Paris-utstillingen 2012
Høstens største bilnyheter
Paris-utstillingen åpner for pressen på torsdag. Her er de viktigste nyhetene som vises frem.
Bilutstillingen i Paris går av stabelen i slutten av september annethvert år (de andre årene holder utstillingen hus i Frankfurt). Denne høstutstillingen er, sammen med Genève-utstillingen i mars, en av de viktigste arenaene for bilprodusentene å vise frem sine nyheter på.
Hvert år blir det sluppet en hel rekke nye modeller, og mange av disse vises frem for første gang i Paris - så også i år.
På utstillingsgulvet finner man alt fra nye familiebiler fra Mazda og Volkswagen til superbiler fra Aston Martin og Jaguar. Under får du en oversikt over de viktigste produksjonsmodellene som vises frem på årets utstilling. Flere produsenter har også med seg en rekke konseptbiler i mer eller mindre produksjonsklar tilstand, men disse vil vi ta for oss senere.
Volkswagen Golf VII
Det sier seg selv at det er en stor nyhet når en ny Volkswagen Golf blir lansert. Man kan mene hva man vil om den relativt konservative tyskeren, men at mange ser frem til at en ny modell er ikke rart.
Golf er tross alt den tredje mest solgte bilmodellen i historien med nesten 30 millioner biler (kun Ford F150 og Toyota Corolla er solgt i flere eksemplarer).
Den syvende generasjonen er helt ny, og blir den første VW-bilen som tar i bruk konsernets nye plattformkonsept med det velklingende navnet Modularer Querbaukasten (MQB). Dette er samme plattformkonsept som nye Audi A3 bygger på.
Mer avansert utstyr og lavere vekt er blant de viktigste endringene sammenlignet med forgjengeren. På motorfronten er mange av dagens maskiner med videre, men en ny 1,4-liters bensinturbo med spennende teknologi er på plass. Den kutter blant annet to sylindre når den ikke har behov for all kraften.
Du kan lese mer om nye Volkswagen Golf her.
Mazda 6 Stasjonsvogn
Mazda har lenge slitt med å få fart på salget her til lands. Det endret seg imidlertid da de lanserte kompakt-SUV-en CX-5 tidligere i år. Nå gjenstår det bare å se om de klarer å overføre suksessen til mellomklassebilen Mazda 6.
Sedanmodellen ble vist frem i Moskva for en måneds tid siden, men det er stasjonsvognen som er viktig her til lands - og den blir vist frem for første gang på Paris-utstillingen.
Mazda fortsetter med sin såkalte Skyactiv-teknologi, og dette blir den andre bilen som blir laget etter denne filisofien. For Skyactiv er ikke én enkelt teknologi, men heller en gjennomgripende tankegang som tar for seg alle aspektene ved bilen. Det gjelder blant annet vektbesparende byggemetoder og nye motorer.
Bilen vil bli tilgjengelig med både diesel- og bensinmotor. Førstnevnte er en 2,2-liter som leveres i to versjoner. Vi går ut fra at disse vil yte det samme som i CX-5, hvilket vil si enten 150 eller 175 hester. Bensinmotoren er en 2-liters sugemotor på rundt 160 hester.
Toyota Auris
Toyota Auris (eller Corolla som den het for noen år siden) har aldri vært markedets mest spennende bil. Det har imidlertid vært et trygt bilkjøp på alle måter, og det er noe mange er på jakt etter. Dagens modell har vært på markedet siden 2006, og det betyr at det er på tide med en ny modell om ikke alt for lenge.
Toyota sier selv at den nye bilen skal ha bedre kjøreegenskaper, mer utstyr og lavere driftskostnader enn forgjengeren. Dimensjonene er omtrent like, med en akselavstand på 2,6 meter. Den totale lengden har imidlertid økt med tre centimeter. Bilen skal også veie en smule, opptil 40 kilo, mindre enn forgjengeren.
