Teknologi
Høstens største Ford-nyhet kan «se» fotgjengere
Og bremse selv om ikke sjåføren gjør det.
Utviklingen av sikkerhetsteknologi går raskt. Om ikke så lenge vil det finnes biler der frontruta ber deg bremse og svinge, og biler som tilsynelatende har gjennomsiktige deler.
Fra før vet vi dessuten at Volvo jobber med et system som skal gjenkjenne elg og andre dyr. Volvo er også blant merkene som allerede i dag har systemer som kan gjenkjenne fotgjengere, og fra i år også syklister.
Ford har i noen år tilbydd omfattende sikkerhetspakker rimelig til flere av sine modeller. Denne elektronikken er i stor grad hentet fra nettopp Volvo, som Ford eide inntil for noen år siden.
Kamera og radar
Nå følger Ford etter Volvo med fotgjengergjenkjenning. Den nye Mondeoen, som kommer i salg i Norge helt mot tampen av året, kan oppdage personer foran bilen eller tett inntil veien.
Det er et kamera i frontruta som sammen med en radar i støtfangeren «ser» det som skjer foran bilen.
Systemets database bearbeider denne informasjonen. Blir det kamera og rader ser identifisert som et menneske, aktiveres systemet ytterligere.
Først legger bremseklossene seg nærmere skivene, og sjåføren varsles. Hvis sjåføren ikke reagerer, vil bilen bremse av seg selv. Denne delen av autobremsesystemet virker opp til 80 km/t.
Fotgjengergjenkjenningen er en del av et større automatisk bremsesystem. En del av systemet virker opp til 50 km/t og har til hensikt å hindre at du kjører inn i bilen foran ved bykjøringsfart.
En annen del av systemet tar over i hastigheter fra 50 km/t og opp til bilens toppfart.
Det er ikke oppgitt hvilke deler av dette autobremssystemet som er standard, og hva som er ekstrautstyr.
Overvåking av det som skjer rundt bilen, er en viktig del av det som til slutt vil gi oss selvkjørende biler. Vi har allerede kjørt en Mercedes i flere kilometer i bytrafikk uten å ha hendene på rattet eller føttene på pedalene.
LED-lys som tilpasser seg
Mondeo er dessuten en av flere biler som nå kommer med mer avanserte LED-frontlys enn det som har vært vanlig til nå. Bilfabrikkene kjemper en LED-lyskamp, og særlig har BMW og Audi kranglet mye om hvilket merke som er best.
«Adaptiv» er et stikkord i denne sammenhengen. Ford oppgir at med Mondeos system blir lysstrålens vinkel og intensitet justert ut fra kjøreforholdene.
Fra før er det kjent at Mondeo blir første bil i Europa med oppblåsbare sikkerhetsbelter i baksetet. Beltene blåses opp ved sammenstøt, og dermed dekker de et område av overkroppen som er fem ganger større enn med et vanlig belte.
Priser for den nye Mondeoen, som også vil komme som hybrid, er ikke klare ennå. Ford i Norge hevder at prisene vil bli «svært konkurransedyktige», uten å gå nærmere inn på hva det betyr.
Mondeo kommer på markedet omtrent samtidig med den nye utgaven av VW Passat, som også regnes som den kanskje hardeste konkurrenten.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om Ford-biler?
Stasjonsvognene du skal se etter - 20 modeller vi anbefaler
Vi har testet tre tøffe stasjonsvogner med firehjulsdrift opp mot hverandre