Snuser du på ny bil?
Hva lukter bilen din?
Bilprodusentene legger ned store ressurser i hvordan bilene deres skal lukte. Noen lykkes. Andre gir oss rene stinkbomber.
Tidligere landslagskokk, bil- og- MC-entusiast Tor Morten Myrseth er vår testsjef, i en uhøytidelig runde nybil-sniffing. Han har klare meninger, hva lukt i bil angår.
Les også: Slik blir du kvitt røylukt
- Når jeg setter meg inn i en ny bil vil jeg at den skal lukte noe ekte, og ha et særpreg. Deretter kan jeg sette mitt særpreg på den, for eksempel i form av hva jeg bruker til å rengjøre den med. Noen knuser jo alt annet ved å bruke wunderbaum eller noe sånt. Jeg kunne ikke tenke meg å tilføre bilen min kunstig lukt!
Er det noe kokken vår synes er verre enn wunderbaum, er det røyklukt.
- Den sure lukta som oppstår fra røyk er fæl, og du får den heller ikke bort uten å klore bilen din. Røyk i bil er tabu, og fører utvilsomt til et ekstra verditap!
Vi starter med Citroën, som tar dette med lukt i bil særdeles alvorlig, med et team av kjemikere som analyserer materialer helt ned til molekylnivå (da vi gjorde testen, vurderte franskmennene å gå over til elektroniske sniffere).
Resultatet er likevel nedslående, generelt sett.
- Kjønnsløst. Litt tunga ut av munnen, og ingen assosiasjoner å få. Virker litt fake, litt syntetisk.
En C5 får direkte stryk.
- Her er det en utrolig fremtredende lukt. Skjemmende! Litt rensemiddel, liksom. Tenk på at du åpner en god, eikepreget vin du forventer mye av, og så viser det seg at korken har trukket luft, noe som gjør at du plutselig kjenner eimen av dårlig vin. Denne lukta her blir jeg rett og slett litt grinete av, og jeg tror jeg ville ha blitt kvalm av den hvis jeg måtte sitte her lenge.
Les test av Citroën C5 her (ny og gammel versjon)
Mmm...
Turen går videre. Til BMW og Porsche. Stemningen stiger. En BMW M5 med skinninteriør synes Myrseth lukter maskulint fjøsaktig, ekte og grovt på en positiv måte. Et besøk i en Porsche 911 ødelegger heller ikke humøret.
- Her lukter det mer parfymert. Litt vanilje, litt søtt. Ikke så sterkt som i BMW, litt mindre fjøs, liksom. Og den parfymerte lukta er ekte, her er ingen lukt av essenser.
Deretter snuser vi på en Volvo V50 med skinninteriør. Og kokkens nesebor trives fortsatt godt.
- Her finner jeg igjen den gode, ekte og litt maskuline fjøs-lær-skinnlukta. Veldig rent! Det er også en antydning ull her. Litt sau, liksom. Og nøtt. Det siste er jo litt merkelig, siden det ikke er noe tre her. Uansett er her rene og gode lukter, og ingenting som forstyrrer.
En XC90 sammenlignes med BMWs litt grovere skinnlukt, mens en V50 med stoffseter forvirrer. Har det vært noen der? Er det en demobil? Her lukter kristenmanns blod!
Av en Audi A6 lukter det storfugl i skinn og alcantara. Eller?
- Hm. Skinnlukten er svak, men god. Og så lukter det faktisk litt brent, i en positiv forstand. En slags svakt parfymert bållukt. Slik det lukter når du fyrer i peisen. Spør meg ikke hvorfor, for det er jo ikke noe treverk her. Kan det være alcantaraen som lukter? Ellers ikke noe spesielt, ikke noe fremtredende.
I en Audi med kun skinn i setene fornemmer Myrseth lukten av mer parfymert skinn, som en mellomting av voks og frukt. Litt blomst. Tulipan! Odøren er ren, uten bilukter. God.
Nedtur
Ford er neste merke ut. C-Max og Mondeo vekker ingen begeistring hos Myrseth, som setter et ord på odøren undertegnede amatørsnuser assosierer med "industri".
- Bilene har en utrolig fremtredende lukt. Faktisk grenser den mot lakk; syntetisk og skarp. Ingen god lukt, nei. Sorry!
Koreanske biler, da? Vi prøver en Hyundai. Der blir Myrseth sittende lenge. Snuser og sniffer. Forgjeves.
- Det lukter jo faktisk ingenting her. Helt dødt. Ikke en dritt! Og det synes jeg ikke er ok. For det blir litt pregløst, liksom.
Det samme med en Mazda 6. Resultatet er lik null. Så vidt litt vokslukt, fornemmer Myrseth. Men kjønnsløst!
Hva med premiummerket Mercedes-Benz? I en C-klasse kommer turens store og nostalgisk forankrede overraskelse. Myrseth setter seg inn, åpner slusene og innhalerer dypt. Måper. Kommer ut, og spør om vi husker noe spesielt vi ikke likte i barndommen.
Det var faktisk ikke så rent lite, men hverken gulost, tomater eller at vi ikke fikk se Detektimen får gjennomslag hos mesterkokken. Men inne bak rattet skjønner vi hva Myrseth tenker på.
- Det lukter rett og slett tran. Eller harsk olje, som heller mot tranlukt. Merkelig. Lukten er ikke ubehagelig, men kanskje litt vel fremtredende.
Amerikansk neste. Biff, mon tro? Ikke i Hummer H2. Der rammes Myrseths nese av solid og maskulin fjøslukt. Og litt ull, her også. Litt "BMW". I Cadillac CTS, derimot, er opplevelsen annerledes.
- Det er en tung søtlukt her. Litt syntetisk. "Waxy". Faktisk en smule wunderbaum-følelse. Litt negativ er jeg til lukten i denne bilen.
Til slutt plasserer vi mesterkokkens skinker i en Toyota Corolla med stoffseter. Opplevelsen blir temmelig intetsigende. "Det lukter ny og vokset bil, litt syntetisk. Punktum."
Disse lukter best
Og dermed er vi kommet til desserten. Oppsummeringen. Verst ut kommer uten tvil Citroën, hvis odør Tor Morten Myrseth opplevde "forstyrrende".
Mest maskulin var BMW M5, som signaliserte noe "rått, heftig, ekte og urpreget". Biler uten lukt får varsellampene til å blinke hos vår mann. Dødt materiale er riktignok kokker vant med, men det skal likevel pirre sansene.
Best? Det står mellom Porsche og Volvo. Uavgjort!
Før vi mottar sure oppstøt fra Citroën-eiere og andre som kanskje synes at denne artikkelen stinker - vi påberoper oss ingen form for vitenskapelig tyngde eller objektiv sannhet i vårt sniffende streiftog i nybilenes verden. Testen er dessuten gjort for en tid tilbake, og ting kan ha endret seg i en og annen ny modell eller facelift.
Men nye biler lukter forskjellig, også i dag. Og du som snuser på noe nytt i garasjen, bør bruke alle sanser før du bestemmer deg. Også luktesansen.
Hva mener du om lukt i nye biler? Noen favoritter? Verstinger? Har du tips om hvordan man kan få god lukt i brukte biler? Eller om hvordan man blir kvitt røyklukt i bil? Bruk gjerne kommentarfeltet under.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 05/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.