kun produsere disse med tradisjonelle forbrenningsmotorer.
– Årsaken er nok at Volvo sentralt har ønsket å prioritere ladbare drivlinjer på de modellene som selger mest på verdensbasis, og i resten av verden er det SUV som er mest populært. Cross Country-modellene er nok modeller som treffer best i de markedene som har skikkelig vintervær, sier Trosby.
Kraftig fall på statistikken
De mest populære høyreiste stasjonsvognene har tradisjonelt vært dieselmodeller og salgsstatistikken viser at velmaktsdagene er over.
I fjor ble det registrert 299 versjoner av modellen som startet trenden, Subaru Outback. Et av de beste salgsårene ble 2015 med 1364 solgte.
Volvo er blant merkene som har vært lengst på markedet i dette segmentet. Forløperen kom i form av V70 XC AWD i 1998. XC70 (som først het V70 Cross Country) ble lansert i 2000.
I løpet av de 18 årene som modellen var på markedet i Norge ble det registrert 17 000 XC70. Det gir et snitt på rundt 944 biler per år, med 2011 som et toppår da det ble registrert 1940 biler.
Det ble registrert over 1500 XC70 så sent som 2015 før den ble faset ut i 2016. I 2017 kom arvtageren V90 Cross Country. Det ble registrert 1252 versjoner i introduksjonsåret.
– Den absolutt største andelen Cross Country-biler er diesel. Vi hadde solgt betydelig flere dersom den hadde vært tilgjengelig som ladbar hybrid, sier Erik Trosby hos Volvo Car Norway.
Les også: Test av Audi e-tron 50
Allroad og Alltrack
Audi har hatt stor suksess med sine Allroad-modeller. Først A6 og deretter også A4.
Den første utgaven het Audi Allroad quattro og hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Genève allerede i mars 2000. Den var basert på A6, men hadde offroad-pynt, luftfjæring og nesten 21 cm bakkeklaring.
Beste salgsår for Audi A6 Allroad ble 2007 da det ble registrert 634 stykker til tross for en startpris på 715 900 kroner for en 180-hesters V6-diesel. A6 Allroad kunne sågar fås med 4,2-liters bensinmotor med 350 hk til over 1,2 millioner kroner.
I 2015 kom en ny A6 Allroad, og da vi testet den med treliters diesel med 272 hk, kåret vi den til den ultimate norgesbilen.
Men dyr var den: Nesten 800 000 kroner for en versjon med 211 hk. Likevel ble det registrert 591 nye A6 Allroad i 2015. Siden har det gått kraftig nedover. En ny A6 Allroad kom på markedet i år.
Dieselen har gjort den helt ukorrekt, men sett bort ifra dieselens posisjon, så konkluderte vi i testen av nye A6 Allroad at den er den beste luksusbilen for norske forhold.
Les også: Chris (29) har kjøpt seg to campingvogner i vår – dette er tabbene du må unngå
Firehjulstrekk
I 2009 fikk A6 Allroad selskap av A4 Allroad. Den ble en umiddelbar suksess. Toppåret var 2013. Da ble det registrert 1043 A4 Allroad. Året etter ble det registrert 867.
Da vi testet den i 2012 mente vi at den var en helstøpt bil for norske forhold og at A4 Allroad med toliters diesel var den beste A4-versjonen. Prisen for en godt utstyrt versjon lå over 600 000 kroner. Tross dieselens svekkede posisjon, så ble det registrert 866 eksemplarer av A4 Allroad så sent som i 2017 da en ny versjon ble lansert.
Men i fjor ble det registrert kun 65 stykker.
Mer folkelige Skoda Octavia Scout og VW Passat Alltrack har også vært svært populære. 1137 versjoner av Alltrack ble solgt i introduksjonsåret 2012 da Passat var Norges tredje mest solgt bil etter VW Golf og Ford Focus.
Alltrack-versjonen utgjorde nesten 30 prosent av Passat-salget i 2012. En toliters diesel med 140 hk kostet fra 450 000 kroner.
BMW er den eneste av de store tyske merkene som har holdt seg unna segmentet med høyreiste stasjonsvogner med firehjulstrekk.
Mercedes kom først på banen i 2016 med E-klasse All-Terrain.
Dieseldøden
De høyreiste stasjonsvognene har i overveiende grad blitt solgt med kraftige dieselmotorer.
Registreringstall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at dieselandelen har falt dramatisk. Mye skyldes at elektrifiserte biler er begunstiget med lavere eller ingen avgifter. I 2010 var dieselandelen av alle nyregistrerte personbiler på 74,9 prosent. Året etter var dieselandelen på 75,7 %, den høyeste andelen noensinne.
I 2016 hadde dieselandelen falt til 31,5 prosent, og i fjor utgjorde dieselbilene kun 16,0 prosent av personbilsalget.
Konkurranse fra SUV-ene
Men fallet i diesel er ikke forklaring alene.
– Volvo har solgt over 800 V90 Cross Country i snitt årlig siden lanseringen, så høyreiste stasjonsvogner selger fortsatt ganske bra. Men vi ser samtidig to trender som gjør at denne typen biler får noen utfordringer i markedet. For det første har stasjonsvognsegmentet fått stor konkurranse fra SUV-ene, som har vokst veldig de senere årene, uttaler Trosby.
En del kunder som tidligere ville valgt en høyreist stasjonsvogn har gått over til SUV, som det er mange flere modeller av på markedet i dag enn tidligere.
– For det andre har markedet dreid over på elektrifiserte alternativer og da synker salget av biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer. Så langt har ikke våre Cross Country-modeller vært tilgjengelige som avgiftsgunstige og drivstoffbesparende ladbare hybrider. Det gjør nok at mange Volvo-kunder har valgt en SUV eller vanlig stasjonsvogn i stedet, sier Trosby.
Som Vi Menn-abonnent har du
- Du har full tilgang til Vi Menn digitalt, last ned og prøv her: https://www.flipp.no/solo
2. Som Vi Menn-abonnent har du også rabatt på www.vimennpluss.no ,
Elektroniske variasjoner
Vi Menns Terje Bjørnsen legger vekt på at Norge er i en særstilling når det gjelder overgangen til ladebiler.
Flere av de bestselgende modellene det siste året til en viss grad viderefører mange av de samme egenskapene som gjorde Volvo V70 XC og Audi Allroad så ettertraktet for 20 år siden.
– Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Tesla Model X og Mercedes-Benz EQC er elektriske variasjoner over samme tema. Og med tilsvarende biler fra eksempelvis Ford, VW og Skoda rett rundt hjørnet, tror jeg vi trygt kan si at «hyttebilen» kommer til å leve videre. Den har bare fått en helt ny drivlinje.
Denne saken ble første gang publisert 22/04 2020, og sist oppdatert 02/12 2021.