Vikeplikt
Hvem har vikeplikt her?
Flertallet vet ikke hvem som skal kjøre først.
Kombinasjonen bilister og syklister i trafikken fører ofte til konflikter. Det gjelder spesielt når begge gruppene tror at de har retten på sin side.
Spørsmålet er om alle kan reglene like godt som de burde. Det viser seg å ikke være tilfelle. Vikepliktsreglene for syklister og bilister er så kompliserte at selv de ansatte i Vegvesenet har problemer med å skjønne dem.
I siste utgave av Statens Vegvesens "Vegen og vi"-magasin, har Vegvesent gjennomført en undersøkelse blant syklister og sine egne ansatte i region Sør.
Konklusjonen er at flertallet tok feil av den, i utgangspunktet, relativt enkle regelen:
Hvem har vikeplikt dersom en bilvei krysser en gang- og sykkelvei?
Halvparten av syklistene svarte at de har vikeplikt, mens flertallet av Vegvesenets ansatte mente at bilføreren har vikeplikt.
Trafikkreglenes §7-4 er imidlertid klar på hvem som i utgangspunktet skal vike. Der står det nemlig følgende:
"Kjørende som vil inn på eller krysse vei fra sykkelvei, gangvei eller fortau, har vikeplikt for trafikant på veien".
Syklister på gang/sykkelvei har altså vikeplikt for biler på veien.
Skaper farlige situasjoner
- Undersøkelsen viser at vi har gjort jobben vår som syklistenes ombud, sier Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes Landsforening (SLF).
Vikepliktsreglene ble tatt opp i Stortinget i fjor sommer etter initiativ fra SLF. Flertallet var enige om at vikepliktsreglene skulle gjennomgås.
SLF mener det er viktig at vikepliktsreglene gjennomgås fordi uklarhetene bidrar til å øke farene for ulykker.
- Mange av risikosituasjonene i trafikken, handler om uklart regelverk - og gjerne i kryss, eller i overgang der sykkelveien eller sykkelfeltet slutter, uttaler Gjøs.
Ikke nødvendigvis noen ulempe
Statens vegvesen mener at det ikke nødvendigvis er noen ulempe at det er usikkerhet rundt vikepliktsreglene.
Det kan nemlig føre til mer aktsomhet i disse situasjonene. De påpeker imidlertid at det som er farlig er dersom begge grupper står på det de tror er sin rett.
- Hovedargumentet mot å gi bilister vikeplikt for syklister på gang- og sykkelvei, har vært at det kan redusere syklistenes aktsomhet i kryss og dermed føre til flere ulykker, sier Ann Karin Midtgaard i Statens Vegvesen.
Det er særlig bilister som skal svinge av fra hovedveien og krysse gang- og sykkelveien som vil ha problemer med å se syklister i samme kjøreretning som seg selv, mener Midtgaard.
Statens Vegvesen sier at man har to muligheter slik situasjonen er i dag. Man kan enten fortsette med dagens regler, men skilte og markere slik at reglene blir klarere for alle. Det andre alternativet er å gi syklistene høyere prioritet.
I forslaget til Nasjonal Transportplan for 2014-2023 skal vikepliktsreglene gås gjennom på nytt, så hva som blir den endelige løsningen gjenstår å se.
Les også: