Paris-utstillingen
Høstens beste bilnyheter
Liten luksus-SUV, smart Toyota-småtass eller rå kraft og luksus - valget er ditt.
Paris er stedet for høstens nyheter på bilfronten. På den store europeiske bilutstillingen lanseres nyheter på løpende bånd. Noen er lekket på forhånd, mens andre venter helt til utstillingen åpner.
Her finner du noen av de viktigste nyhetene innenfor begge kategorier.
0-100 på 2,5 sekunder
Lamborghini Sesto Elemento er en ekte superbil. Ytelsene lukter det svidd av: 2,5 sekunder skal det ta å flytte bilen fra 0 til 100 km/t.
Ved siden av at V10-motorens 570 hk skal ha sin del av æren, er dette også et resultat av en lettvekststrategi: Bilen veier under et tonn.
Toppfarten er ifølge Lamborghini på "godt over 300 km/t".
Ny Toyota-tass
Verso-S er under 4 meter lang, men Toyota lover at den skal romme riktig så mye. I tillegg til mer plass enn en normalt ville ventet i en så liten bil, har den også en rekke oppbevaringsløsninger i beste flerbruksbiltradisjon.
Samtidig melder Toyota at bilen byr på en kvalitetsfølelse som ikke er vanlig for bilstørrelsen.
Toyota omtaler Verso-S som noe i retning av en etterfølger til Yaris Verso, som i Norge blant annet ble populær blant håndverkere. Verso-S kommer med motorer med fra kun 113 g CO2/km, hvilket bør gi pene priser.
Eldrevet familiestasjonsvogn
VW-eide Skoda er opptatt av å vise sin grønne side. Blant nyhetene er en batteriedrevet Octavia stasjonsvogn (som du kan lese test av i normalversjon her), altså en vaskekte familiebil med det som trolig er starten på framtidas framdriftsteknologi.
Om det ikke skorter på plass, gjenstår imidlertid fortsatt en hel del på rekkevidde. Etter 14 mil er det nemlig på tide å lade batteriene igjen, og det tar fire timer hvis du har en ladestasjon med 400 volt tilgjengelig (åtte timer på det vanlige strømnettet).
Om den er en familiebil, er den altså ennå ikke en feriebil.
VW Passat
Er den nye Passat helt ny, eller er den "bare" en kraftig oppdatering av den gamle? Det siste er nok mest korrekt, men bilen har uansett så mye nytt ved seg at den framstår som sprell fersk.
Foran har den fått VWs nye ansikt, og også bak er linjene strammet opp med blant annet nye lykter. Både standard- og ekstrautstyr er oppgradert med det siste. Blant annet kan bagasjerommet åpnes med en knapp med foten hvis du betaler litt ekstra.
Mer om sedanversjonen finner du her, og her kan du lese mer om stasjonsvogna.
Den utgående modellen er for øvrig heller ikke noe dårlig kjøp.
Ferrari 599 SA Aperta
6-liters V12 på 620 hester bør være nok til å skaffe deg vind i håret. Spørsmålet er bare om du noen gang kommer i nærheten av bilen:
Den skal nemlig kun bygges i 80 eksemplarer. Helt billig vil den ventelig heller ikke bli, selv om vi per nå ikke kjenner prisen.
Les mer om Ferrari 599 SA Aperta her.
Mercedes CLS
Synes du en Mercedes-Benz E-klasse er for gubbete, og en S-klasse er for prangende? Da er kanskje CLS mellomtingen du er ute etter.
Nykommeren skal by på enda bedre kjøreegenskaper, mer komfort og mer luksus enn den gamle, som på sin side slett ikke var en dårlig bil.
Det kanskje mest spennende er 250 CDI-motoren. For til tross for ytelser og dreiemoment som med en sekssylindret diesel, holdes utslippet nede på linje med gjerrig familiebil.
Range Rover Evoque
Det er en stund siden en Range Rover kostet 550.000 kroner, men nå skjer det igjen.
Evoque er Land Rovers minste bil, og ikke minst den som går billigst. Med dieselmotor på 150 hk skal den greie seg med 0,41 l/mil ifølge de oppgitte tallene. Da har den imidlertid kun drift på forhjulene, og det er vel ikke helt det de fleste forbinder med en Range Rover.
Derimot skal det ikke skorte på luksus, for det meste som finnes til de større og dyrere modellene, skal også være tilgjengelig til Evoque.
Les mer om Range Rover Evoque her.
Citroën Lacoste
Fransk bil + fransk klesmerke = svært spesiell bil. Citroën Lacoste har ikke dører, ikke normalt tak og slett ikke et vanlig utseende.
Så er den heller ikke produksjonsklar, men et resultat av at designerne fra de to selskapene har fått lov til å leke seg med framtidsvyer.
Blant dem er et oppblåsbart regntrekk, og mye mer som du kan lese om her.
BMW 6-serie
Den nye BMW 6-serie deler mange av de samme designelementene som den nye 5-serien , og vil også ha mange av den samme tekniske løsningene.
Du kan trygt regne med at selv minste motorversjon har mer enn nok krefter for normalt norsk bruk - dagens 6-serie har en sekser med 258 hk som minste alternativ.
Men du må vente litt på denne, for det antas at den ikke kommer i salg før i 2012. I mellomtiden kan du lese mer om bilen her.
Hyundai Genesis
Genesis passer kanskje ikke med hva du tenker på når du hører ordet "Hyundai", men koranerne fosser fram på flere fronter.
Den norske importøren sier at bilen skal tas inn til Norge, og de som lar seg friste, får en bensinmotor med 210 hk som de kan kose seg med. Prisen er ikke kjent.
Les om Genesis og flere andre Hyundai-nyheter her.
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT er blitt sju år gammel, og da er det tid for oppgradering.
Det viktigste skjer under panseret. En ny V8-motor skal bruke atskillig mindre drivstoff enn den gamle W12-motoren, men likevel skal bilen gå raskere. V8-eren er nemlig både sterkere og lettere, med 567 hk og 700 Nm dreiemoment.
Det gjør at spurten til 100 km/t går unna på 4,6 sekunder - med det som er en stor og tung luksusdoning.
Denne saken ble første gang publisert 30/09 2010, og sist oppdatert 03/05 2017.