Norgesaktuelle biler

Høstens heteste bilnyheter

15 aktuelle biler som søker kontakt.

Pluss ikon
Foto: Produsenten
Først publisert

E-klasse som elbil

Kort tid etter lanseringen av EQS (Vi Menn uke 35), er neste modell fra Mercedes-EQ klar. Denne gangen dreier det seg som E-klasses elektriske ekvivalent. EQE er bygget på samme fundament som EQS, men i en litt mer kompakt utgave. Sedanen kan fås med mye av det samme utstyret som EQS, som den digre Hyperscreenen. Batteriet har en kapasitet på 90 kWh, og rekkevidden er på opptil 660 kilometer i henhold til WLTP. Maks ladehastighet ved hurtiglading er 170 kW. En rekkevidde på 250 kilometer skal kunne lades på 15 minutter under rette forhold. Med den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr) kan du lade opptil 22 kW hjemme med ladeboks. EQE er ventet på norske veier i løpet av sommeren 2022, blant annet som EQE 350 med 215 kW/292 hk 4Matic og utgaver med en effekt på rundt 500 kW kommer senere.

Egen Europa-versjon

Nye Kia Sportage kommer i to versjoner, der den ene er laget kun for Europa. Versjonen som lanseres i resten av verden er 14 cm lengre. Til Norge kommer nye Sportage tidlig neste år, og kun som plug in-hybrid. Fremdriften besørges av en 1,6-liters bensinmotor og en 66,9 kW elmotor som får strøm fra et 13,8 kWt-­batteri. Total effekt er 265 hk. Rekke­vidden på ren eldrift skal ligge rundt 50 kilometer. Femte generasjon Sportage har større bagasjerom, takhøyde og benplass enn tidligere versjoner, ifølge Kia. I baksetet er benplassen oppgitt til nesten én meter. Bagasjeromsvolumet er på 591 liter, og baksetet kan deles og legges ned i forholdet 40:20:40, bagasje­roms­volumet økes da til 1780 liter.

Nye tider for AMG

Mercedes´ spesialavdeling AMG assosieres primært med digre bensinmotorer, gjerne med 63-fortegn. Men også AMG har måttet justere om til nye tider, men det ser ikke ut til å ramme ytelsene. Tvert imot. GT 63 S E Performance er den første høyytelseshybriden fra Mercedes-AMG. Den bærer med seg teknologi fra Formel 1, og har en drivlinje som kombinerer V8-motor med elektrisk motor og høyytelses­batteri. Totalt har bilen en systemeffekt på 843 hestekrefter og 1470 Nm. Det er med andre ord den kraftigste serieproduserte bilen fra spesialavdelingen i Affalterbach. 0 til 100 km/t skal gå unna på 2,9 sekunder. 10 sekunder fra null til 200 km/t. Til Norge? Ja, i løpet av første kvartal neste år.

Rimeligere utgaver

Kias nye elbil EV6 bygges på samme plattform som konsernslektning Ioniq 5. Med sine 4,68 meter legger den seg mellom VW ID. 4 og Ford Mustang Mach-e. EV6 kan fås med batteripakker på 77,4 kWt eller 58,0 kWt, trekk på to hjul eller alle fire. Med 800 volts ladesystem skal du kunne få 100 km rekkevidde på 4,5 minutter. Kia åpnet først for bestilling på versjonene med det store batteriet. Nå kan også de rimeligere versjonene med den mindre batteripakken bestilles. Prisen starter på 419 000 kroner for bakhjulstrekk, 439 900 kroner for 4WD. Allerede fra den rimeligste versjonen skal EV6 være brukbart utstyrt, og kan dessuten lokke med 12 måneders Ionity-abonnement og syv års fri bruk av Kia UVO Connect. Du kan velge mellom bakhjulsdrift eller 4WD på begge batteripakkene. De første bilene kommer til Norge i løpet av oktober.

Elektrisk AMG

Så er det også klart for den første AMG-versjonen av elektriske EQS. Dette er sågar den første helt elektriske modellen fra Mercedes-AMG, og den er ventet til Norge tidlig neste år. EQS 53 4Matic+ vil ha en effekt på opptil 761 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 1020 Nm. Batteriet på 400 volt har en kapasitet på 107,8 kWt. Maks ladehastighet ved hurtiglading er 200 kW. Eksos- og motorlyd har tradisjonelt vært viktig del av AMG. EQS 53 har også lyd, men selvsagt helt kunstig. Lydsystemet i bilen bruker spesielle høyttalere og en lydgenerator for å skape motorlyd i to versjoner: «Authentic» eller «Performance». AMG Sound Experience genereres både innvendig og utvendig med en intensitet som skal matche gjeldende kjøremodus eller sjåførens ønske.

Neste Xpeng-modell

Kinesiske Xpeng startet opp i Guangzhou i 2014, og har siden i fjor vært representert i Norge med den 4,5 meter lange crossoveren G3. Nå får den snart selskap av sedan-coupeen P7 som har et batteri på 80 kWt. Den kan fås med firehjulstrekk eller trekk på bare bakhjulene. Prisen starter på 440 000 kroner. Den er forventet på norske veier senere i år. Versjonen med bakhjulsdrift har en estimert rekkevidde på 530 km (WLTP), mens versjonen med firehjulsdrift er estimert til 470 km, regnet etter samme standard. Versjonen med to elmotorer skal greie 0–100 km/t på 4,5 sekunder. Med én elmotor er spurten oppgitt til 6,9 sekunder. Bilen kommer ifølge selskapet med mye utstyr som standard, og med CCS-tilkobling skal P7 kunne lade 120 kilometer rekkevidde på 15 minutter.

