Brukte vinterdekk i test:
Holder formen?
Nå som du får kjenne på vinterdekkene dine igjen, er det tid for en liten, men svært viktig vurdering. Er de gode nok?
Dekkmesterens dekktips
Kjell Magne Aalbergsjø, landets mest erfarne dekktester, har noen viktige råd til deg som skal kjøpe nye dekk:
- Det trenger ikke være vanskelig å kjøpe riktige dekk. Hold deg til kjente merker, og pass på at dekkenes dimensjon er godkjent. Sjekk vognkortet, og ikke tro du vet mer om hvilke dimensjoner som passer enn det bilprodusenten selv har testet ut.
- De fleste produsenter av premiumdekk lager også billigdekk under andre merkenavn. Bare husk at du får det du betaler for. Dekk er kompromiss, men et premiumdekk er normalt akseptabelt bra på alle områder. Billigere dekk har ofte prioritert en spesiell egenskap på bekostning av andre. Problemet er at du ikke vet hvor de er dårlige. Ikke før du begynner å bruke dem, i hvert fall.
- Når du bytter ut dekk som kom originalt med bilen i nye, kan de ha samme utseende, men likevel - på visse områder - helt andre egenskaper. Egne dekk utvikles nemlig spesifikt for ettermarkedet.
- Kjøp også premiumdekk på pris. Den varierer. Ring rundt, eller bruk internett. Ikke kjøp noe du ikke vet hva er. Billige dekk kan godt være kjente merker, men også ukjente merker med ukjente egenskaper.
- Vær forsiktig med å sette vanlige personbildekk på en SUV eller ei kassevogn Slike biler bør ha dekk som er forsterket i forhold til bæreevne. Da er de merket "XL", eller sjekk eventuelt "load index" på dekksiden.
- Dekk er ferskvare. Ikke kjøp dekk som er eldre enn fire år. Produksjonsdatoen finner du på dekksiden. Er dine nye dekk produsert for 2-4 år siden, bør du forlange prisavslag. Et helt nytt dekk er nemlig alltid bedre, for utviklingen går kontinuerlig - selv om dekket heter det samme og ser likt ut som det gamle.
Et av problemene med dekktester er at vi stort sett alltid tester nye dekk. Men her har vi testet to brukte vinterdekk mot dagens tilsvarende nye, for å få svar på om de brukte dekkene holder formen.
Dekk er ferskvare, og aldringsprosessen starter når vi begynner å bruke dekkene. Vinterdekk er ekstra følsomme for aldringsprosessen. De er avhengige av den myke og smidige gummien for å ha godt feste på isen.
Når dekkene blir eldre blir også gummien hardere, og når dekkene slites blir smidigheten i knastene dårligere - to faktorer som sammen sørger for dårligere grep på is. Dessuten sørger dekkprodusentene for å utvikle nye dekk som stadig blir litt bedre enn forgjengerne.
Vi har testet to sett brukte vinterdekk mot dagens modeller. Et sett tre år gamle Nokian Hakkapeliitta RSI-piggfridekk møter nye Hakkapeliitta R, mens et sett fire år gamle Nokian Hakkapeliitta 4-piggdekk møter nye Hakkapeliitta 7.
Beskjedne snøforskjeller
Da Nokian introduserte R var det blant annet for å få bedre balanse mellom vinter- og barmarksegenskaper. Når vi ser på resultatene fra vår test er det mye som tyder på at de har gjort det, uten å miste for mye av de gode vinteregenskapene.
Til tross for at de brukte RSI-dekkene har en gjennomsnittlig mønsterdybde på 5,9 mm, har de gode bremseegenskaper på snø og er bare to prosent dårligere enn det nye dekket.
Heller ikke akselerasjonsegenskapene gir store forskjeller; også her er det bare to prosent som skiller det nye og det gamle dekket.
På handlingbanen blir forskjellen mer merkbar, ikke i tid, men i kjørefølelse. Det gamle dekket er mer sladdevillig i partiene med løs snø og er ikke like lett å kontrollere som det nye dekket.
Les også:
- Er du klar for snøkaos?
- Nye vinterdekk? Her er vår store test av årets piggfrie dekk
- Her finner du en stor test av årets piggdekk
På snø er forskjellene mellom de nye og de brukte piggdekkene også beskjedne, men større enn for de piggfrie dekkene. Akselerasjonsegenskapene er noe svakere for det brukte piggdekket enn for det brukte piggfrie dekket, samtidig som Hakkapeliitta 7-dekket er bedre enn Hakkapeliitta R.
