Bilmessen i Detroit
Hybrid luksus
En internasjonal bilutstilling er et viktig utstillingsvindu for bilprodusentene. I år er det kanskje viktigere enn noen gang for produsentene å vise hva de kan og vil fremover. Og spesielt viktig er dette for de tre store, amerikanske bilprodusentene Chrysler, General Motors og Ford.
Alle de tre kommer fra Detroit og området rundt, så på Detroit-messen, eller NAIAS som den egentlig heter, spiller de på hjemmebane. Her må de overbevise både investorer, kjøperne, pressen og ikke minst myndighetene om at de er på rett spor.
Plugg-inn-luksus
Miljø-høydepunktet hos General Motors er en luksuriøs Cadillac-coupé ved navn Converj. 2+2-seteren er en forhjulsdreven plugg-inn-hybrid med litium-ion-batterier, som også skal klare en seks-sju mil på batterikraft alene, og som fullades på under tre timer.
Se vår video av de tre stores nyvinninger i toppen av artikkelen!
Én hybridløsning for alle
Hos Chrysler, og søstermerkene Dodge og Jeep, er det stort sett bare konseptbilen 200C som kan kalles en interessant, ny modell. Under skallet har den tøffe og relativt kompakte bilen - den er omtrent som en VW Passat i størrelse - en hybridpakke, uten at det er noe banebrytende ved den. Som hos de aller fleste andre bilprodusentenes kommende hybrider er den en plugg-inn-hybrid, så batteripakken kan også lades fra strømnettet så du kan kjøre bilen noen mil på elkraft alene.
Den mer eller mindre samme hybridpakken har de også satt inn i en rekke andre bilmodeller fra konsernet. Og jo da, hybriddrift gir lavere snittforbruk og dermed også lavere utslipp. Dessuten er det rimelig - både for produsenten, men også for kunden - å bruke det samme systemet i mange modeller. Så jo da, det hjelper. Men noe stort skritt fremover, det er det ikke.
Disse forurenser minst. Les den aktuelle topplisten her.
Shelby GT500-jubel
Men på den samme pressekonferansen presenterte legendariske Carroll Shelby den ansiktsløftede Shelby GT500-varianten av Mustang, til enorm jubel. Jubelen ble enda større da Shelbyen spant i vei der nede på parketten mens den kompressormatede V8-motoren brølte. Og enda mer jubel i salen kom da Ford-toppene kunne annonsere at den digre pickup-en F-150 var kåret til "Truck of the year" i fjor. Den var jo også USAs mest solgte bilmodell i fjor.
Her er våre kuleste bilvideoer.
General i trøbbel
På tross av at de har med seg Converj til messen, er kanskje General Motors den bilprodusenten som har minst å vise til hva miljøvennlighet og forandring angår. En ny utgave av den store SUV-en Cadillac SRX var med - riktignok ikke med V8-maskiner. Men treliters bensin-V6 eller 2,8-liters turbomatet bensin-V6 er vel kanskje ikke helt i tråd med det de amerikanske myndighetene så gjerne ønsker. Den litt mer kompakte crossoveren Chevrolet Equinox, stasjonsvognutgaven av store Cadillac CTS, og den gedigne luksussedanen Buick LaCrosse er heller ikke akkurat miljøvinnere. Selv om den første og den siste heller ikke kommer med amerikanernes standardmotor, altså en V8.
Se video av nye Mercedes E-klasse her.
Da er det nok bedre med Chevrolet Cruze - som kommer til Norge om ikke så lenge. Den både ser og kjennes bra ut, og kommer med anstendige motorer. Og den kompakte crossoveren Orlando kan også vise en mulig fremtid.
Vi ble ikke helt overbevist
De tre store bilprodusentene har ikke klart å overbevise oss om at de har det som skal til for å redde sitt eget skinn. Alle gjør noe, og noen mer enn andre, men fremdeles er det tydelig at det er gamle verdier som får råde. Messehallen var full av enorme beist som få faktisk har behov for, men som mange kjøper - i hvert fall nå som bensinprisen i USA er lav igjen.
Vi får satse på at alle lovnadene og fremtidsvisjonene holdes, og at de tre store klarer å holde ut lenge nok til å fullføre det de nå så vidt har begynt å jobbe med.
Les også:
Skrotbil solgt for 1,5 millioner kroner!
Denne saken ble første gang publisert 12/01 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.