Prisene klare

Peugeot 308 SW kommer i to ladbare hybridversjoner som er ventet til Norge tidlig i 2022. Batteriet er på 12,4 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på 60 km for modellen med 180 hestekrefter, og 59 km for modellen med 225 hestekrefter. Begge kombinerer en bensinmotor med en elektrisk motor på 110 hestekrefter. Det hele håndteres av en åttetrinns automatgirkasse. Hybridmodellene har en startpris på 359 900 for en godt utstyrt bil, ifølge Peugeot. Som før kommer 308 både som femdørs kombi og stasjonsvogn. For begge variantene er aksel­avstanden økt med 5,5 centimeter. Stasjonsvognen har et bagasjerom på opptil 608 liter.

Ny Astra

Nye Opel Astra kommer på samme plattform som konsernslektning Peugeot 308, og til Norge kommer Astra med de samme ladbare drivlinjene som 308. Begge modellene blir også å få med utelukkende forbrenningsmotor. Opels modeller skal være «Autobahnproof» – altså ha kjøreegenskaper som støtter høye hastigheter. Det skal Opel ha oppnådd blant annet ved å sette opp nye Astra med stivere chassis og McPherson- oppheng foran. Vridningsstivheten er økt med 14 prosent sammenlignet med forgjengeren. Salget starter denne høsten, og de første kundene vil få bilen sin tidlig neste år.

Elektrisk Mégane

Renault selger jevnt og trutt med Zoe, men fra våren 2022 kommer det en modell som kan få Renault høyere opp på registreringsstatistikken. For da kommer Mégane E-Tech electric. Det dreier seg om en 4,2 meter lang bil med en elektrisk motor som leverer 160 kW/220 hk.

Batteriet på 60 kWt er kun 110 mm tykt, men skal gi en rekkevidde opptil 470 kilometer. Den kommer med 20-tommers felger, et bagasje­rom på 440 liter, plenty av oppbevaringsrom og mulighet for hengerfeste. Multimediesystemet er et OpenR Link-multimediesystem som er utviklet av Google og basert på Android Automotive OS. Systemet leveres med Google Assistant, Google Maps og Google Play.

Geländewagen med fire elmotor

I forbindelse med den nylig avholdte bilutstillingen i München viste Mercedes frem et elektrisk konsept på G-klasse, også kjent som Geländewagen. Ifølge Auto Bild er det sannsynlig med en produksjonsklar og helt elektrisk variant av den legendariske modellen i 2024. EQG-konseptet har hele fire elektriske motorer, en ved hvert hjul, noe som åpner for enda råere egenskaper i terrenget enn dagens versjon. Motorene kan kontrolleres individuelt, og i tillegg har konseptet totrinns reduksjonsgir. For ytterligere å fokusere på terrengegenskapene er den stive bakakslingen beholdt, mens det er uavhengig fjæring foran.

Børster støv av R5

Renault 5 var en rimelig bil som ble produsert fra 1972 og ut på 90-tallet. Den var også involvert i rallysport i Turbo-utgave, og noen ble også laget for vanlig bruk. Der første Renault 5 fra 1972 hadde 34 hestekrefter, hadde Turbo-utgaven formidable 160. I år har Renault blåst liv i R5 i form av Renault 5 Prototype som bærer bud om en liten elbil, ventet i 2024. Ser vi på formene til prototypen på bildet, minner den kanskje mest om Turbo-versjonen.

Med quattro

I april lanserte Audi sin første kompakte el-SUV; Q4 e-tron. Nå får den følge av versjonen med firehjulstrekk, Q4 45 e-tron quattro, som skal ha en rekkevidde på opptil 490 km (WLTP). Quattro-­utgaven har firehjulsdrift ved hjelp av to elektriske motorer. Samlet leverer de 265 hk/195 kW, og gir en akselerasjon til 100 km/t på 6,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t. Startpris er 451 400 kroner.

Gir en pekepinn

Audi viste nylig frem en visjon i form av en 5,3 meter lang og to meter bred luksussedan. Audi grandsphere concept er en 2+2-seter, med individuelle seter både foran og bak. Mellom forsetene finnes en kompakt, avkjølt bar med to glass. – Bilen gir pekepinn på hva vi kan forvente oss av fremtidens helelektriske mobilitetsløsninger i premiumklassen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS. Konseptet har 800-voltteknologi, som Audi e-tron GT, med en potensiell rekkevidde på 750 km.

Toppmodellen

GT-versjonen av Mustang Mach-e er ventet til Norge mot slutten av året eller tidlig neste år. Og her er det mye å glede seg over i tillegg til to elmotorer, firehjulstrekk, stort batteri og 500 kilometer rekkevidde (WLTP). GT-versjonen kommer også standard med 20-tommers felger, adaptive dempere som justerer seg etter valgt kjøremodus, bremsesystem fra Brembo og en drivlinjekalibrering som gjør at mer av dreiemomentet blir fordelt til bakhjulene sammenlignet med de andre Mustang Mach-E med firehjulstrekk. Ytelser: Opptil 487 hk, 860 Nm og 0–100 km/t på 3,7 sekunder. Prisen starter på 635 000 kroner.

Resirkulert BMW

Med i Vision Circular ser BMW for seg hvordan en kompakt, elektrisk BMW kan være konstruert i 2040: En fireseters bybil bygget utelukkende av resirkulerte materialer. Visjonen som ble vist frem på IAA-utstillingen i München skal være designet og konstruert etter sirkulære økonomiprinsipper for hele verdikjeden, og er en smakebit på BMW-gruppens ambisiøse plan om å bli verdens mest bærekraftige bilprodusent. All aluminium, stål, glass, plastikk og andre materialer i bilen er derfor resirkulerte og fornybare, ifølge BMW.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 46 2021