Lamborghini Estoque

Hverdags-Lambo

Lamborghini Estoque er faktisk en bil til mor, far og barna – hvis du har råd.

Først publisert Sist oppdatert

Etter flere uker med detaljbilder får vi endelig se hvordan hele bilen ser ut. Lamborghini sier at dette er en konseptbil, men når de er så pass utviklet og lite radikale som denne, kommer de som regel i produksjon om ikke så altfor lenge.

Se "familie-Lamborghini'n" på video her.

Den italienske superbilfabrikken har tradisjon for å velge navn som kan være vanskelige å uttale for oss her oppe i nord, men de har også valgt det pga. betydningen: Estoque er navnet på sverdet en tyrefekter bruker når han gir oksen dødsstøtet.

Lamborghini sier selv at bilene deres skal være kunstverk som kan gjenkjennes på et blunk, og det er definitivt denne også. Selv om en firedørs sedan i utgangspunktet er ganske langt unna en Gallardo eller Murciélago, er det ikke vanskelig å se at dette er en italiensk superbil.

Oppdatert nyhetsguide Paris-utstillingen

Lav og bred er stikkord som passer til denne bilen. Estoque er nemlig bare 1,35 meter høy, samtidig som den er 2 meter bred, og det høres ut som idealmål, spør du meg, iallfall når hekken er så vakker som dette.

Dette er heller ikke den eneste firedørs sportsbilen som er i anmarsj. Porsches Panamera vil bli vist fram i løpet av Paris-utsillingen, og Aston Martin har også en firedørs coupé på trappene, men deres Rapide er nok fortsatt noen måneder unna.

Les også:

Nye superbiler til Paris-messen

Audi R8 - Blinkskudd i superklassen

Første diesel-Lambo?

Motorplasseringen har blitt endret i forhold til resten av dagens Lamborghinier. De har motoren rett foran bakakslingen, mens du i Estoque finner den rett bak forakslingen. Det har samme effekt, nemlig tilnærmet perfekt vektbalanse, som igjen bidrar til vanvittige kjøreegenskaper.

På motorfronten er det ikke klart hva som vil bli den endelige løsningen. Denne konseptbilen har V10-motoren fra Lamborghini LP560-4. Italienerne antyder også at flere andre teknologier kan være aktuelle. Det mest åpenbare alternativet er en mindre V8er med turbo, noe som vil kunne holde effekten på det samme nivået, men minske forbruket.

Følger de derimot miljøtrenden - i den grad en Lamborghini med over 500 hester kan være miljøvennlig - kan det være aktuelt med en batteriassistert V8 eller en superheftig dieselmotor. Lamborghini er som kjent eid av Volkswagen-gruppen, som også eier Audi. Dermed er det en sjanse for at vi får se Audis V12 TDI i denne bilen.

For å sikre grepet har bilen også det samme firehjulstrekksystemet som søstermodellene. Det passer også fint hvis du skal på hyttetur med familie og pikkpakk.

Innvendig er det all den luksus man kan forvente av en bil i denne klassen. Fire sportsseter gjør at du kan ta med deg både kona og ungene på helgetur. Hvilken kundegruppe Lamborghini sikter seg inn mot er ganske tydelig når de sier at bagasjeromemt har plass til "flere golfbager".

I følge produsenten er dette kun en konseptbil, så de vil ikke si noe om når den kommer. Men vår erfaring er at det ikke vil ta mer enn et års tid før vi kan se de første spionbildene av denne bilen.