På motorfronten vil du kunne velge mellom flere av Toyotas velkjente motorer - inkludert en hybridversjon med samme drivlinje som dagens modell.
Toyota trekker også frem bedre støydemping som én av forbedringene sammenlignet med dagens modell. Både motorrommet, hjulhusene og dashbordet skal ha fått bedre støydemping.
Audi A3 Sportback og S3
Vi har allerede både sett og kjørt nye Audi A3, men da i tredørsversjon. Her til lands er det Sportback-utgaven med fem dører som vil stå for mesteparten av salget, og den vises frem i Paris.
Den største forskjellen sammenlignet med tredørsversjonen er naturlig nok lengden. A3 Sportback har fått nesten 6 centimeter lenger akselavstand, og dermed bør bakseteplassen også være merkbart bedre. Nye A3 er også lettere enn forgjengeren. For Sportback betyr dette en vektreduksjon på opptil 90 kilo. Med en 1,4-liters turbomotor under panseret veier ikke A3 Sportback mer enn rett over 1200 kilo.
For de som synes en vanlig A3 blir litt kjedelig, viser Audi frem en ny utgave av den mer sportslige S3. Under panseret sitter det en ny toliter med turbo som yter 380 Nm mellom 1800 og 5500 o/min og 300 hester ved 5500 o/min. Motoren har samme boring og slaglengde som den forrige toliteren, men Audi hevder at dette er det eneste den deler med forgjengeren.
0,100 skal gå unna på 5,1 sekunder med dobbeltclutchkassen S-Tronic og 5,4 sekunder hvis du foretrekker å gjøre jobben selv. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, og med automatkassa skal bilen klare seg med 0,69 liter på mila (0,7 med manuell kasse).
Kia Carens og pro_cee'd
Koreanerne har utviklet seg voldsomt de siste årene, og de ser ikke ut til gi seg med det første. Sist ut i Kia-familien er en ny Carens. Det er en liten MPV som konkurrerer med biler som Toyota Verso og Ford C-Max.
Kia har ikke sluppet mye informasjon om den nye bilen enda. Det eneste vi vet er at den bygger på en helt ny plattform. Sannsynligvis vil bilen få både diesel- og bensinalternativer under panseret. Vi vet blant annet at Kia har en 1,6-liters bensinmotor med turbo på trappene, og det vil være naturlig at denne også finner veien inn i Carens. I tillegg kan vi nok forvente en 1,6-liters dieselmotor på rundt 120 hester.
Også tredørsversjonen av kompaktbilen cee'd vil få sin debut på Paris-utstillingen. Den har fått det internettvennlige navnet pro_cee'd, og skal fri til den mer sportslig orienterte gruppen av kompaktbilkjøpere.
Da vi kjørte langtest av femdørsversjonen, opplevde vi ikke bilen som spesielt sportslig. Kia sier imidlertid ingenting om hvorvidt pro_cee'd vil få et mer sportslig understellsppsett som står bedre til bilens utseende.
Mini Paceman
Bilprodusentene kommer stadig opp med nye nisjer som de mener bør fylles. Det er grunnen til at vi har biler som Mercedes CLS, BMW X6 og nå også Mini Paceman.
I bunn og grunn kan man si at Paceman er en todørs versjon av Minis kompakt-SUV Countryman. Det tysk-engelske merket sier selv at Paceman er et sporty og elegant valg for individualister på jakt etter en premiumbil i kompaktklassen.
På motorfronten vil Paceman være tilgjengelig med fire valg som strekker seg fra 112 til 184 hester. Den sterkeste bensinmotoren og begge dieselalternativene vil være tilgjengelig med Minis firehjulsdriftsystem som kalles All4.
Mini vil også vise frem sin raskeste modell hittil på utstillingen. Den heter John Cooper Works GP, og vil kun produseres i 2000 eksemplarer. Den har en 218-hesters turbomotor under panseret, og skal klare sprinten til hundre på 6,3 sekunder samt ha en toppfart på 242 km/t.