Bremseegenskapene på snø er merkbart dårligere for de brukte piggdekkene, men forskjellen mellom nytt og brukt er liten. De dårlige akselerasjonsegenskapene for det brukte piggdekket kommer også til uttrykk på handlingbanen, hvor det er åtte prosent dårligere enn det nye dekket.
Paradeøvelse - eller?
Bremsing på is er en av paradeøvelsene for piggdekkene, og det nye Hakkapeliitta 7-dekket med rektangulære pigger plassert på tvers av dekkets rulleretning sørger for imponerende gode bremseegenskaper. Det er hele femten prosent bedre enn de piggfrie dekkene og cirka sju prosent bedre enn det brukte Hakkapeliitta 4-dekket.
Også akselerasjonsegenskapene for det nye piggdekket er imponerende; hele 29 prosent bedre enn for det nye piggfrie dekket. Her er det brukte piggdekket på nivå med det nye piggfrie dekket, mens det brukte piggfrie dekket er cirka åtte prosent dårligere enn det nye dekket uten pigger.
Les også:
Sjokkforskjell på dekkpriser - les her for å spare mange tusenlapper
Lysten på ny bil? Se alle våre biltester her
Slik kjører du inn vinterdekkene!
På ishandlingbanen får vi en aldri så liten overraskelse. De piggfrie dekkene kjører fra piggdekkene og det nye Hakkapeliitta R-dekket er i en klasse for seg - og hele seks prosent bedre enn det brukte dekket.
Det nye Hakkapeliitta 7-dekket er cirka åtte prosent dårligere enn det nye piggfridekket, og det brukte piggdekket presterer enda ti prosent dårligere.
Testsjåfør Sten Erik Nilsen avslører raskt hvorfor rundetidene er dårligere for piggdekkene selv om de har bedre bremse- og akselerasjonsegenskaper: Sidegrepet er for dårlig. Der de piggfrie dekkene har en bred og kontrollerbar slippgrense sideveis, slipper piggdekkene bråere og er vesentlig vanskeligere å kontrollere.
Vesentlige forskjeller på bar vei
På bar vei er de nye dekkene vesentlig bedre. Det brukte piggfrie dekket har femten prosent lengre bremsestrekning enn det nye dekket, og det brukte piggdekket har ti prosent lengre bremsestrekning enn det nye piggdekket.
Også på handlingbanen er det nye dekkene bedre enn de brukte, og det nye Hakkapeliitta R-dekket er vesentlig bedre, noe som skyldes at RSI-dekket har dårligere sidegrep og sliter med å finne feste under akselerasjon. Også det brukte piggdekket blir slått av det nye dekket med cirka fem prosent margin.
I vannplaningstestene spriker resultatene kraftig. I vannplaning rett fram er de brukte dekkene bedre enn de nye, men i vannplaning i sving er det de nye som er best - og spesielt det brukte piggfrie dekket har svake dreneringsegenskaper i sving.
Konklusjon: Skift dekk!
De brukte dekkene scorer bra i enkelte av testene, men i andre er de vesentlig dårligere enn sine nye etterfølgere. Piggdekket har dårlige resultater på bremsing og akselerasjon på is, bremsing på våt asfalt, og handling på is og våt asfalt.
Det brukte piggfrie dekket ligger generelt nærmere sin etterfølger, men er betydelig dårligere på vannplaning i sving, bremsing på våt asfalt, og akselerasjon og handling på is. Den største forskjellen i egenskaper mellom de nye og de brukte piggfrie dekkene finner vi der fabrikken har gjort forbedringer på de nye dekket.
De brukte dekkene i denne testen ville av mange bli vurdert som fortsatt fullt brukbare. Og ettersom egenskapene forringes gradvis vil du som sjåfør ikke merke dette - før du trenger de ekstra marginene nye dekk gir.
På is og bar vei har de brukte dekkene egenskaper som ville plassert dem blant de dårligste dekkene i en test av nye dekk, og selv om de har tilsynelatende mye mønster igjen er de modne for utskiftning.
Her ser du alle testresultatene:
(Klikk på tabellen for å få den i stort format.)
Les også:
Punktert sykkeldekk? Fiks det i en fei!
Rallydebutantene - se oss kjøre et ordentlig rally!
Nødhjelp på vinterføre - slik kommer du deg fram
Denne saken ble første gang publisert 15/10 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.