Jaguar F-Type
På fjorårets Frankfurt-utstilling fikk vi se et Jaguar-konsept med det velklingende navnet C-X16. I Paris får vi endelig se produksjonsversjonen av Jaguars nye sportsbil.
Dette blir en mindre og mer sportslig bil enn den etter hvert så velkjente XK, og blir Jaguars første helt nye modellserie siden den Mondeo-baserte X-type ble lansert i 2001.
Detaljene er fortsatt usikre, men på motorfronten venter vi blant annet at F-Type vil få en ny kompressormatet V6 samt at den leveres med en versjon av Jaguars 5-liter - enten med eller uten kompressor.
Peugeot RCZ
Peugeots aller kuleste modell får en liten oppdatering i år. I all hovedsak består den av en ny front som står mer i stil til resten av modellprogrammet. Også på innsiden vil det bli noen forbedringer som skal sikre et mer eksklusivt inntrykk. Heldigvis blir det ingen endringer på taket som gjør at denne bilen virkelig skiller seg ut.
Det som kanskje er mer spennende, er imidlertid at Peugeot også viser frem en bil de kaller RCZ R Concept. De sier selv at dette er en bil som vil komme på markedet om et års tid, så konsept-delen av navnet er kanskje litt overflødig.
Denne vil ha samme 1,6-liters turbomotor som vi finner i de mer normale RCZ-variantene, men med en del ekstra krefter. 260 hester hevder Peugeot at de henter ut fra 1,6-literen. Det gir en litereffekt på imponerende 160 hk/liter.
RCZ R vil også få en Torsen-differensial på forakselen for å hanskes med de ekstra kreftene samt oppgradert understell for å sikre enda sportsligere egenskaper.
Aston Martin DB9
Den britiske GT-bilen får en del oppgraderinger fra og med neste år. Utvendig er det snakk om noen små endringer som gjør at den allerede vakre bilen holder seg moderne.
6-literen under panseret har fått noen oppgraderinger, og nå yter V12-maskinen 510 hester (mot 470 hester i dagens modell).
Også på innsiden har bilen fått noen oppgraderinger for å holde følge med de få konkurrentene som finnes. Nye DB9 vil bli tilgjengelig som både coupé og cabriolet (Volante).
Hvis ikke det skjer noe dramatisk med prisen, vil det fortsatt være veldig dyrt å gå til innkjøp av en DB9. Dagens modell koster snaue 2,6 millioner, og med enda flere hester i staller ser vi ikke for oss at neste års modell blir noe billigere.
1-serie med firehjulsdrift
For første gang lanserer nå BMW 1-serie med firehjulsdrift. Premiumkompaktbilen kan allerede skilte med gode kjøreegenskaper, men nå får den også vinteregenskaper som kan konkurrere med Audi A3 Quattro.
I første omgang blir det bare to modeller som får xDrive: 120d og 135i. Med andre ord blir 1-serie med firehjulsdrift ikke spesielt billig. Billigste 120d i "norgesversjon" med 163 hester koster i dag rett i underkant av 350.000 kroner, mens versjonen med 184 hester er nøyaktig 20.000 kroner dyrere.
Hvorvidt firehjulsdrift blir tilgjengelig på i kombinasjon med begge modellene gjenstår å se. På andre BMW-modeller koster det deg omtrent 40.000 kroner å få drift på fire sammenlignet med en tilsvarende motorisert bakhjulsdreven bil.
BMW vil også vise frem en 114d i Paris. Denne vil ha den nye 1,6-literen som finnes i 116d EfficientDynamics, men da med 95 hester. Med denne motoren skal 1-serie klare seg med 0,41 liter på mila i EU-syklusen.
Les også:
Denne er minst like bra som BMW, Audi og Mercedes
Her er de ti mest trendy bilene akkurat nå